Infektion efter sterilisation (Hurtige råd~
Fra : Nina Søgaard

Dato : 16-02-05 20:31

Hej alle i gruppen.

Min veninde har lige ringet og fortalt at hendes hunkat (inde/udekat)
blev steriliseret i fredags. Såret er ca. 5 cm. knap og nap....
udvendigt er hun kun blevet syet med 2 sting (!!!). Dyrlægen sagde at
hun skulle holde misser inde den samme dag og dagen efter, men derefter
kunne hun lukke den ud (hun skulle holde katten inde fordi det var
koldt!?) Min veninde ventede med at lukke hende ud til igår; idag
opdager hun så at den ene tråd har ædt sig gennem huden og såret står
ret åbent............. Jeg spørger om det er rødt og hævet, væsker
det o.l. og jo alle symptomer er til stede.
Mine spørgsmål/harme går på : jeg har s.. aldrig hørt om et sådan
sterilisationsforløb hvad angår sting og råd om pleje/pasning af katten.
Min veninde mener også at det må være på dyrlægens regning hvad angår
efterbehandling og jeg giver hende ubetinget ret.

Hvad er jeres erfaringer og har i hørt om noget lignende? I mine ører
lyder det bare dybt uansvarligt!

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar
www.gentlespirit.dk

Fra : Tanja Petersen

Dato : 16-02-05 21:11

Jeg ville se at få missen til dyrlæge meget hurtigt.

Hilsner
Tanja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-02-05 21:19

Nina Søgaard wrote:
> [...]
> hvad angår efterbehandling og jeg giver hende ubetinget ret.
>
> Hvad er jeres erfaringer og har i hørt om noget lignende? I mine ører

nogle gange kan kattene altså godt hive sting ud selv.... og hvis såret
gaber er der kun EN vej... og det er missen under armen, til dyrlæge og få
såret samlet igen..... om ikke andet så for at sikre at de underliggende lag
ikke også gaber...

derudover ville jeg anbefale din veninde at holde missen inde indtil såret
var helet og stingene væk....

må jeg spørge hvor hun har fået katten sterriliseret? for i min opfattelse
virker det dybt uansvarligt...

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-02-05 21:25

Hej Nina

Jeg har aldrig hørt om noget lignende og som Tanja
skriver, ville jeg hurtigst muligt få katten til en "ordentlig"
dyrlæge.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina Søgaard

Dato : 16-02-05 21:44

> Marianne Hellemose skrev:
> Hej Nina
>
> Jeg har aldrig hørt om noget lignende og som Tanja
> skriver, ville jeg hurtigst muligt få katten til en
> dyrlæge.
>
> --
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>

> can be judged by how its animals are treated
> Mahatma Ghandi

Hej igen og tak for jeres hurtige svar.

Min veninde har ringet til 2 døgnvagter som begge siger at hun skal
vente til i morgen........?!?
De siger også begge at katten højst sandsynligt har slikket sig og
derfor er der gået infektion i såret.Jeg tror desværre at hun vælger at
vente til i morgen og følge vagternes råd.
Det der forarger mig mest er den ringe behandling og information.......
Har andre fået at vide at de må lukke katten ud efter 1½ døgn? og kun
syet såret sammen med 2 sting? Katten har ikke fået krave på og ejeren
har ingen info fået om at katten ikke må slikke i såret!!
Jeg fatter simpelthen ikke en sådan behandling
Men tusind tak for jeres svar.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-02-05 21:58

> Min veninde har ringet til 2 døgnvagter som begge siger at hun skal
> vente til i morgen........?!?

Hmmm, det lyder mærkeligt. Jeg ville også have det dårligt med at vente
> [...]

> har ingen info fået om at katten ikke må slikke i såret!!
> Jeg fatter simpelthen ikke en sådan behandling

Nej, Kira var syet med flere sting. Jeg husker desværre ikke præcist
hvor mange, men i hvert fald mindst 5 (og så var hun selvfølgelig også
syet indvendigt, så det i alt gav 3 lag syninger). Jeg fik at vide, at
hun måtte komme ud TIDLIGST efter 5-6 dage - det kom hun nu ikke Hun
fik dog ikke krave på. Det bruger min dyrlæge simpelt hen ikke til
katte. Han fortalte mig, at det er sjældent, at de selv fjerner sting.
Men naturligvis kan det ske. Min dyrlæge lod nu ikke til at være
voldsomt bange for, at hun skulle slikke lidt i det? Hun måtte bare ikke
ødelægge syningen. Og så skulle vi selvfølgelig holde godt øje med
hende. Der skete ikke noget som helst, selvom hun ikke havde krave på.
Hun fik ingen infektion eller noget...

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 19:19

"Nina Søgaard" <nina2KATTE@BAKKEa.cirque.tv> skrev i en meddelelse

> Min veninde har ringet til 2 døgnvagter som begge siger at hun skal
> vente til i morgen........?!?

Hvordan går det med katten ? Har den været til dyrlæge ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Nina Søgaard

Dato : 21-02-05 08:14

> Buffy skrev:

> Hvordan går det med katten ? Har den været til dyrlæge ?
>
> --
> Mvh. www.tjekmig.dk
>
> Tilmeld din hund på:
> http://tjekmig.dk/hotornot/

Hej igen.
Det tog noget tid før jeg hørte fra veninden igen, men her er en lille
opfølgning.
Hun gik til en anden dyrlæge dagen efter og heldigvis var det ikke helt
så slemt som frygtet. Dr. dyr rensede såret op, men mente at såret godt
kunne hele af sig selv, så hun fik nogle piller med hjem til katten.
Det går godt nu, og hun lukker ikke missen ud før hun kan se at såret er
rigtig godt helet.

Tusind tak for jeres hjælp.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 21:30

> [...]

> Min veninde mener også at det må være på dyrlægens regning hvad angår
> efterbehandling og jeg giver hende ubetinget ret.

Få missen til dyrlæge i en fart !
På vores den ene kat var såret gået op dagen efter neutralisering. Hun blev
bedøvet og syet igen, hos dyrlægen uden ekstra beregning.....
Vi lukkede ikke vores katte ud, før sårene var pæne at se på. Dvs. at man
kunne se, at det var begyndt at lukke pænt sammen igen.

> Hvad er jeres erfaringer og har i hørt om noget lignende? I mine ører
> lyder det bare dybt uansvarligt!

Det kan ske, at katten piller i stingene, uden at man opdager det. Synes
ikke at dyrlægen nødvendigvis har været uansvarlig.
Som ejer til en ny- neutraliseret kat skal man jo holde øje med såret hver
dag og hvis det ikke ser pænt ud, så kontakter man dyrlægen asap...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Nina Søgaard

Dato : 16-02-05 21:49

> [...]
> Vi lukkede ikke vores katte ud, før sårene var pæne at se på. Dvs. at man
> kunne se, at det var begyndt at lukke pænt sammen igen.

Hun har ringet til 2 dyrlægevagter som begge siger at hun skal vente til
i morgen med at gå til dyrlægen........

> [...]
> Som ejer til en ny- neutraliseret kat skal man jo holde øje med såret hver
> dag og hvis det ikke ser pænt ud, så kontakter man dyrlægen asap...

Hun havde holdt godt øje med såret som så ud til at have det fint og
lukkede katten ud igår på 4. dagen. I dag er der så infektion i såret.
Jeg synes bare at det lyder mærkeligt at hun må lukke katten ud efter 1½
døgn og at så stort et sår er syet sammen med kun 2 sting.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 22:11

> Hun har ringet til 2 dyrlægevagter som begge siger at hun skal vente til
> i morgen med at gå til dyrlægen........

Ja, det mener jeg så er uansvarligt af dyrlægevagterne. Jeg ville ikke turde
vente. Jeg var ved, at panikke da Pandas sår gik op, så jeg kunne næsten
ikke komme hurtigt nok til dyrlægen med hende og en infektion er slet ikke
til at spøge med.

> Jeg synes bare at det lyder mærkeligt at hun må lukke katten ud efter 1½
> døgn og at så stort et sår er syet sammen med kun 2 sting.

Ja 2 sting lyder ikke af meget. Kan ikke huske, hvor mange sting vores katte
var syet med, men det var i hvert fald mere end to synlige sting....

Det var faktisk syet rigtig pænt sammen på vores katte, i sammenligning med
vores hunde, der også for nylig begge er blevet syet hos en anden dyrlæge,
så der er nogen dyrlæger, der er dygtige i forhold til andre.
Hundene er begge helet pænt op, men arbejdet med kattene var meget dygtigere
udført.

Mener at vi lukkede vores katte ud efter 4-6 dage. Da kunne man se, at
sårene var vokset pænt sammen, så det ikke kun var stingene, der holdt det
sammen...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-02-05 00:42

hmm det med hvornår kattene må komme ud efter de er bleven steriliseret er
vist meget forskelligt hvor i landet man bor da jeg fik mine to hun katte
steriliseret i frederikshavn fik jeg afvide der skulle gå 10 dage før jeg
måtte lukke dem ud og de måtte ikke hæve op og blive røde for så skulle jeg
komme ind med dem med det samme uanset hvad kl var
nu var det sådan der hvor jeg boede der kom mine katte ikke ud da vi boede
lige ud til en MEGET trafikeret vej så det var ikke noget problem MEN MEN
jeg måtte desværre aflive den ene af mine hun katte her i oktober da hun
havde fået en indvendig infiktion i underlivet efter sterilitionen og en
blodprop i hovedet jeg fik selvfølig et valg af dyrlægen jeg kunne lade
hende leve og give hende stesolider og ketoganer resten af hendes liv eller
stoppe hendes lidelser med det sammen hmmmmm ja det var ikke sjovt at skulle
tage den beslutning da hun var min baby men en ting var sikker hun skulle
IKKE lide og derfor valgte jeg at give hende fred for ondt det havde hun for
hun kunne slet ikke gå
så det er meget forskellige hvor lang tid der går men sig til din veninde
hun skal være opmærksom på om katten ændre adfær det er mange dyrlæger der
glemmer at sige når man kommer får at få sin kat behandlet

knus lene

Fra : anja rasmussen

Dato : 17-02-05 12:56

> [...]
> Jeg synes bare at det lyder mærkeligt at hun må lukke katten ud efter 1½
> døgn og at så stort et sår er syet sammen med kun 2 sting.

Hejsa
Har lige tjekket min lille mis der blev steriliseret i tirsdags...hendes
sår er ca 5 cm og er syet med 7 sting (kan i hvert fald se de 7
sting)....Nu er hun indekat så problemet med at komme ud er ikke et
problem, men jeg skulle holde øje med at hun ikke bider i
stingene....hun må gerne slikke lige så stille men ikke bide....min
dyrlæge bruger nemlig heller ikke krave...men 2 sting det lyder altså af
alt for lidt!!! Især nå jeg kigger på min lille bitte mis.....

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia Nave

Dato : 19-02-05 18:12

Nina Søgaard wrote:

> Hun har ringet til 2 dyrlægevagter som begge siger at hun skal vente til
> i morgen med at gå til dyrlægen........

Hvordan går det med missen?

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Katrine Nederby

Dato : 17-02-05 10:30

> [...]
> blev steriliseret i fredags. Såret er ca. 5 cm. knap og nap....
> udvendigt er hun kun blevet syet med 2 sting (!!!).

Bare en tanke, men kan såret muligvis være syet med skjult syning? Det vil
jo forklare de manglende sting Jeg har selv fået syet tre katte på denne
måde, og det er ikke meget af suturen, man kan se

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Frodo

Dato : 17-02-05 14:22

De forskellige dyrlæger, har forskellige måder at lukke et operationssår på.

Jeg har en hunkat hvor man kunne se 7 sting, og som skulle have dem fjernet
efter en 7 - 10 dage.
Og hun måtte først komme ud efter at stingene var fjernet, og vi skulle
holde øje med at hun ikke bed stingene op.
Fordi trådender sider og irritere katten, og derfor vil de gerne fjerne
dem.Dette blev lavet ved en dyrlæge.

Jeg har også en anden kat som blev lukket med "indvendige sting" som kun
skulle holdes inde de 2 dage hun var på penicillin.
Og den tråd som bliver brugt til den type sting opløser sig selv, og da der
ikke er nogen trådender bider katten ikke i dem men nøjes med at holde såre
rent.

Man skal naturligvis altid holde øje med sin kat, når den har være opereret.
For uheldet kan være ude og der sker noget uheldigt, og der går betændelse i
det, uanset hvor dygtig en dyrlæge man har.

Med venlig hilsen

Webmaster huskatte.dk