/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Ang. strømforbrug under belastning af CPU ~
Fra : Anders K. Jacobsen


Dato : 14-02-05 19:50

Hej.

På opfordring i en anden gruppe dk.edb.programmering prøver jeg her med mit
spørgsmål.

Er der nogen der ved om der er forskel på et std. x86 system (i dette
tilfælde en PIII-400) op strømforbruges ved stor belastning fromfor ingen
belastning. Jeg tænker på overall system strømforbrug. Det er ikke en std.
hardisk i systemet (DiskOnChip).

Nogen ideer? Jeg er ude i om det vil give mig et mindre strømforbrug ved
mindre belastning på CPU´en i forbindelse med software der skal kører på et
std. x86 på et stort batteri.

Mvh
Anders



 
 
Brian Lund (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 14-02-05 20:20

> Hej.
>
> På opfordring i en anden gruppe dk.edb.programmering prøver jeg her med
mit
> spørgsmål.
>
> Er der nogen der ved om der er forskel på et std. x86 system (i dette
> tilfælde en PIII-400) op strømforbruges ved stor belastning fromfor ingen
> belastning. Jeg tænker på overall system strømforbrug. Det er ikke en std.
> hardisk i systemet (DiskOnChip).
>
> Nogen ideer? Jeg er ude i om det vil give mig et mindre strømforbrug ved
> mindre belastning på CPU´en i forbindelse med software der skal kører på
et
> std. x86 på et stort batteri.

Ja! - Strømforbruget er større når CPUen arbejder hårdere!
Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde tallene for en 400 MHz model, men en
Socket 370 500 MHz tager max 10A ved Vcore 1,6V (altså full-load) - Altså 16
Watt, idle er sikkert omkring 10W... Men det er et rent gæt!


Brian



Anders K. Jacobsen (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Anders K. Jacobsen


Dato : 14-02-05 22:48

> Ja! - Strømforbruget er større når CPUen arbejder hårdere!
> Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde tallene for en 400 MHz model, men en
> Socket 370 500 MHz tager max 10A ved Vcore 1,6V (altså full-load) - Altså
> 16
> Watt, idle er sikkert omkring 10W... Men det er et rent gæt!

Ok! Lyder interessant. Nogen ide om hvor jeg kan finde mere om dette. Det er
til et større skoleprojekt hvor lidt teori og endnu bedre beregning af evt.
strømbesparelse. Overslags regnigner fint men gæt ud i luften dur ikke
rigtig til en rapport.

Men tak indtil videre.
Anders



Brian Lund (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 15-02-05 01:52

> > Ja! - Strømforbruget er større når CPUen arbejder hårdere!
> > Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde tallene for en 400 MHz model, men
en
> > Socket 370 500 MHz tager max 10A ved Vcore 1,6V (altså full-load) -
Altså
> > 16
> > Watt, idle er sikkert omkring 10W... Men det er et rent gæt!
>
> Ok! Lyder interessant. Nogen ide om hvor jeg kan finde mere om dette. Det
er
> til et større skoleprojekt hvor lidt teori og endnu bedre beregning af
evt.
> strømbesparelse. Overslags regnigner fint men gæt ud i luften dur ikke
> rigtig til en rapport.

Jeg kan desværre kun give dig præcise tal for AMD's CPU'er - Man kan frit
hænte databladende på alle deres CPU'er på deres hjemmeside! - Det er lidt
noget andet med Intel, eller også er det bare mig der ikke kan finde dem ;)


Brian



Arne Kjetil (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Arne Kjetil


Dato : 15-02-05 16:54


"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i melding
news:421147a3$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Ja! - Strømforbruget er større når CPUen arbejder hårdere!
> > > Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde tallene for en 400 MHz model,
men
> en
> > > Socket 370 500 MHz tager max 10A ved Vcore 1,6V (altså full-load) -
> Altså
> > > 16
> > > Watt, idle er sikkert omkring 10W... Men det er et rent gæt!
> >
> > Ok! Lyder interessant. Nogen ide om hvor jeg kan finde mere om dette.
Det
> er
> > til et større skoleprojekt hvor lidt teori og endnu bedre beregning af
> evt.
> > strømbesparelse. Overslags regnigner fint men gæt ud i luften dur ikke
> > rigtig til en rapport.
>
> Jeg kan desværre kun give dig præcise tal for AMD's CPU'er - Man kan frit
> hænte databladende på alle deres CPU'er på deres hjemmeside! - Det er lidt

> noget andet med Intel, eller også er det bare mig der ikke kan finde dem
;)

Let å du skal finne
http://developer.intel.com/design/PentiumIII/documentation.htm





Brian Lund (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 15-02-05 19:35

> > Jeg kan desværre kun give dig præcise tal for AMD's CPU'er - Man kan
frit
> > hænte databladende på alle deres CPU'er på deres hjemmeside! - Det er
lidt
>
> > noget andet med Intel, eller også er det bare mig der ikke kan finde dem
> ;)
>
> Let å du skal finne
> http://developer.intel.com/design/PentiumIII/documentation.htm

Jah, de ligner det datablad jeg har på S370 P-III... Der står heller ikke
noget om typical eller minimum strømforbrug ved almindelig drift :-/


Brian



Anders K. Jacobsen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Anders K. Jacobsen


Dato : 15-02-05 23:30

> Jah, de ligner det datablad jeg har på S370 P-III... Der står heller ikke
> noget om typical eller minimum strømforbrug ved almindelig drift :-/

//The Intel Pentium III processor utilizes multiple low-power states such as
AutoHALT, Stop-Grant, Sleep, and Deep Sleep to conserve power during idle
times.

Nok noget man skal dykke lidt dybere i

Anders



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177504
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408551
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste