2komponent over 1komponent maling
Fra : Søren

Dato : 14-02-05 15:43

Kan jeg bundmale med 2komponent bundmaling i år
selvom jeg de forrige år blot har brugt 1komponent
maling uden den helt store afslibning?
I bunden er der et par små pletter hvor malingen er
skallet af og jeg har ikke lyst til den helt store
slibetur.
2komponent malingen er vel stærkere og hænger vel
også bedre på eller hvad?
--
Venlig hilsen Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-05 12:04

"Søren" <Søren@ingenspam.tak> skrev

> [...]
> skallet af og jeg har ikke lyst til den helt store
> slibetur.
> 2komponent malingen er vel stærkere og hænger vel

Nej, det er ikke tilfældet

Hvis du nu hænger en masonitplade op på din væg med et enkelt søm, og
bagefter på denne plade skruer en tung reol fast, hvad tror du så der sker?

Det samme er gældende for maling. Hvis det underste lag ikke sidder fast, så
kommer det nye lag heller ikke til at sidde fast...

Du kan risikere, at opløsningsmidlet i din 2K vil opløse den gamle maling,
og så ryger det hele af. Enten må du bruge en isolationsgrunder eller slibe
det hele af. Du kan også prøve at komme en slat på, og så se, om det koger
op. Men husk at give det tilstrækkelig tid til at sætte sig. Dit problem er,
at den gamle maling jo stadig er temmelig frisk, og derfor ikke fuldstændig
gennemhærdet.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-02-05 23:51

Jeg tror jeg vil tillade mig at udbryde et "spørgsmål måske
misforstået".....

Jeg tror Søren hentyder til de 2 komp. selvpolerende bundmalinger som der
findes (fx Hempel Ultimate 2) og Claus svarer på "rigtige" 2 komponent
malinger som "reagerer i fællesskab".

De "2-komp" bundmalingstyper der findes er i natur fuldstændig magen til
1-komponenterne, blot med en bøtte "mere af det hele" (fuldstændig som når
man bestiller mere ost og kødboller på en pizza).

Hvis det er tilfældet er det ikke specielt et problem at bruge 2-komp, men
som Claus skriver, så er det altid skidt at male oven på noget der ikke
sidder ordentligt fast.

Søren, kan du ikke være lidt mere specifik ?? Hvad brugte du sidste år og
hvad påtænker du at bruge i år ??

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "Søren" <Søren@ingenspam.tak> skrev

snip

Fra : Søren

Dato : 15-02-05 09:26

Sidste år brugte jeg Hempels 1 komponent Hard Racing Solo

--
Venlig hilsen Søren

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-02-05 08:02

Hvis du med 2 komponent så mener Hempel Ultimate 2, så kan det sagtens lade
sig gøre. Faktisk kan alle Hempel bundmalinger sidde oven på Hard racing. De
2-komp er IKKE stærkere, tværtimod, Hempel Ultimate 2 er en polerende (en
slag blød) maling.

I princippet burde du slibe din Hard racing. Denne maling virker ved at
aktivstofferne langsomt udskilles medens den mekaniske cellestruktur i
malingen bliver siddende. Hvis ikke man sliber har man dette "ineffektive"
lag siddende for evigt.- men som sagt, det er ikke fordi at den nye ikke kan
binde på det.....

Men, som Claus siger, man kan ikke male oven på "skaller". Du må "kratte"
det af alle de steder der sidder løst.

Jeg ville slibe, hvis jeg var dig. Det er "prisen" for at bruge hårde
malingstyper året før. Hvis ikke du gider dette i fremtiden, så kan du bruge
min metode: Slib det "pænt ned" (behøver ikke at komme helt væk, bar så
overfladen er "frisket op og afskalninger væk) og giv det 2 gange Ultimate 2
i en afvigende farve. Hver år når du tager båden op vasker den i bunden med
en stor autosvamp og skyller med vand (ej højtryksrenser, så mister du for
meget af det dyre Ultimate2 der bare siver ned i grundvandet). Om foråret
giver du den så Ultimate2 i vandlinien, på roret og de steder du kan se
ultimate 2'er er væk (kan ses ved at du kan se det nederste lag i den anden
farve).

På den måde bruger du en minimal mængde dyr bundmaling og du skal aldrig
mere slibe. Jeg har kørt med denne metode i 3 år på min gamle båd og i 4 år
på min "nye" båd. Jeg bruger ca 2 timer når jeg tager den op og 2 timer når
jeg skal male den for søsætning, og jeg har *stort set aldrig* begroning. -
og så er det både økonomisk og miljøvenligt.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-02-05 08:34

Idet jeg "selvfølgelig" formoder det er en sejlbåd (hvem sagde indskrænket
??).

Motor/trailerbåde skal altid bruge hårde malinger.

/Bjarke

Fra : Søren

Dato : 16-02-05 15:10

Båden er en motorsejler, som går max. 8 knob og efter
optagning blev bunden spulet.
Nu er det ikke sådan at malingen er skallet af i store
mængder. Der er blot nogle hvide pletter langs kølen og det
hvide er, såvidt jeg kan se, den underliggende primer.
Jeg vil overveje, da der endnu er god tid til foråret, om jeg
vil bruge din (Bjarkes) metode.
Tak for svarene.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-05 12:21

"Søren" <Søren@ingenspam.tak> skrev

> 2komponent malingen er vel stærkere og hænger vel
> også bedre på eller hvad?

Hvis jeg husker rigtigt, så kan du evt bruge Hempels Yachtprimer eller
Platinprimer som isoleringsgrunder, men du må lige tjekke produksiderne. Du
skal bare have fat i en grunder, som kan overmales med en 2k maling.

Men uanset hvad du gør, så er det stadig en forudsætning, at den gamle
maling sidder fast. Er det ikke tilfældet, så skal den af, ellers duer det
ikke.

Claus