Kan man indbygge diverse filer i programfi~
Fra : Kurt

Dato : 15-02-05 07:58

Hej NG!
Er det muligt at 'indbygge' forskellige filer i selve exe-filen?
Derved ville man kunne nøjes med een fil til hele sit program, hvilket jo
ville lette nogle ting!
Jeg tænker på, at man f.eks. kunne ønske, at ini-filens data gemmes i selve
programfien. I stedet for ved ændring af opsætning at skrive i ini-filen
overskriver man så selve exe-filen!
Men jeg kan nu nok forestille mig, at det ville give problemer, da exe-filen
jo nok er låst under programafviklingen.

/Kurt

Fra : Kurt Bilde

Dato : 15-02-05 08:26

Hej Kurt !

Kurt wrote:
> Hej NG!
> Er det muligt at 'indbygge' forskellige filer i selve exe-filen?

Ja, men ikke særlig smart, for nogle virus scannerer vil brokke sig....

-Kurt

Fra : Kurt

Dato : 15-02-05 09:59

"Kurt Bilde" <kub@sam.sdu.dk> wrote in message
> Hej Kurt !

> Ja, men ikke særlig smart, for nogle virus scannerer vil brokke sig....
>
> -Kurt
Ja, det havde jeg ikke tænkt på.
Hvis man vil gøre det alligevel, hvad er teknikken så?
/Kurt

Fra : fk

Dato : 15-02-05 08:54

hej der....

det kan man godt, men mange vil faa problemer med det, fordi
virus-scannere vil tro at filen er inficeret.... Det er meget bedere at
bruge registry, - her slipper du ogsaa for at 'slæbe' rundt paa filer,
og det er nemt at bruge....

/f

Fra : Kurt

Dato : 15-02-05 10:02

"fk" <fk@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> virus-scannere vil tro at filen er inficeret.... Det er meget bedere at
> bruge registry, - her slipper du ogsaa for at 'slæbe' rundt paa filer,

Det var netop for at slippe for de mange filer, som man sommetider skal have
med.
Jeg tænkte nu ikke blot på ini-filerne men f.eks. også mindre mængder data.
Men registry skal jeg da kikke på, jeg kan ikke mindes at have brugt den.
/Kurt

Fra : Ingolf

Dato : 16-02-05 15:09

"Kurt" <kurt_g@guldbaek.net> wrote in message
> [...]
> Men jeg kan nu nok forestille mig, at det ville give problemer, da
> exe-filen
> jo nok er låst under programafviklingen.

Jeg har før lavet selvudpakkende programmer, hvor jeg gemte data efter
programmet.
Altså min.exe + datafiler + header der fortæller hvor data starter.

Skab hele molevitten...
copy /B min.exe+datafilter+header

nu skal min.exe så selv aflæse headeren, og pille filerne ud...

assignfile(minfil,'min.exe');
reset(minfil,1);
seek(minfil,filesize(minfil)-sizeof(header));
blockread(minfil,header,sizeof(header));

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-05 15:17

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message

> nu skal min.exe så selv aflæse headeren, og pille filerne ud...

Smart, men kan du også "putte" filerne tilbage bagest i exe filen efter
endt brug?

hilsen
Uffe

Fra : Ingolf

Dato : 16-02-05 15:53

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message

> Smart, men kan du også "putte" filerne tilbage bagest i exe filen efter
> endt brug?

Ja da... skriv hele molevitten til min.exe.ny, kald følgende .BAT, og brug
halt(0) i din exe.
BAT START
REM Vent på at min.exe er afsluttet...
:loop1
if exist min.exe del min.exe >NUL
if exist min.exe goto loop1
move min.exe.ny min.exe
BAT END

At et antivirusprogram så brokker sig, er vel kun tegn på at det er
opmærksomt? ;)
Brug evt. PING til at vente et par sekunder hver gang

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-05 15:55

> Ja da... skriv hele molevitten til min.exe.ny, kald følgende .BAT, og
> [...]

Jeg går ud fra, at bat filen også bliver oprettet af din exe fil, så
brugeren aldrig ser mere end én exe fil. Men hvordan får du bat filen
slettet? Selvmord?

hilsen
Uffe

Fra : Ingolf

Dato : 16-02-05 16:57

> [...]
>
> Jeg går ud fra, at bat filen også bliver oprettet af din exe fil, så
> brugeren aldrig ser mere end én exe fil. Men hvordan får du bat filen

Ja, du kan oprette .BAT filen fra .EXE'n.. og ja...jeg glemte at tilføje
'selvmordet' til batfilen..
BAT
move min.exe.ny min.exe
del %0
BAT END

Fra : Kurt

Dato : 18-02-05 07:27

> [...]
> reset(minfil,1);
> seek(minfil,filesize(minfil)-sizeof(header));
> blockread(minfil,header,sizeof(header));
Muligheden med en pakning efter brug havde jeg slet ikke tænkt på.
Mit spørgemål gik mere på, om det var muligt under brug af en *.exe-fil
samtidig rent programmæssigt at ændre på indholdet af samme, f.eks. data
sidst i filen?

/Kurt

Fra : Ingolf

Dato : 18-02-05 17:15

> [...]
> Mit spørgemål gik mere på, om det var muligt under brug af en *.exe-fil
> samtidig rent programmæssigt at ændre på indholdet af samme, f.eks. data

Nej det kan du ikke. Da du har EXE filen åben, er den låst.