Netmaske hvad er det??
Fra : Jens Sloth

Dato : 14-02-05 10:10

Prøver at sætte en IP adr op på min PC som kører i LAN, skal sætte IP adr
192.168.1.210 og netmaske 225.255.255.0 op, windows meddeler mig at denne
net maske er ugyldig?

XP proff SP2

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-02-05 10:33

On Mon, 14 Feb 2005 10:09:35 +0100, "Jens Sloth"
<Jens-Sloth@Person.dk> wrote:

> Prøver at sætte en IP adr op på min PC som kører i LAN, skal sætte IP adr
> 192.168.1.210 og netmaske 225.255.255.0 op, windows meddeler mig at denne
> net maske er ugyldig?

Din subnetmaske skal være 255.255.255.0, ikke ovenstående. 225 i
første oktet du'r ikke, fordi man ikke får et sammenhængen net.

Se i øvrigt http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ip

-A

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 14-02-05 15:49

Som Højmark bemærker, så er den der med 225 en smutter.

Kort fortalt så angiver netmasken, hvor mange bits af IP-adressen som bruges
til at adressere netværket som sådan; og resten kan så bruges til adressere
den enkelte computer (mere præcist host; det kan også være f.eks en router)
på dette netværk .

Med 255.255.255.0 bruges de første tre oktetter til at adressere netværket,
den sidste til de enkelte computere. På et sådant netværk kan man
umiddelbart have adresser til 256 computere, idet man i sidste oktet har fra
0 til 255; der går dog to fra af tekniske grunde, som jeg nok skal afholde
mig fra at gå ind på.

Hvis man fjerner nogle bits i netværksmaskens første oktet, som man gør ved
at skrive 225, så vil der gå koks i det hele. De første bits i en IP-adresse
skal altid definere netværksadressen,

En kringlet måde at lave tingene på, og der har også været forsøg på at lave
den om.

Jeg er i øvrigt ikke sikker på, at jeg helt forstår det selv. Men altså:
netmasken angiver, hvordan en given IP-adresse skal læses, hvad af den er
netværksadresse, og hvad er computeradresse?

HansJ