RAM fordobling
Fra : Ib

Dato : 15-02-05 10:43

Hi!

Jeg har behov for mere RAM i maskinen.

Der bestående er:
Samsung M368L6423DTM-CB3
1 x 512 MB DDR SDRAM / PC2700 / 333 MHz / 64 bit / CL2.5

Jeg vil købe en klods mere og kan kun finde flg.:
Samsung M368L6423CTL-CB3
1 x 512 MB DDR SDRAM / PC2700 / 333 MHz / 64 bit / CL2.5

Er der nogen grund til disse to ikke skulle kunne virke sammen?

Ib

1 x 512 MB DDR SDRAM / PC2700 / 333 MHz / 64 bit / CL2.5

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 15-02-05 11:03

On Tue, 15 Feb 2005 10:42:39 +0100, "Ib" <ib_aagaard@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>

> Ib
>

>1 x 512 MB DDR SDRAM / PC2700 / 333 MHz / 64 bit / CL2.5

Det kan du godt købe. Men samme mærke og størrelse som pc3200 er 100
kr. billigere, og de kører ligeså godt sammen med dine nuværende.
Hurtig ram kan altid køre langsommere. Det er bios, der bestemmer.

mvh

John

Fra : Ib

Dato : 15-02-05 11:07

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> wrote in message

> [...]
> kr. billigere, og de kører ligeså godt sammen med dine nuværende.
> Hurtig ram kan altid køre langsommere. Det er bios, der bestemmer.

Tak for det hurtige svar!
Så må jeg jo have fat i Dan-kortet!

Ib

Fra : jerry og pia

Dato : 16-02-05 02:07

Har 1 stk. 512 mb. pc2700, SAMSUNG M368L6423DTM-CB3 til salg for kun 450 kr.

Kører perfekt. To ens ramstænger kører som regel bedst sammen.

mvh
jerry jensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-02-05 10:49

"Ib" <ib_aagaard@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Er der nogen grund til disse to ikke skulle kunne virke sammen?

Nej men vær ekstra opmærksom at hvis dit board kører dual-channel kan der
være chance for problemer. Her skal specifikationer helst være 100%
identisk og derfor anbefales 2 stk identiske ramklodser både mærke og
model.

--
Bjarke Andersen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 16-02-05 12:48

On 16 Feb 2005 09:49:16 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> [...]
>være chance for problemer. Her skal specifikationer helst være 100%
>identisk og derfor anbefales 2 stk identiske ramklodser både mærke og

Det er nu ikke min erfaring, at ram-klodser skal være helt ens for at
køre dual-channel. Ikke med Amd ialfald. Jeg har på et Leadtek nforce2
bundkort kørt dual channel med 1 256 mb klods og 1 128 Mb klods af
forskelligt mærke. Samt med et et Abit nforce2 bundkort kørt dual
channel med 3 ramklodser, hvor kun de 2 er ens.

Så efter min mening er dual channel ram sæt noget salgsgas, men jeg
har lagt mærke til at priser på de sæt er faldet kraftigt. Hvor de
førhen var langt dyrere end 2 enkelte, så ser jeg nu ofte at dual sæt
er billigere end 2 enkelte, - og så er det OK.

mvh

John

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-02-05 13:24

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> crashed Echelon
writing news:nub611pmhifi2c3dvg7hs994qu3e4ivvla@4ax.com:

> [...]
> forskelligt mærke. Samt med et et Abit nforce2 bundkort kørt dual
> channel med 3 ramklodser, hvor kun de 2 er ens.

Jeg siger heller ikke de SKAL være det, men helst. Surt at stå med en ny
ramklods der så vælter performance helt, fordi den ene eller anden klods,
hele tiden skal vente på at modparten igen er klar til data.

> [...]
> førhen var langt dyrere end 2 enkelte, så ser jeg nu ofte at dual sæt
> er billigere end 2 enkelte, - og så er det OK.

Jeg er enig i at dual-channel ram er marketingsgas, da det helt og aldeles
styres af bundkortet. Dog syntes jeg at hvis man kører med dual-channel
board, bør man lige sætte sig ind i teknikken.

--
Bjarke Andersen

Fra : Claus Albæk

Dato : 16-02-05 13:32

JK (at mail dot dk) wrote:

> [...]
> forskelligt mærke. Samt med et et Abit nforce2 bundkort kørt dual
> channel med 3 ramklodser, hvor kun de 2 er ens.

mine erfaringer er i den anden grøft, at man rent faktisk skal være
påpasselig med ikke at bruge hvad som helst
Det lyder mig noget underligt at kunne køre dual channel på 3 ram
klodser. hvordan tilgår du bank1 så?
Boardet skifter formentligt ikke mellem 128 bit på bank0 og 64 bit på
bank1 ?!?
og hvis dybden og bredden af RAM klodserne ikk er den samme lyder det
også meget usandsynligt at chipsettet kan finde ud af at tage højde for det.

skriver boardet rent faktisk under boot at den kører dual channel?

> [...]
> førhen var langt dyrere end 2 enkelte, så ser jeg nu ofte at dual sæt
> er billigere end 2 enkelte, - og så er det OK.

det er absolut ikke salgsgas, du har dobbelt så bred datasti til RAM på
dual-channel.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 16-02-05 13:58

On Wed, 16 Feb 2005 13:32:21 +0100, Claus Albæk <claude@eugina.dk>
wrote:

>det er absolut ikke salgsgas, du har dobbelt så bred datasti til RAM på
>dual-channel.

Det er ikke det, jeg mener. Jeg mener, at i en butik sælger de:

- ram som dual kits
- ram som enkelt klodser

Det er indkøb af 2 ram klodser fra de 2 hylder, jeg taler om.

Man har tidligere forlangt overpris for dual kits. Bild mig ikke ind,
at de har målt på dem. Nå, så fortjener de heller ikke højere pris,
end at emballagen skal være større.

/John

Fra : Claus Albæk

Dato : 16-02-05 14:05

JK (at mail dot dk) wrote:

> [...]
>
> Man har tidligere forlangt overpris for dual kits. Bild mig ikke ind,
> at de har målt på dem. Nå, så fortjener de heller ikke højere pris,

nej, det kan vi hurtigt blive enige om, men rent teknisk set er
dual-channel en god ting. tror det var der jeg gik fejl af dig.