x-windows - lukke for x?
Fra : jma

Dato : 13-02-05 13:09

Hej,
Jeg skal køre et program (nvidia driver), som skal køres uden at x-windows
kører.
Jeg mener at man plejer at kunne kille x-win processerne, men det sender mig
kun hen til en grafisk log in skærm.
Hvordan får jeg lukket x-windows ned??
Mvh Jan

Fra : jma

Dato : 13-02-05 13:09

"jma" <jpeace73@SPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> kører.
> Jeg mener at man plejer at kunne kille x-win processerne, men det sender

Jeg kører Fedora Core III, 64 bit.

Fra : jma

Dato : 13-02-05 13:25

> "jma" <jpeace73@SPAMhotmail.com> wrote in message
> mig
>
> Jeg kører Fedora Core III, 64 bit.

nå jeg, man kan jo bruge:
init 3
Mvh Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-02-05 13:18

On Sun, 13 Feb 2005 13:08:33 +0100, jma wrote:

> mig kun hen til en grafisk log in skærm. Hvordan får jeg lukket
> x-windows ned?? Mvh Jan
I en terminal logger du ind som root, og skriver telinit 1.
1)su -
2)telinit 1
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : jma

Dato : 13-02-05 13:26

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> wrote in message

> I en terminal logger du ind som root, og skriver telinit 1.
> 1)su -
> 2)telinit 1
> --

Ja, det er vist ca det samme som init 1 / init 3 som jeg lige har brugt.
Tak for hjælpen,
Mvh Jan

Fra : Carsten

Dato : 13-02-05 14:07

jma wrote:

> [...]
> Jeg mener at man plejer at kunne kille x-win processerne, men det sender
> mig kun hen til en grafisk log in skærm.
Hej Jan
det du skal gøre er !
find inittab, som burte ligge i etc
/etc/inittab

i denne fil er der en linje som ser sådan ud
id:5:initdefault

den retter du til

id:3:initdefault

save filen og reboot din maskine,
den skulle nu starte op uden X server

/Carsten

Fra : Sune Vuorela

Dato : 13-02-05 14:43

On 2005-02-13, Carsten <spam@spam.dk> wrote:
> find inittab, som burte ligge i etc
> /etc/inittab
[noget om inittab]

Er det ikke lige lidt overkill at rette i inittab for en enkelt gang at
komme op uden X.
Jeg ville godt nok enten give en option til min bootloader om at den
skal starte op uden X (I lilo så kan ma angive runlevel manuelt ved at
skrive <kernenavn> <runlevelnummer> Det vil eksempelvis være
vmlinuz-2.6.10 3. I grub kan man noget tilsvarende.
Ellres ville jeg bare slå X i hjel. kill `pidof X` og måske stoppe
[kgx]dm.

--
Sune

Fra : Carsten

Dato : 13-02-05 14:49

Sune Vuorela wrote:

> [...]
> vmlinuz-2.6.10 3. I grub kan man noget tilsvarende.
> Ellres ville jeg bare slå X i hjel. kill `pidof X` og måske stoppe

du kan da godt mene at det er overkill, men det virker,
og er forholdsvis nemt at gå til :)
/Carsten