Stjæle strøm
Fra : Gismo

Dato : 14-02-05 23:20

Jeg har købt et DVD sæt til bilen der tilsluttes i cigarstikket,
Jeg ville gerne at det kunne bruges i ungernes køjer, så jeg
forhørte mig hvad en elektronisk transformator ville koste
der kan trække amp. som sættet bruger 250.- + et hun cigarstik.

Kunne man ikke istedet stjæle fra det 12V der er i CV luse det
på et eller andet sted, vil pumper og andet der bruger 12V giver
støj på billedet, eller bruger det så meget strøm at der er nogen
fare forbundet med at luse strømmen et sted?

Gismo

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 15-02-05 06:44

--
Hej.

Det lyder som om du godt ved hvor meget strøm DVD spilleren trækker?

Inden du forsøger at trække strøm fra det eksisterende 12-volts anlæg i din
vogn, er det vigtigt at du sikrer dig at strømforsyningen er stabiliseret,
så du ikke risikerer at få overspænding i din DVD. I min Hobby lykkedes det
mig at "stjæle" strøm til en radio med CD-afspiller, uden at pumperne støjer
i radioen.

Med hilsen
Erik - Odense
Peugeot 406 ST
Hobby 495 Excelent Ufe
Fjern "opspam" i mail-adressen
www.campingtips.dk

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-02-05 18:37

> [...]
> støj på billedet, eller bruger det så meget strøm at der er nogen
> fare forbundet med at luse strømmen et sted?

Jo det kan du sikkert sagtens.
I vores gamle vogn er ladeenheden et bil-ladeapparat, der er bygget ind, og
har har det fungeret upåklageligt og uden støj.
Prøv at læse din brugsanvisning. Når du kører på 12 V kan vores DVD
afspiller ihvert fald "tåle" 12-18 volt ifølge vejledningen, så der må sidde
noget stabilisering i DVD'en.

Kim Olsen
Knaus Azur 510, 1986

Fra : phk

Dato : 15-02-05 20:09

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at læse din brugsanvisning. Når du kører på 12 V kan vores DVD
> afspiller ihvert fald "tåle" 12-18 volt ifølge vejledningen, så der må
> sidde
> noget stabilisering i DVD'en.

12V er ikke 12V men nærmere 13V. Når bilen lader er der over 14V (afhængig
af bilmærke og model) på anlægget.

--
Per, Esbjerg

Fra : Gismo

Dato : 15-02-05 21:50

Fra : Sten Bo

Dato : 15-02-05 20:06

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> støj på billedet, eller bruger det så meget strøm at der er nogen
> fare forbundet med at luse strømmen et sted?

Det kan du sikkert. Hvis der er akkumulator i cv "sluger" den sikkert evt.
støj fra pumpen og sikrer også, at spændingen fra omformer/lader ikke går
til vejrs.
Og i så fald skal den vist nærmest være defekt. Husk en passende sikring.

Men der er måske også en anden, om end lidt begrænset nødstrøm backup
løsning.

Jeg var i Silvan i dag og den lokale er i gang med ombygning og rydder ud.
Fandt i en rodetilbudkasse nogle Alaska, Bilstarter, Autobatterilader med de
mindste vantro mål 5x6x24 cm. Har set dem før tror 299 og nu sat ned til 50.

Sort tingest, ca. som stavlygte, forsynet med en ledning med et han
cigarstik beregnet til sin opladning og tilbageladning af et tomt
autobatteri gennem cigarstikket i bilen. Og så er der et cigar hunstik på
batteripakken, sådan at den kan bruges til andre 12 V formål, f.eks PC osv.
Her angis en tilslutningsgrænse på 4 A Man foreslår også at kunne bruge den
til backup af udstyr på bilen gennem cigarstikket - f.eks hvis der skiftes
akkumulator og er fare for at data og indstillinger glemmes.

Dens opladning og tilbageladning til bilen sker fuldelektronisk ved
pulsteknik og man skal f.eks vente 15 min før der kan gøres startforsøg med
en fladt batteri.
Jeg har ladet den med en autolader på dens ladestik og det fungerer perfekt,
idet den selv tar fra og stopper når den er klar, hvilket vises med dioder.

Jeg har søgt på deres hjemmeside og syns ikke den er i sortimaget mere. Den
var måske for lille til formålet, hvor mange gange kan der startes på en
lommelygte - de angiver endda, at man skal lade på bilen igen, hvis de
første startforsøg mislykkes - men hvor er den smart, og så til en 50'er.
Man anbefaler efterladning hver 4 md hvilket bør sige noget om batteritype.

Hilsen

Fra : Gismo

Dato : 15-02-05 22:00

Sten Bo wrote:

> [...]
> ikke går til vejrs.
> Og i så fald skal den vist nærmest være defekt. Husk en passende

Akkumulator det er en lader ikk?

Det er der ikke, og det var ikke ideen at det skulle bruges som
backup, det skal bare være sådan at når der er 230V på CV
skal der være en ledning med 12V der ender bag ved køjerne
i et hun cigarstik.

Strømmen skal den tages så tæt ved traffoen som muligt?

Jeg kunne også låne den ved blandingsbatteriet på toilettet,
deraf min bekymring ang. støj på billedet.

DVD,en skal tilsluttes 12V i cigarstikket i bilen så der må være
noget der tager spidsen af belastningerne. den bruger 3 amp
så en ledning på 3 m. vil det være et problem?

Gismo

Fra : Sten Bo

Dato : 15-02-05 23:38

> [...]
> noget der tager spidsen af belastningerne. den bruger 3 amp
> så en ledning på 3 m. vil det være et problem?

Jo forstås, men det er en lille akkumulator i en fiks indpakning, stik og
lader i et, og kan i princippet bruges til mange ting. Hvis nu du ikke ville
rode med ledninger, passer dit cigarstik fra biografen i et stik på
"boksen", og i kan så se fiml i x tid inden den skal lades igen.

Meen, 3 A gir sikkert _meget_ kort brugstid. Så....

Egentlig må private ikke rode med cv s elsystem idet 12 volt delen i CV
også er underlagt stærkstrømsbekendtgørelsen.

Det bedste er som du er inde på ubetinget et fast cigarstik ved køjerne
eller andet passende sted. Kik på ledningerne hen til pumpen. De skal ha
en rimelig kvadrat. Jeg syntes at ha set et sted, at ledninger i CV skal
være mindst 1 ½ kvadrat og det burde vel være nog nog til formålet. Mål evt.
med et digitalt voltmeter på ledningerne ved pumpen når den kører. Der må
ikke være under, hvad? gæt 11.5 12 volt (hvad er der på tavlen?) og hvis du
så hænger 3 A mere på pumpeledningerne falder det yderligere. Hvis de er
tynde og lange, for lav spænding, og der er støj, er det bedre at gå direkte
til "el-tavlen" og begynde forfra. Husguskyld at starte med den sikring og
sæt alting pænt fast. Man kan også få cigarstik til montage. Og prøv så med
forbindelsen løst på gulvet inde du begynder at fastmontere - ærgerligt hvis
det ikke virker som tænkt.

Hilsen og hygge
Sten Bo