Addering med decimaler
Fra : Sune

Dato : 14-02-05 15:22

Hej, jeg har lidt problemer når jeg forsøger at addere/plusse nogle decimaltal,
nemlig at koden tilsyneladende er fuldstændig ligeglad med decimalerne.
Hvis jeg f.eks. vil plusse to variabler der indeholder tal (dynamiske tal,
i nogle tilfælde hele tal og i andre tilfælde kommatal), hvorledes lægger
jeg dem så sammen hvis jeg vil have kommatallene med i det endelige resultat?

Jeg har forsøgt med og uden både clng og cint samt med både "," og "." -
udenheld.
På forhånd tak.
Sune

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-02-05 16:06

Sune skrev:

> [...]
> jeg dem så sammen hvis jeg vil have kommatallene med i det endelige resultat?

Følgende virker:

   x = Request.Form("x")
   y = Request.Form("y")

   res = CDbl(x) + CDbl(y)

- men kun når numrene bruger samme decimaladskiller som serverens
standard (hos mig er det komma - altså fx 3,2).

Jeg troede egentlig at asp altid regnede med punktum som
decimaladskiller, men det er altså ikke tilfældet. Man kan formentlig
sikre sig mod uheldige fejlfortolkninger ved dels at vælge en specifik
landestandard øverst i asp-dokumentet (se fx her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=47>), samt erstatte komma til punktum
eller omvendt - alt efter hvilken standard man vil benytte.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sune

Dato : 14-02-05 16:21

> Følgende virker:
>
> x = Request.Form("x")
> y = Request.Form("y")
> res = CDbl(x) + CDbl(y)
Tusind tak, det virkede for mig med CDbl :)
Jeg benytter "," på en Win2003 web edition webserver, med punktum virkede
ovenstående metode ikke eftersom den ikke tolkede det som et komma, men som
du selv skriver er det vel underordnet hvis man bare vælger at bruge en af
de to muligheder.
Sune