Vable
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-02-05 23:02

Hvordan får man hurtigt muligt en vable af de rigtig stygge til at hele?
Den fylder det meste af min hæl.
Huden blev slidt af inden jeg fik sko og strømper af.
Det bogstaveligt talt løber med væske fra den - selvom den nu nærmer sig sit
2. døgn
Det gør ondt af H til.

Jeg har taget fodbad.
Jeg har prøvet at gå uden plaster.
Jeg sover med Compeed - fordi det slet og ret gør alt for ondt uden. Bare
dynen rører ved vablen vækker det mig.

Det er med andre ord en rigtig nasty satan jeg har skaffet mig.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 16-02-05 14:08

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:42127358$0$23090$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> dynen rører ved vablen vækker det mig.
>
> Det er med andre ord en rigtig nasty satan jeg har skaffet mig.

Ja hyggelig fætter..... Føler med dig.... Smør hælen i helosan ved sengetid,
og fold så et vattæppe og læg under benet, så hælen bliver løftet fra
lagenet, så må du selv løse, hvordan du holder dynen væk ..
Håber du får en god søvn...

M.V.H.....Benny..

Fra : G.B.

Dato : 16-02-05 14:43

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:42127358$0$23090$ba624c82@nntp05.dk.telia.net:

> Jeg sover med Compeed - fordi det slet og ret gør alt for ondt uden.
> Bare dynen rører ved vablen vækker det mig.

Brug Compeed om dagen - og lad iøvrigt vablen være i fred. Jeg er tit
førstehjælper til marcher og lign. arrangementer, og det er hvad vi
plejer at gøre.

Lige en lille historie fra det virkelige liv til at holde modet oppe
med: En dansk patruljesoldat i Bosnien købte et par støvler af en
amerikansk soldat. Støvlerne havde stive såler, og under første march
skulle de tilbagelægge en lang strækning ned af bjerget. Da de kom hjem,
brokkede vor soldat sig lidt over fusserne, og sygehjælperen fandt ud
af, at al huden fra fodballerne var lige til at tage af i et, pænt
stykke.

Vor soldat fik lagt elastisk plaster på i sildebensform, og var ude at
marchere igen næste dag...

GB

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-02-05 12:54

"G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Brug Compeed om dagen - og lad iøvrigt vablen være i fred. Jeg er tit
> førstehjælper til marcher og lign. arrangementer, og det er hvad vi
> plejer at gøre.

Har sat compeed på og ladet det sidde. Men der ophober sig en del snask omme
bag plastret og jeg er usikker på, om frisk luft til vablen er bedre end
indelukketheden bag compeed. Compeed mener jo selv, at det er godt at lukke
såret inde. Og at pille compeed af og sætte ny på hver dag er en dyr affære,
når det er de store stykker, der skal til.

> Vor soldat fik lagt elastisk plaster på i sildebensform, og var ude at
> marchere igen næste dag...

Jamen mor her går sgisme også på vabler. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 17-02-05 14:50

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:42148865$1$29438$ba624c82@nntp06.dk.telia.net:

> [...]
> det er godt at lukke såret inde. Og at pille compeed af og sætte ny på
> hver dag er en dyr affære, når det er de store stykker, der skal til.

Den bedste måde at lade en vable hele på, er at lade den være uden at
punktere den. Nu er det jo bare sådan med vabler på fødderne, at de tit
er bristet af sig selv, når man opdager dem, og her er compeed-plasterets
funktion netop at være "kunstig hud".

Du kan roligt lade plasteret sidde på, til det falder af af sig selv, du
behøver ikke at skifte det /hver/ dag. Frisk luft til en bristet vable
får såret til at tørre ud, med (dybe) revner og andet godt til følge. Så
lad være med det.

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : HKN

Dato : 23-02-05 22:36

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote in message
> [...]
> affære,
> når det er de store stykker, der skal til.

Det er jo netop meningen med compeed - det kaldes "våd sårheling". Compeed
skal blive siddende indtil det falder af, og ikke skiftes dagligt, som alm.
plaster.

Mvh

Henrik