Løse hunde
Fra : Lars

Dato : 16-02-05 21:46

Hejsa.

Er der nogle der har overblik over, om det er tilladt, at lade sine
hunde rende ude i haven, uden nogen form for hegn eller snor?

Skal (bør) man i givet fald ikke være ude sammen med dem, for at holde
lidt øje med at de ikke stikker af?

mvh.

Lars

Fra : anne von qualen

Dato : 17-02-05 06:59

"Lars" <evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunde rende ude i haven, uden nogen form for hegn eller snor?
>
> Skal (bør) man i givet fald ikke være ude sammen med dem, for at holde

Hej Lars

Jeg mener at det er sådan at så længe de bliver inde på
din grund må de gerne være frie, men lige så snart de er uden for din grund
skal de være i snor
Vores den gl. hund gik altid kun lige ud til hvor vores grus
sluttede, så en dag kom der en mand forbi som han ikke
kunne lide og begyndte så at gø, denne mandsperson gik så to skrit ind på
vores grund og sparkede til vores hund
det kom der en politi-sag ud af hvor vi fik medhold, så længe hunden er på
dens egen grund må den gerne være fri. Fik vi at vide. Men det tar noget tid
at lære en hund
hvor grænsen er. Vores den gl. har lært vores unghund
hvor til man må gå så det slap vi for
Håber du kunne bruge mit svar

v.h
Anne.

Fra : Pwh

Dato : 17-02-05 09:35

> [...]
> kunne lide og begyndte så at gø, denne mandsperson gik så to skrit
> ind på vores grund og sparkede til vores hund

Sådan et dumt svin, han skulle have haft nogen på huden,
flot at i kunne lærer jeres hunde at værer i haven helt uden hegn.
Mine er meget fri når vi går, men min have er da hegnet godt ind,
men de har på den anden side aldrig prøvet at bryde ud.

/Jens

Fra : anne von qualen

Dato : 17-02-05 19:14

klip
klip
> [...]
> Mine er meget fri når vi går, men min have er da hegnet godt ind,
> men de har på den anden side aldrig prøvet at bryde ud.

klip

tja en på huden fik han ikke men en på sin tegnebog
fik han, han fik en bøde på 1000,-

Anne

Fra : Palle

Dato : 17-02-05 15:44

"anne von qualen" <aevq@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg mener at det er sådan at så længe de bliver inde på
> din grund må de gerne være frie, men lige så snart de er uden for din

Jeg tror heller ikke at der er en lov, der kræver at der er hegn omkring ens
grund, når man har hund. Men der er et krav om at man skal kunne holde sin
hund indenfor grunden. Så det er egentlig op til dig selv om det er
nødvendigt med et hegn.
Jeg tror faktisk også at man må gå med sin hund på offentlige arealer uden
snor. Men der er et krav om at hunden er under fuld kontrol af føreren (og
det er der mange hundeejere, der ikke tør stole på, at de har)...

Fra : Mette Andersen

Dato : 17-02-05 09:26

> [...]
> hunde rende ude i haven, uden nogen form for hegn eller snor?
>
> Skal (bør) man i givet fald ikke være ude sammen med dem, for at holde

Den må løbe rundt i jeres have eller på jeres grund ligeså tosset den vil

Men den må ikke løbe udenfor grunden - der er man på offentlige arealer og
skal derfor føre hunden i snor.

Jeg ved det med sikkerhed fordi vi bor på en vej, hvor hundene render frit
(3-5 stykker fra forskellige huse) rundt på gaden og vi har undersøgt
hvordan loven stiller sig hvis vi kommer til at køre en af dem ned, eller de
bliver lidt for glade for Kali.
Så jeg kan også fortælle dig, at hvis en hanhund bedækker en hunhund og
hunhunden bliver drægtig, skal hanhundens ejer betale alle omkostninger til
dyrlægen.
Ikke at der er nogen af hanhundene der får lov til at hoppe på Kali - men
jeg forudser en del problemer når hun kommer i løbetid.
På med træskoene, så skal de nok lære det. (Vi har prøvet at snakke med
ejerne om at det ikke er skide smart at lade hundene løbe rundt i kvarteret,
men uden resultat)

Så fik jeg også lidt galde ud mellem sidebenene

Mette

Fra : jimmi

Dato : 17-02-05 13:18

Personligt synes jeg at der er noget svineri at have sine hunde til at løbe
frit, du kan aldrig vide om din hund en dag ryger på en person eller anden
hund. Det kan du beskytte dig imod ved at hegne din have ind.

Mvh Jimmi og Qrt (som desværre har mødt mange hunde som ikke PLEJEDE at gøre
noget, men plejer er som bekendt død?)

Fra : Morten Holst

Dato : 18-02-05 09:11

Hej NG.

Jeg mener ikke der kan være rimeligt at beskytte sig selv mod udefrakommende
hunde ved at hegne sin grund ind... Man burde kunne bevæge sig frit rundt i
sin have og på resten af sin grund uden at skulle blive generet af
omstrejfene hunde.

Jeg mener heller man skal som Mette skriver "på med træskoene". Det er jo
ikke hundens skyld at den ikke har fået en ordentlig opdragelse... Og der
findes også hunde som heller ikke finder sig i at blive sparket. Men tag
træsko på og besøg ejeren eller indfang hunden, aflevere den på
politistationen og fortæl den var til fare for trafikken og personer i
området så smider de den på pension og ejeren får regningen når han/hun skal
afhente den. tegnebogen er et ømt punkt hos mange.

Morten Holst

Fra : jimmi

Dato : 18-02-05 10:31

Det jeg mente var ikke at man som haveejer skal indhegne sin have, men at
man som hundeejer skal holde sin hund inde på sin matrikel, med hegn.

Mvh Jimmi

Fra : Mus

Dato : 18-02-05 09:52

Morten Holst <stigsnaes@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4215a547$0$12786$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> hunde ved at hegne sin grund ind... Man burde kunne bevæge sig frit rundt
> sin have og på resten af sin grund uden at skulle blive generet af

Tror ikke det var sådan indlægget var ment selv om jeg også først lige
misforstod. det er lidt kringlet skrevet

"du kan aldrig vide om din hund en dag ryger på en person eller anden
hund. Det kan du beskytte dig imod ved at hegne din have ind"

Jeg tror der er ment man bør beskytte sin egen hund mod at løbe ud.

> [...]
skal
> afhente den. tegnebogen er et ømt punkt hos mange.

Jeg mener så til gengæld ikke man kan stole 100% på en hund - uanset hvor
godt den så er opdraget. Det hjælper jo ikke man siger den løber aldrig ud
af haven - man kan vel kun sige indtil videre har den aldrig løbet ud af
haven. Og ja man kan da have en hund eller to der aldrig har gjort det - men
dertil at stole 100% på en hund ville jeg aldrig. Der kan jo ske så meget
man ikke kan forudse.

At en hund aldrig har bidt er jo ikke ensbetydende med at den aldrig ville
gøre det.

LN

Fra : Eifelvuf

Dato : 21-02-05 23:52

"Mette Andersen" skrev d. 17-02-05 09:26 dette indlæg :

> Den må løbe rundt i jeres have eller på jeres grund ligeså tosset den
vil

> Men den må ikke løbe udenfor grunden -

Hej Mette.

Uddrag af hudneloven : "En hund anses ikke for at være under ledsagelse,
fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller
forretningslokale."

Bare til din orientering.

>der er man på offentlige arealer og
> skal derfor føre hunden i snor.

Ikke korrekt. Hvis føreren har fuld kontrol over hunden - og den lokale
politivedtægt ikke forbyder det, behøves hunden ikke være i snor. Men
det forudsætter som nævnt :

1). Må hunden være uden snor jf. politivedtægten i den pågældende
politikreds ?
2). Har føreren fuld kontrol (100 %) over sin hund ?

> [...]
kvarteret,
> men uden resultat)
>
> Så fik jeg også lidt galde ud mellem sidebenene

Men også til dig og dine naboer ; læs mere her :
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Hundeloven.html

M.v.h.

Eifel & Co.

PS : er der der nogen der har noget til P fornylig - her er så stille
herinde

http://www.kandu.dk/

Fra : MGA

Dato : 22-02-05 09:20

Tak skal du have for det, vi skal vidst have fat i den lokale strisser og
lære ham lidt om loven =/

I jagtloven står der at hvis man har advaret hundens ejer 3 gange må man
skyde den. Hvad siger i - var det et alternativ? *grin*

Jeg var ovre og snakke med ejeren til den mest voldsomme af hundene igår
igen og denne gang trængte det ind. Hun lovede at holde sin hund inde. Så må
vi se om hun holder det.

Mette

Fra : Pwh

Dato : 22-02-05 10:24

Eifelvuf wrote:
> PS : er der der nogen der har noget til P fornylig - her er så stille
> herinde

Skynd dig ned i tråden "Husk at se TV2 kl20:35"
Der har vi faktisk manglet nogle indput fra din side
omkring kamphunde og brugshunde der må bede mennesker.

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 22-02-05 21:26

On Tue, 22 Feb 2005 10:24:17 +0100, "Pwh" wrote:

>Der har vi faktisk manglet nogle indput fra din side
>omkring kamphunde og brugshunde der må bede mennesker.
>/Jens

Hvad?
Jeg har hørt, at katolikkerne beder en rosenkrans, men
jeg har ALDRIG hørt, at man kan bede et menneske! *G*

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : Pwh

Dato : 22-02-05 22:00

x Vuf x wrote:

> Hvad?
> Jeg har hørt, at katolikkerne beder en rosenkrans, men
> jeg har ALDRIG hørt, at man kan bede et menneske! *G*

Ja ja, bare lav grin med de handicappede, jeg skriver faktisk pt
med en højrehånd der har været for meget i nærkontakt med en af vores
maskiner på arbejdet, så jeg er vel lovligt undskyldt for thasdefjel

/Jens (med den ømme pote)

Fra : x Vuf x

Dato : 23-02-05 00:47

On Tue, 22 Feb 2005 21:59:43 +0100, "Pwh" wrote:

> [...]
>med en højrehånd der har været for meget i nærkontakt med en af vores
>maskiner på arbejdet, så jeg er vel lovligt undskyldt for thasdefjel

Nååååå... Ska' du ynkes? Ska' mor puste? ;-D

Fra : Pwh

Dato : 23-02-05 08:28

> Nååååå... Ska' du ynkes? Ska' mor puste? ;-D

Ja tak, og ja tak

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 23-02-05 18:41

On Wed, 23 Feb 2005 08:28:03 +0100, "Pwh" wrote:

>Ja tak, og ja tak
>/Jens

Jamen så gå dog hen til din mor! Mænd alser! *G*

Fra : Pwh

Dato : 23-02-05 20:20

> Jamen så gå dog hen til din mor! Mænd alser! *G*

Næh det bliver sgu for koldt, hun ligger vel 1 meters penge under jorden

/Jens (hvis Far dog kommer og ynker ham imorgen)

Fra : x Vuf x

Dato : 24-02-05 13:14

On Wed, 23 Feb 2005 20:19:35 +0100, "Pwh" wrote:

>Næh det bliver sgu for koldt, hun ligger vel
>1 meters penge under jorden

Undskyld...Det ku' jeg jo æggehvide..

>/Jens (hvis Far dog kommer og ynker ham imorgen)

Jamen så er der jo ingen ko på isen!

Fra : Pwh

Dato : 24-02-05 18:29

> Undskyld...Det ku' jeg jo æggehvide..

Jeg troede lige at du vidste alt her i verden,
nu skuffer du mig Sonja

> Jamen så er der jo ingen ko på isen!

Jup, og jeg skal prøve at lave dolmedas for første gang i mit liv,
Fatter bliver altid brugt som forsøgsklud

/Jens (som altid tilgiver Sonja alt)

Fra : x Vuf x

Dato : 24-02-05 18:54

On Thu, 24 Feb 2005 18:29:04 +0100, "Pwh" wrote:

>Jeg troede lige at du vidste alt her i verden,
>nu skuffer du mig Sonja

Det er farligt at sætte folk op på pædistaler!
Je æ sgutte Jesus!

>Jup, og jeg skal prøve at lave dolmedas for første gang
>i mit liv,Fatter bliver altid brugt som forsøgsklud

Dolmedas? Det lyder farligt...Stakkels din far... ;-D

>/Jens (som altid tilgiver Sonja alt)

Ihhh jamen dog...<Farveskift>
Det har dælme potentiale...
<Gruble, gruble, pønse på et eller andet> *G*

Fra : Pwh

Dato : 25-02-05 06:13

x Vuf x wrote:

> Det er farligt at sætte folk op på pædistaler!
> Je æ sgutte Jesus!

Næh, jeg havde også mere jomfru Maria i tankerne

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 25-02-05 10:33

On Fri, 25 Feb 2005 06:12:59 +0100, "Pwh" wrote:

>Næh, jeg havde også mere jomfru Maria i tankerne

<Fniiiiis>...Jow

Fra : MGA

Dato : 23-02-05 09:58

> [...]
> Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk
>
> En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de

Bager du så ikke også en kage? Jeg har vidst nok lidt ondt et eller andet
sted og jeg kan ikke huske hvor - er det ikke synd for mig? *store brune
øjne kigger på dig*
kage...kage...kage...kage...

Mette

Fra : x Vuf x

Dato : 23-02-05 18:40

On Wed, 23 Feb 2005 09:58:07 +0100, "MGA" wrote:

>Bager du så ikke også en kage? Jeg har vidst nok
>lidt ondt et eller andet sted og jeg kan ikke huske
>hvor - er det ikke synd for mig? *store brune
>øjne kigger på dig*
>kage...kage...kage...kage... Mette

Nix! Det virker kun, når vufferne gør det! :-þ

Fra : Eifelvuf

Dato : 21-02-05 23:52

"Lars" skrev d. 16-02-05 21:46 dette indlæg :
> [...]
> hunde rende ude i haven, uden nogen form for hegn eller snor?
>
> Skal (bør) man i givet fald ikke være ude sammen med dem, for at holde

Hej Lars.

Se svaret på dine spørgsmål her :
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Hundeloven.html

PS: en hund anses kun for at være under fuld kontrol af sin fører,
såfremt hunden ikke angriber f.eks. en forbipasserende kat, anden hund,
hamster, kanin o.s.v., o.s.v. - det vil så også sige, at hunden skal
lystre sin fører, i a-l-l-e tilfælde, a-l-t-i-d.
FØR anses den i-k-k-e for at være under fuld kontrol.

M.v.h.

Eifel & Co.

www.politihund.dk - en laber side om politihundetræning for såvel civile
hundeførere som polititjenestehundeførere........

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 21-02-05 23:52

> [...]
> hunde rende ude i haven, uden nogen form for hegn eller snor?
>
> Skal (bør) man i givet fald ikke være ude sammen med dem, for at holde

Lars !

Ved erhvervelse af hund træder en række juridiske forhold i kraft. Denne
gennemgang tager sigte på at beskrive de mest almindelige
problemstillinger, og kan derfor ikke anses for udtømmende. Ved konkrete
tvister kan det kun anbefales at søge advokatbistand. Er ikke andet
angivet, stammer de anførte bestemmelser fra Hundeloven.

1. Mærkning
2. Ophold
3. Områder med færdsel
3.1 Det almindelige krav om snor
3.2 Fuldt herredømme
4. Glubske vagthunde
5. Forstyrrende hunde
5.1 Hundelovens regler
5.2 Praksis
5.3 Erhvervsopdræt
6. Skadesforvoldelse
6.1 Hundelovens regler
6.2 Besidder
6.3 Aflivning
7. Binding
8. Erstatningsansvar
8.1 Hundelovens §8
8.2 Ansvarsforsikringens dækning

1. Mærkning
Ejere af hunde skal sørge for, at dyret er tydeligt mærket og
registreret, jfr. §1, stk. 1:
Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder
gammel, er mærket og registreret samt bærer halsbånd forsynet med et
skilt, der angiver besidderens navn og adresse.

Det afgørende efter bestemmelsen er, om navneskiltet kan læses og
angiver ejerforholdet.

2. Ophold
Som hovedregel må man kun holde hund i områder, hvor der ikke er
beboelse, jfr. §2:
Det er forbudt at holde hund på steder, hvor der ikke er beboelse, såsom
i kolonihaver, medmindre politiet meddeler tilladelse dertil. Sådan
tilladelse kan kun gives, når der skønnes at være sikkerhed for, at
hunden vil blive passet forsvarligt, og tilladelsen kan til enhver tid
tilbagetages.

Med baggrund i §2 er der udstedt cikulærer og bekendtgørelser, som
behandler spørgsmålet. Efter disse er udgangspunktet, at den krævede
tilladelse kræves, hvor ejeren kan føre bevis for at hunden vil blive
passet ”forsvarligt”. Hvor dette er tilfældet er underlagt en konkret
vurdering.

3. Områder med færdsel

3.1 Det almindelige krav om snor
Hunde kan normalt kun færdes i områder med færdsel hvis de er i snor,
jfr. §3:
I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde
færdes på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for
almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med
en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at
være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig
eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at
hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder
færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme
over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden
ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt
hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3
døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser
hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan
politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved
afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og
godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte
nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.
Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på
de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af
færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt., uden for
de dér nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje
eller ejendomme.
Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over
15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere,
buldogge, boksere, newfoundlændere, sct bernhardshunde, grand danois'er,
leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere,
hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af
disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin
karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes
indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog
mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelsen gælder ikke hunde, der
benyttes af politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o
lign, eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over
dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.
Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det
besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.
Stk. 5. Løsgående glubske hunde må ikke uden politiets tilladelse
anvendes til bevogtning af pladser.
Stk. 6. Under ganske særlige omstændigheder kan politiet tillade, at
bestemmelserne i stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, samt de i medfør af stk 2
udfærdigede politivedtægter fraviges for et begrænset tidsrum.

3.2 Fuldt herredømme
Et ofte forekommende problem er, hvor besidderen af en hund lader den
løbe frit men påstår, at han har stadig har det fulde herredømme.
Retspraksis har dog fastslået at det afgørende er, om ejeren vil kunne
standse hunden, hvis denne fx angriber andre dyr.
Et eksempel er fra 1959 hvor en løsgående hund angriber og dræber en
kat, på trods af at ejeren forsøgte at gribe ind. Østre Landsret
fastslog at ejeren ikke havde fuldt herredømme over hunden, da den på
trods af ejerens indgreb alligevel angreb en omstrejfende kat.

4. Glubske vagthunde
Brug af glubske hunde til vagt vil kun kunne ske med politiets
tilladelse. Sådanne skal indhentes ved den lokale politistation.

5. Forstyrrende hunde

5.1 Hundelovens regler
Det påhviler ejeren af en hund at sørge for, at den ikke er til gene for
de omkringliggende beboelser, jfr. §4:
Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen
eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette
besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne
foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at
lade den fjerne. Justitsministeren kan, for så vidt det drejer sig om
hunde, der af erhvervsmæssige opdrættere holdes indelukket i hundegård
eller på anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor
der ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt
hensyn til bebyggelsesforholdene.

5.2 Praksis
Retspraksis stiller normalt strenge krav før en hund kan kræves fjernet.
Et grundtanke som også findes i en bekendtgørelse omhandlende problemet.

Normalt vil det være en nødvendighed, at alle berørte føler sig generet
af hundens larm. Enkeltståendes beboeres kan normalt kun i specielle
tilfælde medfører fjernelse af hunden.

5.3 Erhvervsopdræt
Ved opdræt af hunde beskyttes omkringboende ved, at kenneler kun kan
placeres hvor naboer ikke eller kun i begrænset omfang berøres. §5 i en
bekendtgørelse fra 1998 udstikker retningslinjerne:
Etablering, udvidelse og ændring af hundekenneler og andre hundehold,
hundehandler og hundepensioner, herunder stalde og udendørs anlæg til
hunde, skal mindst opfylde følgende afstande:
1) Hundekenneler og andre hundehold med 5 eller flere voksne hunde over
18 uger, samt hundehandler:
a) til
nabobeboelse...................................................100 m
b) til eksisterende, eller iflg kommuneplanens rammedel, fremtidigt
byzone- eller sommerhusområde samt områder i landzone, der i lokalplan
er udlagt til boligformål eller blandet bolig og erhverv eller til
offentlige formål med henblik på beboelse, institutioner og lignende200
2) Hundepensioner:
a) til
nabobeboelse...................................................200 m
b) til eksisterende, eller ifølge kommuneplanens rammedel, fremtidigt
byzone- eller sommerhusområde samt områder i landzone, der i lokalplan
er udlagt til boligformål eller blandet bolig og erhverv eller til
offentlige formål med henblik på beboelse, institutioner og lignende300
m.
Stk. 2. Dyrehospitaler og dyreklinikker, med hunde interneret i
forbindelse med behandling, er omfattet af bestemmelserne i stk. 1, nr.
2.
Stk. 3. Hvor overholdelse af de i stk 1 nævnte afstande ikke er mulig,
kan kommunalbestyrelsen efter ansøgning meddele dispensation fra de
stillede afstandskrav til mindre udvidelser og ændringer. Dispensationen
skal være ledsaget af sådanne vilkår, at der ikke opstår risiko for
forurening eller gener for omgivelserne.

6. Skadesforvoldelse

6.1 Hundelovens regler
§6 omhandler ejerens forpligtelser for at undgå, at hunde forvolder
skade på andre:
Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der
efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder
andre skade.
Stk. 2. Har hunden tidligere forårsaget skade, hvorfor dens daværende
besidder er ifaldet bøde- eller erstatningsansvar i henhold til dom,
vedtagelse eller forlig, skal politiet (i København politidirektøren og
uden for København politimesteren) pålægge besidderen at lade hunden
dræbe, når den ikke bestandig holdes indelukket eller er forsynet med
forsvarlig mundkurv. Tilsvarende pålæg kan meddeles besidderen af en
hund, der viser sig bidsk eller glubsk eller har den vane at forulempe
folk ved på gader, veje, stier eller pladser mv, der er åbne for
almindelig færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem, eller som
forulemper husdyr i ejendom eller på marken. Overflyttes hunden til en
anden politikreds, skal besidderen underrette politiet i denne om
pålægget.
Stk. 3. I tilfælde, hvor en hund har skambidt et menneske, kan politiet
efter rådslagning med en hundesagkyndig lade hunden aflive for ejerens
regning.

6.2 Besidder
For at kunne afgøre spørgsmål efter §6 er det nødvendigt at fastslå,
hvem der er at anse for en hunds ”besidder”. Flere domme beskæftiger sig
med spørgsmålet, og hoveddommen må anses at være fra 1948.
En mand havde passet sin brors hund i 4 måneder, fordi ejeren ikke kunne
en passende lejlighed efter nyflytning. Broren blev anset for besidder
efter Hundeloven.

6.3 Aflivning
Kun hvor en hund tidligere har påført sin besidder bøde- eller
erstatningsansvar, kan der ske krav om aflivning. Hertil kommer dog en
vis valgfrihed for ejeren. Besidderen kan som udgangspunkt vælge mellem
at holde hunden indelukket/med mundkurv, eller lade den aflive.
På tilsvarende måde kan der ske aflivning af glubske hunde som på anden
måde forårsager større ulempe for mennesker, dyr og formuegoder. En hund
anses normalt for bidsk, når den angriber uden at være bidsk.
I særlige tilfælde kan der dog ske aflivning uden valgfrihed for ejer.
Efter samråd med en hundesagkyndig kan politiet aflive den glubske hund.
En afgørelse som dog kan påklages til Justitsministeriet.

7. Binding
Hunde må ikke til stadighed holdes bundet, jfr. §5:
Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.
Stk. 2. Når en hund holdes bundet, skal dens lænke mindst være 5 m lang,
og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde den forsvarligt
læ mod regn, blæst og kulde. Består opholdsrummet i et hundehus, skal
det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå oprejst.

Bestemmelsen tager ikke sigte på forbud mod enkeltstående lænkning af
hunde, men skal ses som et værn mod varig lænkning uden reelle årsager.

8. Erstatningsansvar

8.1 Hundelovens §8
Besiddere er ansvarlige for at erstatte den skade som en hund forvolder,
jfr. §8:
Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden
forvolder. Oplyses det, at den skadelidende har medvirket til skaden,
kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde.
Stk. 2. Det påhviler besidderen af en hund at holde den
ansvarsforsikret. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for
skadelidte for erstatning efter stk. 1. Undtaget fra forsikringspligten
er hunde, der holdes af statsmyndigheder, statsinstitutioner eller
kommuner.
Stk. 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med
assurandørsocietetet nærmere regler til gennemførelse af bestemmelserne
i stk. 2.

8.2 Ansvarsforsikringens dækning
Efter §8, stk. 1, hæfter ansvarsforsikringsselskabet umiddelbart overfor
skadelidte. Herefter kan skadelidte kræve erstatningen udbetalt direkte
fra forsikringsselskabet, hvis de almindelige betingelser for
erstatningsansvar er opfyldte. Efterfølgende må forsikringsselskabet
gøre et krav gældende mod besidderen, hvis erstatningen fx er udbetalt
som følge af stor uagtsomhed.

Lånt fra : Advokatfirmaet Møller & Møller, www.retssal.dk

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 23-02-05 21:22

> [...]
> almindelig færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem, eller som
> forulemper husdyr i ejendom eller på marken.

Hvad menes mon med "forulempe"? Jeg forstår af denne tekst at hvis en hund
får mundkurv på er den effektivt forhindret i at forulempe. Med andre ord er
udfald mod fremmede personer og hunde uden at bide ikke at forulempe og
altså er ikke forbudt!!

> [...]
>
> Bestemmelsen tager ikke sigte på forbud mod enkeltstående lænkning af
> hunde, men skal ses som et værn mod varig lænkning uden reelle årsager.

Jeg forstår det såan at der er tre grader af at holde hunden bundet:
1. Kortvarigt - tilladt altid
2. Langvarigt (f. ex. 8 timer) - tilladt med mindst 5 m lang line
3. Altid - forbudt.
I den forbindelse er det mærkeligt der ikke er noget om hundegårde eller at
holde hunden indespærret i øvrigt.

Mvh
Søren