Hvilken distro?
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 11:40

Spørgsmålet er jo oppe at vende en gang imellem, men here goes:

* Beregnet på desktop - afløser for XP.
* En distro, der forventes at være til stede også om nogle år - jeg har ikke
lyst til at begynde forfra med en ny distro hver 3. måned.
* Nogenlunde aktuelle pakker og regelmæssige opdateringer.
* Stabile opdateringer, der ikke lige pludseligt får vitale dele til at
holde op med at virke.
* Support for Wi-Fi, WPA-PSK, diverse UDB dimser såsom kamera, etc.
* En (aktiv) userbase af fornuftig størrelse.
* Nogenlunde tilgængelig uden alt for meget nørderi med selve systemet, og
en fornuftig opsætning "ud af pakken."
* Ikke sovset ind i værktøjer og opsætninger, som er lidt for
distributionsspecifikke.
* Gerne kunne køre Counter Strike :)

- efter at have kigget lidt på ovenstående, er nøgleordet givetvis XP - no
fuss, no mush, friendly, available, accessible.

Umiddelbart havde jeg overvejet Fedora Core 3, Ubuntu, Gentoo. Gentoo virker
som om, at der er meget god dokumentation, men den er måske lidt for nørdet?
Ubuntu virker tiltalende, men er den også til stede om et par år? FC3 virker
rimeligt prof, men også meget red-hat specifik?

Fra : Max Andersen

Dato : 10-02-05 12:43

Mikael wrote:

> [...]
> Ubuntu virker tiltalende, men er den også til stede om et par år? FC3 virker
> rimeligt prof, men også meget red-hat specifik?

Hvis du er lidt nørdet er gentoo måske en god idé, debian også.

Men hvis du ikke er vant til nørderi på højere plan, så er SuSE 9.2 pænt
godt, og er nu overtaget af Novell.

Jeg mener at deres nyeste er til download gratis.

9.2 har nemlig mere support for WiFi end tidligere distributioner. Ved
dog ikke med WPA-DSK, da jeg først får min T42P om 2 uger, så jeg ikke
har kunnet teste :)

Max

Fra : Claus Albæk

Dato : 11-02-05 14:37

Mikael wrote:
> [...]
> Ubuntu virker tiltalende, men er den også til stede om et par år? FC3 virker
> rimeligt prof, men også meget red-hat specifik?

all praise Ubuntu

Fra : Claus Thrane

Dato : 12-02-05 13:04

Mikael wrote:
> [...]
> Ubuntu virker tiltalende, men er den også til stede om et par år? FC3 virker
> rimeligt prof, men også meget red-hat specifik?

Debian er en ganske medgørlig distro - ikke mindst pga apt pakke
systemet. Det er self. andre der har noget lignende så ofte er det vel
et spørgsmål om hvor du finder den største "support" - fx blandt venner
og bekendte.

Man kan self. altid finde hjælp på nettet (google/news/irc mm.) - men
hvis man er relativ ny på området har jeg erfaring med at det er rart at
Hvis der er andre i omgangskredsen der anvender den samme distro så man
kan hjælpe hinanden.

Held og lykke med det

Claus

Fra : ST

Dato : 16-02-05 01:47

On Thu, 10 Feb 2005 11:39:50 +0100, Mikael wrote:

> [...]
> Ubuntu virker tiltalende, men er den også til stede om et par år? FC3 virker
> rimeligt prof, men også meget red-hat specifik?

Først vil jeg lige sige at Linux efter min mening aldrig bliver XP, de 2
verdener er for forskellige og sådan vil det altid være.
Med Linux bliver du mere snavset på hænderne, dvs ikke alt kan gøres med en mus
på det grafiske brugerflade.

På Linux er desktop sekundært, dvs du typisk konfigurerer en
kørende grundflade hvor du kan vælge at starte et grafisk miljø. Dette
grundlæggende element gør til gengæld at du som bruger er mere med på
hvad der findes i din maskine, og dermed bedre i stand til at klare fejl
hvis sådan nogen kommer fremfor at få et pænt vindue hvor der står
"Fejl 40 - send mail til MS om fejl?".

Linux er dog blevet meget nemmere at have med at gøre de sidste par år,
og du kan med mange distributioner vælge at konfigurere alt på en gang
og køre ren desktop.

Har du stadig mod på det så synes jeg du skal tage et kig på Debian
Unstable, hedder ikke "Unstable" fordi den er ustabil, men fordi den
løbende opdateres. Ok, en sjælden gang kan der smutte en
opdatering igennem med fejl i, men det kan der også på andre
distributioner, til gengæld er fejlen normalt rettet indenfor 24 timer.

Jeg bruger selv Debian Unstable som desktop.

Debian Unstable opdateres løbende og du kommer derfor ikke ud for at
hente og installere ny version fra CD hver 3 måned.

Der kommer dog mange opdateringer, det kan godt være op til 100MB på 1
uge, til gengæld er du med på front hvad angår opdateringer, nyt
software og hardware.

Når du så endelig har fået det op og køre vil du opleve at
problemer med spyware, orme og virus er væk.
Forudsat at du bruger en normal userid (dvs ikke root) er du
kørende på et sikkert system ingen kan ødelægge fra Internettet.

Jeg ved ikke om Counter Strike kan køre på Linux.

Se mere info på www.debian.org og www.debianguiden.dk.

Debian kan som en af få distributioner installeres via Internettet,
du behøver altså ikke downloade 3-4 CD'ere for at installere,
men kan nøjes med et par boot disketter.

Mvh
Torben