Hunden tisser i sengen
Fra : Maria

Dato : 16-02-05 09:23

Jeg har en gravhund (hanhund - 4 år), som jeg virkelig overvejer at få
kastereret.
Han er blevet kemisk kastereret før, men det er ligesom om hans tisseri er
begyndt at tage til igen. Ikke nok med han tisser op af dørkarme,
vasketøjskurv, sofa, div møbler, døre men nu er han også begyndt at tisse i
vores seng.

Er der andre som har oplevet dette?
Kan der gøres andet end at få han kastereret kan ikke lige huske prisen,
men det er næsten også lige meget, hvis bare det hjælper!!

Han er jo en dejlig hund bortset fra alt det tisseri indendørs, så jeg
synes næsten ikke, jeg vil aflive ham pga. det.

--
Maria

Fra : Pwh

Dato : 16-02-05 09:54

Maria wrote:
> Jeg har en gravhund (hanhund - 4 år), som jeg virkelig overvejer at få
> kastereret.
> Han er blevet kemisk kastereret før, men det er ligesom om hans
> tisseri er begyndt at tage til igen.

Hvis du har haft gode erfaringer med kemisk kasteraktion, så er der vel ikke
noget at betænke sig på mht en rigtig kasteraktion.

> Er der andre som har oplevet dette?

Næh, din hund har aldrig tisset i min seng

> Kan der gøres andet end at få han kastereret kan ikke lige huske
> prisen, men det er næsten også lige meget, hvis bare det hjælper!!

Hvis det er prisen på en kasteraktion du spørger om, så mener jeg at jeg
gav ca 1500kr for et år tilbage for min egen hanhund.

/Jens

Fra : Maria

Dato : 16-02-05 10:55

> Hvis det er prisen på en kasteraktion du spørger om, så mener jeg at jeg
> gav ca 1500kr for et år tilbage for min egen hanhund.
>
> /Jens

Mange tak for svaret Jens.
Jeg har hermed ringet til dyrlægen og fået en tid.

--
Maria

Fra : Pwh

Dato : 16-02-05 11:11

Maria wrote:

> Mange tak for svaret Jens.
> Jeg har hermed ringet til dyrlægen og fået en tid.

Selv tak, men husk på at det ikke kun er rosenrødt at få hunden kastreret,
min egen Lab/Schæfer har mistet interessen/respekten for tæverne og det kan til
tider give nogle konfrontationer der nok ville værer undgået hvis han stadig var intakt.
Andre hunde, specielt unge hanner, kan også finde på at snuse lidt rigeligt meget til
rumpen af Tyson, det er vist fordi de mangler en duft når de er kastreret.
Men er alternativet en aflivning, så ville jeg ikke betænke mig 2 sekunder.
Husk at passe på med vægten, Tyson voksede ret hurtigt fra 40 til 42 kg bagefter.

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 16-02-05 12:22

Maria skrev:
> Jeg har en gravhund (hanhund - 4 år), men nu er han også begyndt at
> tisse i vores seng.

Hvad fan... laver den hund i sengen?
Ned med den og luk døren
MVH.
Jørgen

Fra : Maria

Dato : 16-02-05 12:42

Wed, 16 Feb 2005 12:22:26 +0100, Jørgen <js0@c.dk> skrev:

> Hvad fan... laver den hund i sengen?
> Ned med den og luk døren
> MVH.
> Jørgen

Den sover såmænd i vores seng... Ligesom den har sit tæppe i sofaen og
ligger der også...
Men det er nu kun gravhunden... vores hunhund som er labrador bliver på
gulvet..

--
Maria

Fra : Pwh

Dato : 16-02-05 13:01

> Den sover såmænd i vores seng... Ligesom den har sit tæppe i sofaen og
> ligger der også...

Sådan skal det også værer )
Jeg har da tit 2 vuffere under dynen og en kat til at ligge på toppen
af det hele, se det er råhygge som vil noget

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 16-02-05 17:52

Maria skrev:

> Den sover såmænd i vores seng... Ligesom den har sit tæppe i sofaen og
> ligger der også...
> Men det er nu kun gravhunden... vores hunhund som er labrador bliver på
> gulvet..

Hvorfor forskelsbehandle de to hunde, labradoren er nok stor, men inden
i er det stadig en lille hund, og jeg synes det er i orden de tisser i
sengen, når de skal have lov til at være der.

Jeg kender en der havde den samme problem, hun gik til dyre psykolog, og
betalte i dyre domme for at få at hvide, at hunden ikke skulle være i sengen

Hilsen jørgen

Fra : Maria

Dato : 16-02-05 18:40

> [...]
>
> Jeg kender en der havde den samme problem, hun gik til dyre psykolog, og
> betalte i dyre domme for at få at hvide, at hunden ikke skulle være i

Det er nok fordi den lille hund altid har hoppet op alle steder!
Den store hund som er 8 år, gider ikke ligge i møblerne, den vil hellere
ligge i sin kurv eller på et tæppe på gulvet...

Så jeg kan sq ikke se det er noget problem, at der er forskel på de 2
hunde!!!!

--
Maria

Fra : Pwh

Dato : 16-02-05 21:35

Jørgen wrote:
> Hvorfor forskelsbehandle de to hunde, labradoren er nok stor, men
> inden
> i er det stadig en lille hund, og jeg synes det er i orden de tisser i
> sengen, når de skal have lov til at være der.

Nu var det jo den lille der tissede i sengen og ikke den store, så hvor
er lige sammenhængen der. Tyson (min store) foretrækker da som regel
også at sove oppe i stuen om natten, den lille vil helst ligge hos mig stadigvæk.

> Jeg kender en der havde den samme problem, hun gik til dyre psykolog,
> og betalte i dyre domme for at få at hvide, at hunden ikke skulle
> være i sengen

Det var måske løsningen for den hund, men nok ikke en løsning der kan bruges generelt.
Det var jo ikke kun sengen Maria havde et problem med, hvis du havde læst hendes
indlæg ordentligt i stedet for at kaste dig over at vi altså er nogle der synes at det
er fint nok med hunde i sengen, det må trods alt værer en privat sag.
Personligt opfatter jeg ikke mine hunde som værende ulækre, det er muligt din er det,
og så kan jeg da godt forstå din mishag imod at få den op i sengen.

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 17-02-05 09:23

> Nu var det jo den lille der tissede i sengen

Nå nu var problemet at hunden tissede i sengen og jeg gav en effektiv
løsning på problemet , som også psykologer bakker op om

Om man vil have hunde i sengen er jo heldigvis en privat sag, men det
strider mod hundenes natur og de vil uden tvivl have bedre af at blive
behandlet son dyr, selvfølgelig stadig ordentlig.

Hermed er emnet slut herfra

MVH
Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 17-02-05 09:54

Jørgen wrote:

> Nå nu var problemet at hunden tissede i sengen og jeg gav en effektiv
> løsning på problemet , som også psykologer bakker op om

næh det var kun overskriften, jeg tror også at maria syntes at det var et
problem at den tissede alle mulige andre steder i huset.

> Om man vil have hunde i sengen er jo heldigvis en privat sag, men det
> strider mod hundenes natur og de vil uden tvivl have bedre af at blive
> behandlet son dyr, selvfølgelig stadig ordentlig.

siden hvornår er det blevet imod hundens natur at sove sammen med flokken.

> Hermed er emnet slut herfra

fornuftigt nok når ens argumenter ikke holder.

/jens

Fra : Jørgen

Dato : 17-02-05 10:36

> siden hvornår er det blevet imod hundens natur at sove sammen med flokken.

> fornuftigt nok når ens argumenter ikke holder.
>
> /jens

kunne ikke lade være

Er menneske da en hund

Fra : Pwh

Dato : 17-02-05 12:54

Jørgen wrote:

> kunne ikke lade være
>
> Er menneske da en hund

Nej hvordan kan du dog tro det.

/Jens

Fra : Maria

Dato : 17-02-05 10:55

Thu, 17 Feb 2005 09:54:22 +0100, Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk>
skrev:

> næh det var kun overskriften, jeg tror også at maria syntes at det var et
> problem at den tissede alle mulige andre steder i huset.

Ja jeg synes det er et problem, at den tisser op af vasketøjskurv,
højtalere, spisebord, dørkarme, døre, reoler, brændeovn, brænde,
toiletpapirsposer, opvaskermaskine og nu har den 2 gange tisset i sengen...
Så var det jeg ville vide om andre havde samme problem, eller bare havde en
løsning til det.

Ud fra det Jørgen skriver er det jo lige før jeg må aflive min 4 år gamle
han-gravhund eller også også skal han være udendørs alle døgnets 24
timer...

Da jeg synes Jens' råd lød meget mere fornuftigt, så ringede jeg i stedet
for til dyrlægen og fik en tid på torsdag d. 24/2-05.

--
Maria

Fra : Jørgen

Dato : 17-02-05 11:41

> Ud fra det Jørgen skriver er det jo lige før jeg må aflive min 4 år
> gamle han-gravhund eller også også skal han være udendørs alle døgnets
> 24 timer...

Nej selvfølgelig skal den ikke aflives, om den skal være ude er nok en
overvejelse værd, men den ved nok ikke hvorfor den kommer ud, så svaret
er nej.
Det at den tisser op af alt og alle ting er en dominans tegn, og det har
den sikker fået lov til ( at dominer).
Den får sikker også lov til at spise først, gå forrest ud af dør, gø af
andre osv.

Du må fortælle den hund at det er dig der fører, og du ikke vil have at
den tisser inde. du må simpel hen tage fat i den og skælde ud, når du
tager den i at gøre det, og så kan du sagtens sætte den uden for døren
et stykke tid.
Noget hel andet er at det kan være, den vil pisse sit område af over for
den anden hund, men hvem bestemmer
Og det kan være du skal glemme lidt om pædagogik og blive rigtig godt
gal og straffe lige så meget som det er nødvendig.

Men det er alt for lang en redegørelse, at komme ind på her, og uden den
nøjagtige iagttagelse er det heller ikke mulig,
Hvis du er interesseret må du gerne ringe
Du siger til her og jeg sender min tlf nummer direkte til dig

Hilsen
Jørgen

Fra : Maria

Dato : 17-02-05 13:33

> [...]
> den sikker fået lov til ( at dominer).
> Den får sikker også lov til at spise først, gå forrest ud af dør, gø af

Nej den får ikke mad før vi er færdige med at spise!!
Ja den får lov til at gå ud af døren først, fordi han først får snor på når
han har løbet indkørslen rundt et par gange. Og nej han får skæld ud, når
han gør af andre. Den får skæld ud når den tisser inde for, han ved det
udemærket godt, for han tager halen mellem benene og løber ind under
sengen.

Men det er sjældent at den tisser mens vi ser på det! - Men når vi opdager
det og bare kigger på ham, ligger han sig nogen gange om på ryggen, og ser
ud som han er død. Men han får naturligvis skæld ud alligevel, hvor efter
han smutter sin vej med halen mellem benene. Vi henter ham så under sengen,
og bærer ham uden for.

Ja det er muligt du mener det er for at mærke af over for den anden hund,
men hun har jo ikke været hjemme i over ½ år nu. Og det er taget til her de
sidste 4 uger. Om det så er fordi den kemiske kasterering ikke virker mere
ved jeg ikke.

--
Maria

Fra : Bodil

Dato : 17-02-05 14:41

"Maria" <mariahansen4800@hotmail.comfjern> skrev i en meddelelse
newssmcc5dr19imcdc@news.sletfjong.dk...

> [...]
> men hun har jo ikke været hjemme i over ½ år nu. Og det er taget til her
> de sidste 4 uger. Om det så er fordi den kemiske kasterering ikke virker

Hej Maria
Jeg går ud fra at du har fået hunden grundig undersøgt af en dyrlæge, det
kan jo skyldtes sygdom, men hvis alt er i orden så tror jeg faktisk at hvis
det var min hund ville jeg vælge en egentlig kasteration, jeg tror det vil
hjælpe.
Det må da være forfærdelig træls både for jer og for hunden, lad nu være med
at få fjolser til at ødelægge dit forhold til hunden, selvfølgelig kan den
ligge i sengen og i møblerne.
Nogle hunde producerer bare alt for meget hanhunde hormon så strinter de.
Mange hilsner og gode ønsker
Bodil

Fra : Maria

Dato : 17-02-05 15:48

> [...]
> kan den ligge i sengen og i møblerne.
> Nogle hunde producerer bare alt for meget hanhunde hormon så strinter de.

Hej Bodil.

Mange tak for opmundtringen.
Nej der er ikke nogen der øderlægger forholdet til min hund. Jeg elsker den
hund, han er altså dejlig... Endnu mere hvis han ikke tissede indenførs

Jeg synes det er så sjovt, når han er sammen med den store på 8, for han
hopper op og bider hende i ørene og så bliver der ellers jagtet

--
Maria

Fra : Jørgen

Dato : 17-02-05 15:51

Maria skrev:

> [...]
> hund, men hun har jo ikke været hjemme i over ½ år nu. Og det er taget
> til her de sidste 4 uger. Om det så er fordi den kemiske kasterering

Ja nu begynder mulighederne at blive mange,
Hvis hunden får skeld ud,2 min. efter den har tisser, er det forkert,
Skeld ud skal gerne komme senest mens den gør det og helst når den
tænker på det.
Har i ikke den anden hund hjemme, skal årsagen måske findes her.
Det kan også være manglende opmærksomhed,så der er utallige muligheder
Men lad os høre vad dyrlægen mener

jørgen

Fra : Maria

Dato : 17-02-05 22:12

> [...]
> Har i ikke den anden hund hjemme, skal årsagen måske findes her.
> Det kan også være manglende opmærksomhed,så der er utallige muligheder

Jeg tror næppe det har noget med den anden hund at gøre, for det er ikke
første gang hun, at hun er væk så længe af gangen...

--
Maria

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 17-02-05 11:40

"Maria" <mariahansen4800@hotmail.comfjern> skrev i en meddelelse
newssmb5tszf9imcdc@news.sletfjong.dk...

> [...]
>
> Da jeg synes Jens' råd lød meget mere fornuftigt, så ringede jeg i stedet
> for til dyrlægen og fik en tid på torsdag d. 24/2-05.

Det lyder som noget territorial afmærkning, så du skal nok lige have den i
lidt strammere tøjler for en tid, for den er tilsyneladende ved at tro, at
den bestemmer.

M.V.H......Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 06:41

On Wed, 16 Feb 2005 12:42:13 +0100 Maria said:

>Den sover såmænd i vores seng... Ligesom den har sit tæppe i sofaen og
>ligger der også...

Det gør vores også. ........ dem begge to. Under dynen!! Det er ikke
til at forstå at de kan få luft. Og når så min mand ligger og lukker
luft ud ....... hehe ...
--
/lllllllll\
/( o¿o )\

Fra : Jørgen

Dato : 19-02-05 10:33

Maria skrev:
> Jeg har en gravhund (hanhund - 4 år),

Du skal lige have en artikel til hjælp

Hilsen
Jørgen

Spørgsmål:

Vores hanhund på snart 2 år har fået den uvane at tisse ude i køkkenet,
fra tid til anden. Han tisser op ad køleskabet og ved lågen til
vaskeskabet i bryggerset. Han gør det nogle gange i forbindelse med, at
vi har gæstehunde på besøg og andre gange har han tisset umiddelbart
efter vi er kommet hjem fra en gåtur. Jeg har kun grebet ham i det få
gange, hvor jeg så har skældt ham ud. Jeg er i tvivl om hvordan jeg i
øvrigt skal takle det. Han er renlig når han er alene hjemme og "siger
til" når han er trængende og gerne vil ud. Hvad skal vi gøre?

Svar:

Hvis man tager hundens alder og sammenholder det med de situationer der
giver anledning til, at han tisser indenfor, tegner der sig et billede
af, at jeres hanhund måske er begyndt at urinere indenfor i et forsøg på
at markere sit territorium. Jeres hund er to år gammel, og er ved at
være gennem den sidste psykiske modningsfase. Tendenser som urin
markering kan tiltage i antal og udbredelse. At hunden vælger at urinere
på køleskabet og vaskeskabet i bryggerset kan hænge sammen med, at der
begge steder er mange udefra kommende lugte og megen aktivitet. Hunden
ser det måske som et godt sted at "hænge sin besked", at dette er hans
"matrikel".

Vi vil foreslå, at I griber problemet an på følgende måde:

1. Gå med ham ud i haven, når han skal tisse og ros så. Det
bekræfter ham i at det er ude det skal foregå, og det giver jer en
vished om at blæren er (delvist) tømt.
2. Rengør området grundigt, hvor han ynder at tisse.
Rengøringsmidlet skal ikke indeholde salmiak (lugter lidt af ammoniak),
men derimod gerne en kraftig, varm sæbeopløsning.
3. Tag så henholdsvis hundens madskål, vandskål, og/eller hans
hundetæppe og placér disse på de rengjorte steder ved køleskabet og ved
vasken. Det virker måske lidt upraktisk, men forklaringen er, at hunde
som udgangspunkt ikke urinerer og besørger på steder, hvor de spiser,
drikker og sover! Denne løsning er af midlertidig karakter, og har til
formål at bryde den (for os) dårlige vane.
4. Hold øje med ham. Hvis I tager hunden på fersk gerning, er det på
sin plads at skælde den ud. Et øjeblikkeligt "Føj!" vil gøre ham
forskrækket og få ham til afbryde sit forehavende.
5. Vær særlig opmærksom på hundens færden rundt i huset, når der er
gæster eller når I kommer retur fra gåturen. Hvis I ikke har mulighed
for at holde øje med hunden, så skal I lukke døren til køkkenet og
bryggerset. Hunden skal ikke have succes med at tisse de vante steder.
Mønsteret skal brydes.

Hvis I går i gang med det samme og følger alle punkterne, skal I nok få
bugt med problemet.

Fra : Maria

Dato : 21-02-05 10:00

> Du skal lige have en artikel til hjælp
>
> Hilsen
> Jørgen

Hej Jørgen

Mange tak for artiklen, det vil jeg lige prøve de næste par dage inden
hunden skal til dyrlæge på torsdag morgen.

--
Maria