Ip-telefoni
Fra : Michael Reiler

Dato : 14-02-05 08:16

Hej

Er der nogen der har nogen er faring med ip-telefoni med SIP i Delphi ?

Evt. links til nogle komponenter (må gerne være købe)

Michael

Fra : Harald

Dato : 14-02-05 08:55

"Michael Reiler" <Michael@reil_remove_er.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der har nogen er faring med ip-telefoni med SIP i Delphi ?
>
> Evt. links til nogle komponenter (må gerne være købe)

Jeg er i gang med at lave en SIP softphone, og er netop blevet "færdig" med
programmet Nummer Jægeren ( http://home.worldonline.dk/kroning ), SIP delen
af Nummer Jægeren er dog stadig i beta fasen, se min tidligere post
08-02-2005 13:21, men det virker.

Jeg søgte ganske lidt efter en SIP komponent men fandt ingen så jeg
besluttede mig for at lave det selv, det er der dog heller ikke de store
problemer i så spørg bare løs hvis der er noget du vil vide.

Mvh
HK

Fra : Michael Reiler

Dato : 15-02-05 12:24

Hej Harald

Sagen er at jeg skal lave et program, der i sidste ende meget gerne skulle
indeholde en (primitiv) softphone.

Det software jeg skal snakke med bruger SIP, jeg er helt på bar bund, så al
hjælp du gider give, er meget velkomment, evt. via mail

Michael

Fra : Harald

Dato : 15-02-05 13:26

> [...]
>
> Det software jeg skal snakke med bruger SIP, jeg er helt på bar bund, så
> al hjælp du gider give, er meget velkomment, evt. via mail

Hvis du ikke kan finde en SIP komponent så er der kun en måde og det er at
lave det selv. Hvis du selv skal i gang kan du starte med at læse om SIP her
http://www.faqs.org/rfcs/rfc3261.html når du har læst den kan du også kikke
på RFC 3581, 3263, 1321 og 2617, der er flere endnu men nu har du da til et
par dage :)

Der findes også masser af sider med information f.eks.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=SIP&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Da jeg gik i gang for nogle uger siden blev jeg da lidt betænkelig da jeg
fandt ud af hvor meget der egentlig skulle læses, men nu har jeg så et
program kørende (Nummer Jægeren) og er godt i gang med en softphone, så helt
umulig er det ikke.

Jeg syntes vi skal holde Q&A her i NG´en så evt. andre også kan få noget ud
af det, med mindre nogle syntes det er OT

/HK

Fra : Christen Fihl

Dato : 14-02-05 11:06

> Er der nogen der har nogen er faring med ip-telefoni med SIP i Delphi
> ?
Jeps, også her
Men jeg har ikke modulerne udskilt særskilt (endnu).
Men jeg har dog lavet en særskilt service i Windows, der tager hånd om
køerne ind og ud af ip-pakkerne, og deres korrekte timing. Dette princip
lavede jeg, da jeg efterhånden blev træt af at low-level debugge. Så nu
er mine systemer ovenpå meget mere simple at overskue og debugge.

Jeg har fx lavet et nødkalde system (hjemmepleje etc), der modtager
opkald vha DTMF toner, og hvis der også er tale med kaldet (nogle gange
er det blot status som batterifejl), så kalder jeg videre til en
telefon. Talen går gennem mit program, da jeg så har hånd i hanke med
dtmf kommandoerne der tastes undervejs, og kan lave den endelige
nedkobling når operatøren lægger røret på.
Dette er lavet med SIP og RTP protokol og benytter fx en SPA-3000.

Desuden er der andre "spændende" områder i VoIP, fx bruges der MD5 ved
registrering med password. Og dette kræver et par gode eksempler fra
google for at få til at fungere første gang.

PS: I dk.teknik.telefoni er der idag et forslag om en ny nyhedsgruppe
"dk.teknik.telefoni.ip"

--
Christen Fihl
http://VoIP.Fihl.net/

Fra : Harald

Dato : 14-02-05 13:38

"Christen Fihl" <mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:37bbg6F5arcbuU1@individual.net...
> [...]
> nedkobling når operatøren lægger røret på.
> Dette er lavet med SIP og RTP protokol og benytter fx en SPA-3000.

Så kan du sikkert svare på et spørgsmål. Jeg skal til at lave audio delen i
min softphone, den slags har jeg ikke prøvet før så for ligesom at komme i
gang kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan man får en liste over alle
audio indput/output enheder i sit system?

Jeg bruger Delphi 7 og windows.

Mvh
HK

Fra : Christen Fihl

Dato : 14-02-05 23:52

Nej, se der har jeg jo snydt, da jeg endnu ikke har brug for audio
devicer i pc'en.

Alt RTP går som data, altså hvad der modtages på pstn sender jeg videre
på lokal telefonen, stadig som RTP pakker, måske omformateret til andre
blokstørrelser.
Derimod kan jeg klare mange samtidige kald. Håber nogen kan afprøve med
en ISDN-30 en dag!

Jeg har en større samling af google't information. Jeg fandt deri fx en
"TToneGen" tonegenerator, der benytter AudioOut.
Den benytter fx et sted
waveOutGetDevCaps(DeviceID,@wocs,sizeof(WAVEOUTCAPS));
google efter TToneGen, og find: http://www.delphi32.com/vcl/4989/

Fandt også "WaveFmtU" på EFG's sider som henviser til:
ftp://delphi-jedi.org//tools/WaveFmtU.zip (prøv exe filen deri)
Denne lister alle codec på maskinen. Kan måske give ideer.

En anden fra EFS's side er (kan optage fra min radio til wav fil):
How to create and save a wave file:
www.bhnet.com.br/~simonet/archive/waverec.zip (svarer ikke lige nu, men
jeg har en kopi)
PS: efg's sider er jo:
http://homepages.borland.com/efg2lab/Library/Delphi/Graphics/Multimedia.htm

Og denne er også god: http://www.kobira.co.jp/sakura/d_Multi.htm

Håber lidt af dette kan bruges.

--
Christen

Fra : Harald

Dato : 15-02-05 00:40

"Christen Fihl" <mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:37codaF5d1kfgU1@individual.net...
> [...]
> en ISDN-30 en dag!
>

> Jeg har en større samling af google't information.

<klip>

Det ser interessant ud, tak for det. Jeg googlede selv lidt og fandt en
løsning på mit spørgsmål og det var jo ganske enkelt ved at benytte
waveInGetNumDevs, waveInGetDevCaps og waveOutGetDevCaps funktionerne i
MMSystem uniten.

/HK