Lille PSU
Fra : Anders Lund

Dato : 14-02-05 20:02

Hej

Jeg er i gang med at lave en ... anderledes PC og skal helst bruge en
lille ATX strømforsyning. Det skal dog også være en kraftig maskine, så
det skal være en 350+ watt strømforsysning.

Jeg overvejer at købe en billige strømforsyning og så bygge den om til
en størrelse jeg kan bruge, men ville være gladere hvis jeg kunne undgå
dette.

Hvad findes der af størrelser på strømforsyningerne?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-05 20:13

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i

> Jeg overvejer at købe en billige strømforsyning og så bygge den om til
> en størrelse jeg kan bruge, men ville være gladere hvis jeg kunne undgå
> dette.

Hvordan vil du gøre det?

Hvis de kunne laves mindre, så gjorde producenterne det jo. Der skal være
korrekt luftcirkulation, ellers bliver de for varme, og du kan jo ikke lave
om på printet...

Det kan næppe blive mindre end en micro atx eller en rack PSU...

Claus

Fra : BPC

Dato : 15-02-05 00:33

ATX strømforsyninger der noglenlunde samme størrelse, hvis du vil have en
mindre, skal du undersøge hvad der findes af mærkevare strømforsyninger
Compaq / IBM de plejer at leve i deres egen verden. så måske de laver noget
mindre.. men er så også sikker på at det er noget der koster kassen

Mvh Brian

Fra : Anders Lund

Dato : 15-02-05 01:00

Claus Tersgov wrote:
> Hvordan vil du gøre det?

Meget nemt, placere komponenterne på en måde der passer bedere til mit
design.

> Hvis de kunne laves mindre, så gjorde producenterne det jo. Der skal være
> korrekt luftcirkulation, ellers bliver de for varme, og du kan jo ikke lave
> om på printet...

Ikke enig. Hvis de blev lavet mindre, fulgte de ikke standarden og kunne
derfor ikke monteres i alle kabinetter. Selvfølgelig kan tingene laves
mindre. Hvis jeg selv skal til at lave en, bliver det ikke i en kasse,
men i det kabinet jeg er ved at lave, at den skal monteres.

Mht. printet har jeg set en side (som jeg selvfølgelig ikke lige kan
finde nu), som beskriver hvordan man bygger en standard PSU om til at
passe i et CD-ROM drev. Så det kan godt lade sig gøre - måske ikke med
alle strømforsyninger og måske ikke uden en loddekolbe, men umuligt er
det ikke.

> Det kan næppe blive mindre end en micro atx eller en rack PSU...

Stadig for store (har ikke lige fundet en "rack PSU")- de skal være
fladere, men må gerne være større på de andre leder.

Fra : Hans

Dato : 15-02-05 02:34

Anders Lund wrote:

> Stadig for store (har ikke lige fundet en "rack PSU")- de skal være
> fladere, men må gerne være større på de andre leder.

Prøv engang og søg på low-profile smps på Google, så skal du se løjer:

http://hitekp.routo.net/low-oemSmps.asp

Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 15-02-05 02:52

Hans wrote:
> Prøv engang og søg på low-profile smps på Google, så skal du se løjer:
>
> http://hitekp.routo.net/low-oemSmps.asp

Det ser godt ud. Tak skal du have.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-02-05 15:53

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev

> Meget nemt, placere komponenterne på en måde der passer bedere til mit
> design.

Med mindre man er meget velbevandret i switchmode teknologien, så ville jeg
ikke anbefale at lave om på printet i en PSU, der skal levere 350 watt.

Jeg tvivler stærkt på, at der kommer noget godt ud af det, både støj- og
performancemæssigt. Et helst andet aspekt er brandfaren...

Claus

Fra : Anders Lund

Dato : 15-02-05 18:35

Claus Tersgov wrote:
> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev

> Med mindre man er meget velbevandret i switchmode teknologien, så ville jeg
> ikke anbefale at lave om på printet i en PSU, der skal levere 350 watt.

Haha, nej, jeg havde heller ikke planer om at skulle lodde noget - det
er der alt for mange små dimser til at jeg ville turde. Jeg pillede dog
skjoldet af en strømforsysning jeg har liggende og det giver en del mere
plads, når komponenterne ikke er placeret i den kasse - altså at der er
meget luft omkring.

> Jeg tvivler stærkt på, at der kommer noget godt ud af det, både støj- og
> performancemæssigt. Et helst andet aspekt er brandfaren...

Jeg må da også idrømme at jeg ikke selv er helt vild med at rode med
strømforsyninger, da det jo er der det kan gå rimelig galt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-02-05 19:11

> [...]

> Jeg må da også idrømme at jeg ikke selv er helt vild med at rode med
> strømforsyninger, da det jo er der det kan gå rimelig galt.

Det, man virkelig skal være opmærksom på er, at der jo er et sted mellem 20
og 70 *tusinde* volt på trafoen samt powertransistorene (jeg kender ikke den
konkrete spænding) så det er IKKE en god ide at fjerne kassen rundt omkring.
Det kan virkelig gå galt, hvis man får stød eller skidtet kortslutter på een
eller anden måde.

Dernæst kan du få problemer med elektrisk støj. Kassen i en switchmode PSU
virker vist også som støjundertrykker, fordi Mosfet'erne støjer meget.

Switchmode er absolut ikke legetøj, så tænk dig godt om..

Claus

Fra : Madsen

Dato : 15-02-05 13:29

Anders Lund wrote:
> [...]
> undgå dette.
>
> Hvad findes der af størrelser på strømforsyningerne?
Her er et par forslag:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=315056

http://www.zippy.com.tw/P_Product_search_all.asp?lv_rfnbr=2&pcp_rfnbr=1&pcpw_name=201W~300W&pp_MechanicalType=&pp_solution=1

http://www.zippy.com.tw/P_product_detail.asp?lv_rfnbr=2&pp_rfnbr=1065&pcp_rfnbr=2&pp_name=&pcp_name=2USingle&pcpw_rfnbr=4&pp_code=P2G-6460P

--
Madsen

Fra : Anders Lund

Dato : 15-02-05 13:52

Madsen wrote:
> Her er et par forslag:

[klip et par URLs]

Tak, jeg kan da godt se at jeg har overset en del. Det tager jeg også
lige med i mine overvejelser.