cat > clipboard
Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-02-05 19:49

Hejsa.

Kan man cat'e noget direkte til clipboard?
Altså, den clipboard der gemmer på hvad man sidst har markeret med musen?

Feks, havde jeg brug for at vise hele min sources.list på en hjemmeside
for et par minutter siden. Her åbnede jeg xterm og skrev :

$ cat /etc/apt/sources.list

Herefter gjorde jeg xterm vinduet så stort så man kunne se hele
indholdet samtidigt. Jeg markede så alt indholdet, førte musen over i
formen på hjemmesiden og pastede indholdet direkte ind.

Jeg tænkte på, der må da være en nemmere måde - hvad hvis min
sources.list var 27 sider lang?

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-02-05 20:24

I dk.edb.system.unix, skrev Stig Sørensen:
> Feks, havde jeg brug for at vise hele min sources.list på en hjemmeside
> for et par minutter siden. Her åbnede jeg xterm og skrev :
>
> $ cat /etc/apt/sources.list

Du skal skrive:
$ cat - > /etc/apt/sources.list

og slutte af med crtl+d

Så ja, det kan du.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-05 20:26

Den Fri, 11 Feb 2005 19:23:46 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:

> Du skal skrive:
> $ cat - > /etc/apt/sources.list
>
> og slutte af med crtl+d

NEJ!!!! Stig, lad være med at gøre det, den kommando overskriver din
sources.list.

Og iøvrigt er "-" overflødigt i den kommando, hvis endelig man vil
overskrive filen.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-02-05 20:28

I dk.edb.system.unix, skrev Kent Friis:

> NEJ!!!! Stig, lad være med at gøre det, den kommando overskriver din
> sources.list.
>
> Og iøvrigt er "-" overflødigt i den kommando, hvis endelig man vil
> overskrive filen.

Hmm, jeg må vist hellers sign'e af for i aften. Jeg fik jo lige svaret
på det modsatte spørgsmål.. (hvordan man paster ind i en fil), i stedet.

Det er også godt at det er weekend..

Jesper

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-02-05 20:09

Stig Sørensen wrote:
> [...]
>
> Feks, havde jeg brug for at vise hele min sources.list på en hjemmeside
> for et par minutter siden. Her åbnede jeg xterm og skrev :

Jeg ved ikke om der findes en direkte løsning fra en xterm til
clipboard, men ellers plejer jeg bare at åbne filen i Firefox

/bin/sti_til_firefox /home/bruger/fil

og <CTRL>a for select-all også kan du copy og paste alt hvad du ønsker.

Jørn

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-02-05 21:47

On Fri, 11 Feb 2005 20:09:17 +0100, Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
>
> /bin/sti_til_firefox /home/bruger/fil
>
> og <CTRL>a for select-all også kan du copy og paste alt hvad du ønsker.

Det var selvfølgelig også en mulighed. Istedetfor ovenstående løsning
ville jeg nok selv bare bruge Scite (editor).

Men hvis nogen skulle vide om det kan lade sig gøre, så skal man da
være velkommen at skrive :)

Fra : Søren A Christensen

Dato : 12-02-05 12:07

For mig at se er I igang med at finde den korrekte løsning til det
forkerte problem .... hvorfor overhovedet trække data over clip-boardet ?

Hvis behovet er at vise en opdateret sources.list på web-siden er der 2
mere korrekte metoder:
1) Hvis listningen skal være 100% up2date, lave et cgi-script (eller
andet fancy dynamisk web-side) der viser den opdaterede liste når det
bliver kaldt.

2) Lave et script der kører fra cron og opdaterer html filen rn gang i
døgnet, hver time eller hvad der nu er behov for.

Og endelig, hvis man vil holde fast i den manuelle "klippe-klistre model":

cat /etc/apt/sources.list > minfil.html
editer minfil.html og indsæt korrekt html header og body tags før og
efter sourses listningen, med en <PRE> lige før, og </PRE> lige efter.

Og ... Nej, jeg svarer ikke senere på hvordan du skriver et (cgi-)
script. Det må du selv læse dig frem til ... lidt sjov skal du også have.

Mvh Søren

Fra : Stig Sørensen

Dato : 12-02-05 12:34

On Sat, 12 Feb 2005 12:06:32 +0100, Søren A Christensen wrote:

> For mig at se er I igang med at finde den korrekte løsning til det
> forkerte problem .... hvorfor overhovedet trække data over clip-boardet ?

Ked af at sige det, men det er desværre dig der har læst lidt forkert.

> Hvis behovet er at vise en opdateret sources.list på web-siden er der 2
> mere korrekte metoder:

Det er ikke behovet. Det er ikke _min_ hjemmeside, jeg havde blot behov
for at vise min sources.list på et forum. (Sources.list er jo blot et
eksempel, det kunne have været en log fil også)

Feks, hvis jeg havde brug for at vise en log fil her, i denne tråd, og
logfilen var 27 sider lang, så ville det være rart hvis man kunne gøre
noget i stil med:

$ cat /sti/til/logfil > clipboard
(Åbne Pan, svar på tråden og trykke på midterste knap på musen, så
pastes logfil)

Jeg ved ikke om det er windows manageren der står for det, men sådan
fungere det i hvert fald hos mig. Hvis jeg blot markere noget tekst så er
det automatisk kopiere og kan nemt pastes med et klik på midterste
museknap (Min mus har kun 2 knapper, men scroll'en fungere også som en
knap)

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Niels Baggesen

Dato : 12-02-05 13:35

Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote:
> $ cat /sti/til/logfil > clipboard
> (Åbne Pan, svar på tråden og trykke på midterste knap på musen, så
> pastes logfil)

Personligt ville jeg i en sådan situation skifte til en "rigtig" editor
og sige :r (eller M-x insert-file, alt efter humøret)

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-02-05 14:14

Stig Sørensen wrote:

> Feks, hvis jeg havde brug for at vise en log fil her, i denne tråd, og
> logfilen var 27 sider lang, så ville det være rart hvis man kunne gøre
> noget i stil med:

Hvis det var mig, og jeg ikke kunne korte af i loggen, så ville jeg ikke
gøre sådan, så ville jeg få gang i min web server igen*) og så ligge den
der, mere end 30-40 linier, synes jeg ikke om at copiere ind i et indlæg.
27 sider vil også få flere newsservere til at droppe indlægget,,,

OK, det var kun en eksempel på et eller andet der er for stort til at skrive
af, men aligevel,,,

*) Rent dovenskab som gør at jeg ikke har fået sat den op efter sidste
reinstall af maskinen,,,

Ivar Madsen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 12-02-05 14:34

On Sat, 12 Feb 2005 14:14:05 +0100, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> der, mere end 30-40 linier, synes jeg ikke om at copiere ind i et indlæg.
> 27 sider vil også få flere newsservere til at droppe indlægget,,,

Helt enig. Men nu tog jeg tallet 27 kun for at overdrive i håb om bedre
forståelse :)

Desuden var det også blot et eksempel.

Kan du så komme igang! :)

Fra : Henrik Farre

Dato : 12-02-05 12:36

http://people.debian.org/~kims/xclip/
http://www.vergenet.net/~conrad/software/xsel/
http://xcut.sourceforge.net/

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre - http://www.rockhopper.dk

Get Firefox! - http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=31865&t=1

Fra : Stig Sørensen

Dato : 12-02-05 14:01

On Sat, 12 Feb 2005 12:36:28 +0100, Henrik Farre wrote:

> http://people.debian.org/~kims/xclip/
> http://www.vergenet.net/~conrad/software/xsel/
> http://xcut.sourceforge.net/

Hej Henrik!
Tak for hjælpen, Xclip gør jeg præcis hvad jeg har brug for.

$ xclip /etc/apt/sources.list

Mvh
Stig Sørensen