Enable selectbox 2 hvis option valgt i sel~
Fra : belial

Dato : 14-02-05 12:16

Jeg har to selectboxe. Selectbox 2 skal hele tiden være disabled, med
mindre man vælger 2 af de fem muligheder, som selectbox 1 har. Kan nogen
hjælpe mig på vej med dette? Er rimelig nybegynder inden for JavaScript...

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 23-02-05 22:53

"belial" <666DIESPAMMERSWINE@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har to selectboxe. Selectbox 2 skal hele tiden være disabled, med
> mindre man vælger 2 af de fem muligheder, som selectbox 1 har. Kan nogen
> hjælpe mig på vej med dette? Er rimelig nybegynder inden for JavaScript...

Er det sådan at man skal vælge én af 2 udvalgte muligheder i boks 1 (A),
eller er det 2 vilkårlige (B)?
Herunder er forslag til begge funktioner (A og B):

<select id="s1" onChange="Tjek(this.id,'s2');">
<option value="true1">Sand</option>
<option value="false1">Ikke sand</option>
<option value="true2">Også sand</option>
<option value="false2">Heller ikke sand</option>
</select>

<select id="s2" disabled="disabled">
<option>1</option>
<option>2</option>
<option>3</option>
</select>

<script type="text/javascript">
var udvalgtA = "true1";
var udvalgtB = "false2";

function Tjek__A(idA, idB) {
var sCount = 0;
var eA = document.getElementById(idA);
var eB = document.getElementById(idB);
for (i=0; i<eA.options.length; i++) {
if ((eA.options[i].value == udvalgtA)||(eA.options[i].value == udvalgtB)) {
if (eA.options[i].selected) {
sCount++;
}
}
}
if (sCount>1) {
eB.disabled = "false";
}
else {
eB.disabled = "disabled";
}
}

function Tjek__B(idA, idB) {
[...]

Ved brug skal "__(+bogstav)" fjernes fra den ønskede funktion. Den anden
fjernes blot.
De er ikke gennemtestet!

MVH Jonas (aka Juke)