Webspeed og IP telefoner
Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 00:45

Er der en, der lige kan ridse op for en newbie, hvad der kræves for at
køre IP telefoni over Webspeed? (Eller henvise til en side, hvor man kan
læse om det).

Vi har TDC kabeltv, men har endnu ikke fået Webspeed.
Der vil blive sat en router på Webspeed.
Findes der en adapter, så vore almindelige dect telefoner kan køre IP
telefoni?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-05 07:39

In article <4212914a$0$12739$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Kjeld Nielsen" kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk wrote:
> [...]
> Der vil blive sat en router på Webspeed.
> Findes der en adapter, så vore almindelige dect telefoner kan køre IP

Har lige fået min far skiftet fra en GrandStream 486 -> en Sipura 2000
på WebSpeed. Så nu har han lyd der er lige så god / bedre end den gamle
telefon. 486'eren var telefin var ellers plug-and-play. Men han kunne
ikke bruge routerdelen da den ikke supporterer IPSec VPN. Så skiftede
vi til den noget bedre lydkvalitet i Sipura'en.

Han opgraderede til 256/128 for at være sikker på at have båndbredde
nok. generelt anbefales minimum 128kbit i hver retning, men man kan
vælge dårligere lydkvalitet (hvis man kan finde ud af det), og klare
sig med 64kbit.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 13:20

Den 16/02-2005 klokken 06:38, skrev
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk>
i <slrnd15qi6.fsi.povlhp@ip101.home.terminal.dk>:

> [...]
> ikke bruge routerdelen da den ikke supporterer IPSec VPN. Så skiftede vi
> til den noget bedre lydkvalitet i Sipura'en.

Tak for oplysningerne.
Det var en god indgangsvinkel til min videre søgning på nettet.
(Og resulterer selvfølgelig i flere spørgsmål)

1. Er den eneste forskel på Sipura 1000 og 2000 kun antallet af POTS
porte, hhv. 1 og 2?
I vort tilfælde burde 1 være nok, (Går ud fra, at alle husets
parallelforbundne telefonstik kan tilsluttes til denne)?

2. Jeg forstår, at det primære problem med 486'eren var routerfunktionen.
Vi planlægger med en trådløs router (Linksys), og kan derfor "nøjes"
med en GrandStream 286.
Nogle, der har erfaringer med denne?

Vi kigger på Telsome IP telefoni, og de tilbyder køb af en
for-programmeret 286.
Spørgsmålet er, om man i stedet skulle vælge Sipura, og så selv stå for
opsætningen.
(Har endnu ikke undersøgt, om Telsome har nogle restriktioner på dette
område, men tror det næppe).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-05 16:46

In article <42134008$0$12756$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Kjeld Nielsen" kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk wrote:
> [...]
> I vort tilfælde burde 1 være nok, (Går ud fra, at alle husets
> parallelforbundne telefonstik kan tilsluttes til denne)?

På SPA-2000 er de 2 porte beregnet til hver sin udbyder. men du kan
selvfølgelig sætte dem til den samme konto.

Der kan vær eproblemer med at trække mere end 2-3 B&O telefoner (bruger
meget strøm), men man skulle kunne klare op til 5-6 alm. telefoner pr
port så vidt jeg husker.

> [...]
> opsætningen.
> (Har endnu ikke undersøgt, om Telsome har nogle restriktioner på dette

Der er en STOR forskel i lydkvaliteten på de 2. Ihvertfald som det
var standard opsat fra telefin. Efter at have oplevet den forskel, så
kan jeg kun fraråde Grandstream. Den var skarpere i lyden, hakkede/støjede
en del mere, og var generelt ret dårlig. SPA-2000 (som jeg også har) har
upåklagelig lyd, danske ringetoner / klartoner m.m. (har Grandstream ikke).
Derudover havde Granstream ikke noget vis-nummer som mine forældres telefoner
kunne klare. På SPA-2000 vælger man bare mellem de 8-10 forskellige
standarder - så nu har de vis-nummer på det hele.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 20:48

Den 16/02-2005 klokken 15:46, skrev
i <slrnd16qkl.gat.povlhp@ip101.home.terminal.dk>:

> [...]
> forældres telefoner kunne klare. På SPA-2000 vælger man bare mellem de
> 8-10 forskellige standarder - så nu har de vis-nummer på det hele.

Takker mange gange for en særdeles fyldestgørende beskrivelse.

Valget er 100% afgjort: SPA-2000.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 17-02-05 20:37

snabela punktum wrote:
> Takker mange gange for en særdeles fyldestgørende beskrivelse.
>
> Valget er 100% afgjort: SPA-2000.
>
> Med venlig hilsen,
> Kjeld

En SPA2000 er kun interessant hvis du vil have 2 telefonapparater på
hver sin linie. En SPA1001 understøtter ligeledes 2 uafhængige udbydere
samtidig (fx. musimi og telsome), men du kan altså kun tale i én af dem
ad gangen.

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : K. Larsen

Dato : 17-02-05 21:15

Har stået i samme situation som dig. Også med webspeed 256/128, Sipura 2100
og Linksys W54G router.

Har fundet meget hjælp på dette forum : http://sipura.1go.dk/forum/ hvor jeg
også selv prøver at dele ud af min lille erfaring.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 00:25

Den 17/02-2005 klokken 21:14, skrev
"K. Larsen" <webpoint@[invalid]gmx.net>
i <4214fb31$0$269$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Har fundet meget hjælp på dette forum : http://sipura.1go.dk/forum/ hvor
> jeg også selv prøver at dele ud af min lille erfaring.

Ja tak, jeg har allerede 'støvsuget' dette forum for oplysninger.

Jeg har også været inde på
<https://musimi.dk/index.php/forum2/thread/forumid=1/id=1777/>, hvor der
er en meget interessant - og lang - tråd om vis nummer, og især vis navn.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 00:15

Den 17/02-2005 klokken 20:37, skrev
Thomas Jørgensen <toms@-nospam-tje.dk>
i <cv2rp5$2ngn$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> hver sin linie. En SPA1001 understøtter ligeledes 2 uafhængige udbydere
> samtidig (fx. musimi og telsome), men du kan altså kun tale i én af dem

Ja, det bliver nok en 1001. Så kan jeg også spare en hund. Min første
tanke med en 2000 var, at man så kunne ringe internt mellem 2 apparater.
Men.., jeg gider ikke trække nye kabler i huset.

PS: Er det nødvendigt at have SPA'en indenfor synsvidde?
Planen er, at istallere den i kælderen, sammen med routeren, hvor antenne
forstærker og fordeler allerede er monteret.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 18-02-05 16:35

> PS: Er det nødvendigt at have SPA'en indenfor synsvidde?
> Planen er, at istallere den i kælderen, sammen med routeren, hvor antenne
> forstærker og fordeler allerede er monteret.

Nej... på det punkt kan du godt regne SPA´en for det samme som din router..
bare til tlf self. (den sættet op via http...)

Mvh Morten