Hjælp: Kan ikke finde IP-adr for D-Link pr~
Fra : N. Foldager

Dato : 16-02-05 17:49

Win XP
Printerserver: D-Link DP301-U

Jeg prøver at finde fabriks-IP-adressen for denne printerserver, så
jeg kan kommunikere med den via min browser og sætte den til mit LANs
range.

Iflg manualen skulle det være 192.168.0.10, men jeg får "time-out"
både med "ping 192.168.0.10" i DOS og i programmet "Utility Ping".

Bortset fra lys både for "Power" og "Ethernet" får jeg intet livstegn
fra den.

Jeg har prøvet at stikke noget ind i "Reset".

Jeg vil være glad, hvis nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 16-02-05 18:28

On Wed, 16 Feb 2005 17:48:40 +0100, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
>Iflg manualen skulle det være 192.168.0.10, men jeg får "time-out"
>både med "ping 192.168.0.10" i DOS og i programmet "Utility Ping".

Din computer har formentlig IP-adresse i et andet segment (måske
192.168.1.x) - I så fald kan du ikke 'se' printserveren.

Opsæt en computer med fast ip-adresse i samme segment som
printserveren og forbind de to direkte til hinanden (formentlig med et
krydset kabel). Så burde du kunne 'se' printserveren...

- - -

Alternativ kan du ændre din router opsætning så den uddeler
ip-adresser i samme segment som printserveren....

<mlr>

Fra : N. Foldager

Dato : 16-02-05 21:39

Madhatter@dkinvalid skrev:

> [...]
> printserveren og forbind de to direkte til hinanden (formentlig med et
> krydset kabel). Så burde du kunne 'se' printserveren...

Øøh, -- jamen, hvad er print serverens adresse? Det er jo det, der er
problemet.

Mvh

Niels

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 16-02-05 22:41

On Wed, 16 Feb 2005 21:38:58 +0100, N. Foldager

>Øøh, -- jamen, hvad er print serverens adresse? Det er jo det, der er
>problemet.

Du skriver jo selv at manualen siger 192.168.0.10

Og hvis din computer har ip-adresse i et andet segment som f.eks
192.168.1.x kan computeren ikke 'se' printserveren - Du kan pinge li'
så tosset du vil, den trafik sendes til din standard-gateway (læs: din
router) og kommer aldrig frem til printserveren.

Du må at fixe det så computer og printserver har ip-adresse i samme
segment...

- - -

Der er selvfølgelig den mulighed at manualen er forkert - at
printserveren ikke har fast ip-adresse, men opsat som DHCP-klient.

Men i så fald burde du kunne finde printserveren med ip-adresse i din
routers statussider...

<mlr>

Fra : N. Foldager

Dato : 17-02-05 12:01

Madhatter@dk.invalid :

> [...]
> router) og kommer aldrig frem til printserveren.
>
> Du må at fixe det så computer og printserver har ip-adresse i samme

OK. Det var løsningen.

Jeg troede man kunne pinge fra 0.0.0.0 til 255.255.255.255 uanset
hvilken range hjem-computeren har.

For det kan man jo udad på Internettet. Hvorfor den forskel?

Af en eller anden mærkelig grund kan jeg nu også tale med printer
serveren med min browser. Det kunne jeg ikke til at begynde med
*selvom jeg ændrede range til printerserverens range*. Det var det
problem, som fik mig ud i alt det pingeri.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 20-02-05 19:37

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken range hjem-computeren har.
>
> For det kan man jo udad på Internettet. Hvorfor den forskel?

Svjv så kan lokaler ip-adresser ikke routes på samme måde som globale, dvs.
192.168.x.x segmentet, 10.x.x.x og hvad de ellers hedder

--
/Steen
Fjern alt til og med sidste underscore i email.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-02-05 00:49

On Sun, 20 Feb 2005 19:36:35 +0100, "Steen Holm Pedersen"
<stonie@remove_this_nospam.dk> wrote:

> Svjv så kan lokaler ip-adresser ikke routes på samme måde som globale
> dvs. 192.168.x.x segmentet, 10.x.x.x og hvad de ellers hedder

Jo de kan. Det kræver blot, at noget udstyr er sat op til at gøre det,
og det ser ud til at være problemet her, at intet af spørgerens udstyr
er det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : CC

Dato : 17-02-05 15:33

Gå i printerindstilling, under fanebladet porte, se hvilken
printerservernavn porten er konfigureret til.
Åben et dos vindue og ping printerservernavn. Ved retursvar bør du få ip
adressen oplyst.

Fra : N. Foldager

Dato : 17-02-05 16:58

"CC" <CC@mail.dk:

> Gå i printerindstilling, under fanebladet porte, se hvilken
> printerservernavn porten er konfigureret til.
> Åben et dos vindue og ping printerservernavn. Ved retursvar bør du få ip
> adressen oplyst.

Tak for svaret.

Printerserveren har aldrig været installeret før, så systemet kan ikke
vide, hvad adressen er. Det var netop installationen, jeg arbejdede
på.

Men som jeg skriver andet steds i tråden, har jeg fundet løsningen, og
jeg har nu ogå fået printeren til at VIRKE!

Venlig hilsen

Niels Foldager