nu igen...
Fra : Heidi Jensen

Dato : 14-02-05 08:00

Hej igen igen igen!

Jeg får stillet nogen spørgsmål her i gruppen.. men det er nu lidt svært at
ha' en baby, når man intet ved om noget som helst!

Så denne gang lyder spøgsmålet på:

Til mødre med flaskebørn, hvordan gør I hvis I skal nogen steder, hvordan
holder i så en flaske varm i flere timer?

Og hvor meget kamille the må man give om dagen, for Emeli brækker sig (en
ordenlig skylle) engang i mellem, og minm mor siger, at det er fordi hun får
for meget mad.... men hun får hvad der står på bøtten og så lidt fra mig
engang i mellem, men for at få hende til at spise mindre, kan man give hende
kamille the i stedet, men hvor meget og hvor ofte må man det?

Venlig Hilsen/ Best Regards
Heidi Jensen
www.hot-newlife.dk

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 14-02-05 08:24

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> wrote in message
> Til mødre med flaskebørn, hvordan gør I hvis I skal nogen steder, hvordan
> holder i så en flaske varm i flere timer?

Hvis jeg ved, det bare er en enkelt flaske, jeg skal bruge, så tager jeg en
færdig flaske med i en termoboks (kan fåes til bare en enkelt sutteflaske)
og så kogende vand med i en termkande. Så kan du varme flaske op i det varme
vand - husk en beholder til det!

Ellers kan du tage kogt afkølet vand med samt en termokande med kogende vand
og så blande dem på stedet til rette temperatur. Så skal du bare have
erstatningspulver med - jeg kan anbefale små lynlåsposer med afmålt mængde -
det er nemt!

God fornøjelse!
Hej fra Lisa

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 16-02-05 11:16

Lisa Terpe Woods wrote:

> [...]
> erstatningspulver med - jeg kan anbefale små lynlåsposer med afmålt mængde -

eller afmålt mængde pulver i flasken, det var hvad vi gjorde. Vi så gode
til at ramme den rette temperatur ved at blande koldt og varmt fra
termokanderne at vi også brugte metoden om natten derhjemme.

-jens

Fra : Gitte

Dato : 14-02-05 08:36

Hej

>Jeg får stillet nogen spørgsmål her i gruppen.. men det er nu lidt svært at
>ha' en baby, når man intet ved om noget som helst!

Jamen, det er jo bl.a. det gruppen er her for, så spørg bare løs...

>Så denne gang lyder spøgsmålet på:
>
>Til mødre med flaskebørn, hvordan gør I hvis I skal nogen steder, hvordan
>holder i så en flaske varm i flere timer?

Jeg holder ikke flasken varm i flere timer... Når mælken har
"spise-temperatur" har den også ideelle betingelser for bakterier og
for at de kan formere sig...
Jeg gør det, at jeg tager en kold flaske med. Og her om vinteren er
det ikke noget problem, hvis det fx. er til en strøgtur - så skal den
nok forblive kold. Hvis jeg skal besøge nogen, spørger jeg om jeg må
sætte flasken i køleskabet. Og når den skal varmes, ja så spørger jeg
om lov til at låne en mikroovn, evt. varmt vand til et vandbad. Ligeså
hvis jeg ikke er på besøg, men måske på strøgtur - langt de fleste
cafeer o.lign. er meget gerne behjælpelige med at varme en flaske.

> [...]
>engang i mellem, men for at få hende til at spise mindre, kan man give hende
>kamille the i stedet, men hvor meget og hvor ofte må man det?

Jeg ved ikke, hvor meget man max må give - men jeg ville nok ikke give
mere end 100-150 ml i døgnet... Måske fordelt på 2-3 gange i
døgnet... Og ja, man kan godt give kamillethe for tørst. Det skulle i
øvrigt også virke beroligende - og afførende, har jeg hørt, men dog
ikke selv bemærket det...
Nu lige en sidste ting, så er mængderne på bøtten "kun" vejledende. Så
det kan altså sagtens være ok, at hun spiser lidt mere eller mindre,
end hvad der står...

MVH
Gutte

Fra : Heidi Jensen

Dato : 14-02-05 09:03

> [...]
> hvis jeg ikke er på besøg, men måske på strøgtur - langt de fleste
> cafeer o.lign. er meget gerne behjælpelige med at varme en flaske.

Det er fordi vi d. 20 feb er blevet inviteret ud og bowle med hele familien,
vi skal spille i 2 timer, for dernæst at spise der! Men de kan vel lune den
for mig!

> [...]
> Nu lige en sidste ting, så er mængderne på bøtten "kun" vejledende. Så
> det kan altså sagtens være ok, at hun spiser lidt mere eller mindre,

Ja det er sandt, min sundhedsplejerske siger også, at Emeli ikke har læst at
hun kun må få det der står! Men når hun sådan brækker sig en gang om dagen,
må det vel være fordi hun har spist for meget! Hun spiser også hver anden
time i stedet for hver 4, dog har jeg jo så også halveret portionerne! Men
hun skulle gerne kunne have lidt længere pauser, så derfor tænkte jeg om man
ikke kunne prøve at strække den lidt ved hjælp af Kamille the!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-02-05 09:13

Heidi Jensen wrote:
> Det er fordi vi d. 20 feb er blevet inviteret ud og bowle med hele
> familien, vi skal spille i 2 timer, for dernæst at spise der! Men de
> kan vel lune den for mig!

det kan de garanteret, men hvis du vil være sikker, kan du da lige ringe til
bowlingcenteret og spørge om de evt kan varme en flaske for dig, eller om du
kan låne en microovn..... ellers har de med garanti også toiletter med en
håndvask, hvor du kan varme flasken under den rindende varme hane (hehe jeg
fik børn før microovne blev helt almindeligt*G*)

> Ja det er sandt, min sundhedsplejerske siger også, at Emeli ikke har
> læst at hun kun må få det der står! Men når hun sådan brækker sig en
> gang om dagen, må det vel være fordi hun har spist for meget!

ikke nødvendigvis, det kan også være fordi hun spiser for hurtigt..... prøv
at bemærke om der er noget der går igen når hun har gylpet op..... om hun
har været ekstremt sulten, om hun ikke har fået bøvset ordentligt undervejs
eller om hun har lagt på en bestemt måde.....

> [...]
> længere pauser, så derfor tænkte jeg om man ikke kunne prøve at
> strække den lidt ved hjælp af Kamille the!

jeg har aldrig kigget på anvisningerne, udover når jeg skulle lave
blandingen.... børn spiser forskelligt, og de anvisninger der gives til hvor
meget de skal spise, er kun til for at gøre unge mødre usikre og nervøse,
hvis du spørger mig.....

den bedste indikator du kan få for om dit barn får nok at spise, er hvis hun
trives og er glad og tilpas, og når hun tager på som hun skal.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Gitte

Dato : 14-02-05 10:48

Hej

>Det er fordi vi d. 20 feb er blevet inviteret ud og bowle med hele familien,
>vi skal spille i 2 timer, for dernæst at spise der! Men de kan vel lune den
>for mig!

Det er jeg helt sikker på, de gerne vil hjælpe med. Du kan garanteret
også få lov til at have flasken stående på køl indtil det bliver
spisetid... Langt de fleste steder, er de meget hjælpsomme, når det
gælder babyer
I juleferien var vi i Kattegatcentret, og vi havde selvfølgelig også
en flaske med til lillemanden. Da vi skulle spise i deres bistro, så
hende der stod ved kassen sutteflasken, og nærmest hev den ud at
hånden på min mand, mens hun spurgte om hun ikke skulle varme den...
Og det er typisk det man møder, når man er ude, er i hvert fald min
erfaring

> [...]
>hun skulle gerne kunne have lidt længere pauser, så derfor tænkte jeg om man
>ikke kunne prøve at strække den lidt ved hjælp af Kamille the!

Måske du skulle lære hende at læse? *GG* Nej, hun spiser selvfølgelig
som hun føler sig sulten til... Og hvis der måske er gået lang tid,
siden sidste måltid, føler hun sig måske mere sulten, end der egentlig
er plads til i maven - hvis du kan følge hvad jeg mener? Det oplever
jeg nogle gange her... Det er selvfølgelig irreterende, men ved ikke
rigtig hvad der er at gøre ved det. Børn er også forskellige hvad det
angår. Den lille jeg har, gylper i et væk - og det kan nogle gange
have karakter af regulær opkast (altså mængdemæssigt)... Jeg oplever
flere gange om ugen, at jeg må skifte bluse, fordi den er gylpet til.
Den store gylpede meget lidt, der kunne gå uger imellem, der kom en
lille slat....
Men som udgangspunkt så er jeg sikker på, at det ikke skader noget at
prøve at give hende en slat kamillethe et par gange om dagen, evt. som
"erstatning" for et måltid. Det kan jo være, at hun bare er tørstig.
Og hvis hun er sulten, skal hun såmænd nok brokke sig, for theen
mætter jo ikke....

MVH
Gitte

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-02-05 10:28

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen igen igen!
>
> Og hvor meget kamille the må man give om dagen,

Min SP sagde 2x50 ml om dagen.

MVH Mette

Fra : Mette

Dato : 14-02-05 15:10

> [...]
>
> Til mødre med flaskebørn, hvordan gør I hvis I skal nogen steder, hvordan
> holder i så en flaske varm i flere timer?

Da jeg i sin tid forsøgte med flaske, og vi skulle på tur, købte jeg
færdigtblandede flasker og fodrede hende med dem - ved alm. stuetemp. Det
fungerede fint. Hvorfor skal mælken være varm?

Fra : Nette

Dato : 14-02-05 18:04

"Heidi Jensen" skrev

> Til mødre med flaskebørn, hvordan gør I hvis I skal nogen steder, hvordan
> holder i så en flaske varm i flere timer?

Jeg prøvede det en overgang! - Jeg blandede en flaske og stillede koldt. Den
tog jeg så med mig. I vinterhalvåret kan det sagtens holde sig. Om sommeren
er det muligt at købe mme i brokform. Jeg kan ikke lige huske hvor meget der
er i. 200 ml? - Dertil en termoflaske med kogende vand OG et litermål el.
lign. til at varme op o.

> [...]
hende
> kamille the i stedet, men hvor meget og hvor ofte må man det?

2x50 ml. mener jeg der er. - Men jeg tror ikke det er det, der er galt.
Måske spiser hun for hurtigt? Får for meget luft ind eller måske er hullet i
sutteflasken for stort?

Jeg ville udelukkende bruge kamillete til beroligende eller direkte
maveonde, hvor der ikke er noget alvorligt galt.

Nette.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-02-05 20:50

> [...]
>
> Til mødre med flaskebørn, hvordan gør I hvis I skal nogen steder, hvordan
> holder i så en flaske varm i flere timer?

Så vidt jeg husker, er det meget dårligt at holde
mælken varm i lang tid, det kan udvikle sig til
lidt af en bakteriebombe, gør som de andre
har nævnt, medbring kogende vand i en termokande,
og bland mælken, når tid er.
Endnu bedre: am barnet, så har du ingen problemer
med at holde mælken varm og bakteriefri.

Mvh.Bodil.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 15-02-05 08:50

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:421100d1$0$12788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> mælken varm i lang tid, det kan udvikle sig til
> lidt af en bakteriebombe, gør som de andre
> har nævnt, medbring kogende vand i en termokande,

god ide!

> Endnu bedre: am barnet, så har du ingen problemer
> med at holde mælken varm og bakteriefri.

Det er lettere sagt en gjort! Mine smerter har været så store, at jeg valgte
at stoppe med at amme, dog gør jeg det stadig om natten og malker ud om
dagen... i håb om, at når mine bryster ellers bliver pæne igen, at jeg kan
fortsætte amningen! Men indtil videre har det ikke gjort den store forskel,
jo lidt, smerterne er blevet halveret.... men lægger jeg til mere end en
gang pr. døgn, føles det som der er ild i dem!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-02-05 20:22

> [...]
> forskel, jo lidt, smerterne er blevet halveret.... men lægger jeg til mere
> end en gang pr. døgn, føles det som der er ild i dem!

Har du feber? Mælkeknuder? Mælkefeber?
Jeg har nu aldrig hørt om det før, men jeg kan
godt forstå din beslutning.

Mhv.Bodil.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 15-02-05 21:01

> Har du feber? Mælkeknuder? Mælkefeber?
> Jeg har nu aldrig hørt om det før, men jeg kan
> godt forstå din beslutning.

Nej ingenting, jeg kan heller ingen hjælp få, for ingen ved hvad der er
galt! Og hvorfor mine sår ikke vil lejes!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-02-05 00:43

> Nej ingenting, jeg kan heller ingen hjælp få, for ingen ved hvad der er
> galt! Og hvorfor mine sår ikke vil lejes!

Hvis du har sår på brystet, så er det der, du
skal starte. Det gør meget ondt. Tag kontakt til
din sundhedsplejerske, hun ved, hvordan man
skal håndtere den slags - og undgå det i fremtiden.
Dit barn har brug for din mælk, så skynd dig at
løse problemet. Har du prøvet suttebrikker?
De kan købes på apoteket.

Mvh.Bodil.

Fra : Mette

Dato : 16-02-05 09:39

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4212891c$0$12784$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
..
> Dit barn har brug for din mælk, så skynd dig at
> løse problemet. Har du prøvet suttebrikker?
> De kan købes på apoteket.

Barnet bliver lagt til og ellers pumpes der ud - så barnet får jo moderens
mælk.
Heidi har jo prøvet alt - suttebrikker osv. Hun har også haft betændelse.
Der er grænser og jeg synes, at hun har gjort det fantastisk. Jeg var besat
af amning, men jeg ville ikke have kæmpet så hårdt

Fra : Heidi Jensen

Dato : 16-02-05 11:36

"Mette" <Mette@wamspamnothank.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> besat
> af amning, men jeg ville ikke have kæmpet så hårdt

:0) Tak..... ja jeg synes snart at jeg har prøvet meget, hverken min SP
eller ammerådgiverne eller ammeeksperten, aner ikke deres levende råd! Dog
har de foreslået mig at, får nogen piller som stopper for min mælk, så jeg
kun holder mig til flaske og erstatning... men det vil jeg ikke endnu, jeg
håber stadig at jeg kan få det til at køre! Faktisk var jeg så heldig i
torsdag, at hunden åd min brystpumpe, og jeg sad næsten hele natten for at
håndmalke det ene bryst, men jeg kan f... ikke få noget ud af det på den
måde... (med det andet, går det fint), jeg fik lavet på en hel nat 30 ml. og
det er ikke nok, så fredag eftermiddag kunne jeg mærke at endnu en gang
betændelse på vej, jeg ellers pumpede løs (for jeg måtte jo fare ud og købe
en fredag formiddag), og Emeli fik lov at sutte til bloden strømmede ud....
Men det hjalp lige fedt, så jeg tog mig lige endnu en tur på pencilin og 40
i feber! Men det tager vi med, skal sikkert nok nå, at få en tur endnu ;0)

Heidi

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-02-05 19:59

> [...]
> besat
> af amning, men jeg ville ikke have kæmpet så hårdt

Hvorfor tror du, at jeg skulle kunne vide det?

Jeg har på ingen måder forventet, at hun skulle amme,
hvis ikke hun kan/vil.
Mvh.Bodil.

Fra : Mette

Dato : 18-02-05 09:09

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4214e97e$0$12732$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvorfor tror du, at jeg skulle kunne vide det?

Jeg formodede måske, at du havde læst Heidis indlæg om, hvordan det gik med
amningen....