GVDnet sætter en grænse på 6 GB per md. =~
Fra : Mig selv

Dato : 24-05-01 15:16

Hej

Kan nogen forklare mig dette ?

Først skriver GVDnet følgende på deres website :
http://www.gvdnet.dk/internet/faq.html

>SP: Er der nogen begrænsning af forbruget på GVDnet privat?
>Hvor meget må jeg downloade, inden prisen stiger for GVDnet?
>SV: Der er ingen begrænsning på forbruget, dog må der tages
>hensyn til, at alle skal deles om den båndbredde det er til rådighed.
>Jo højre belastningen, jo langsommer bliver forbindelsen. Der er
>ingen prisændringer på GVDnet privat når man har skiftende forbrug.

Dernæst placere formanden så dette opslag på deres website :
http://www.gvdnet.dk/foreningen/nyheder.php

> [...]
>så lad mig forklare, hvornår foreningen ser behov for at opstille
>begrænsninger: Bestyrelsen har naturligvis set sig omkring og fundet
>ud af, at andre sammenlignelige udbydere sætter deres grænser for
>den enkeltes frie forbrug på 2, 4 eller 5.000 Megabyte per måned.
>Hos GVD antenneforening mener vi at dette er for lidt og har valgt
>at sætte denne grænse til 6.000 Megabyte per måned, som altså er
>en næsten teoretisk grænse for 95% af vore medlemmer.
>Men ja - vi har nogle få stykker som faktisk downloader enorme filer

Kan de overhovedet tillade sig at ændre på reglerne på denne måde ?
Da jeg underskrev kontrakten var det for flatrate med frit forbrug.

Selvfølgelig skal man ikke misbruge nettet og downloade kæmpefiler
24 timer i døgnet, men er vel også de færreste der gør det.
Men 6 GB per måned, det er sgu da ikke meget når man henter et
par musik videoer eller en film af og til. Og når man så ikke engang
kan se hvor meget man har brugt, så bliver det da umuligt at styre.

Kommentarer udbedes. Især fra andre GVDnet brugere.

Mvh M

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-05-01 15:27

"Mig selv" <migselv@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Kan de overhovedet tillade sig at ændre på reglerne på denne måde ?

De har de sikkert en klausul i vilkårene der giver mulighed for når blot det
varsles

> Da jeg underskrev kontrakten var det for flatrate med frit forbrug.

Du kan sikkert komme ud af den med forkortet opsigelsesvarsel

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Mig selv

Dato : 24-05-01 15:49

On Thu, 24 May 2001 16:26:58 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Du kan sikkert komme ud af den med forkortet opsigelsesvarsel

Og hvor skulle jeg så få min opkobling istedet ?

Nu var GVDnet altså ikke et valg jeg fik. Jeg klarede mig
fint med Stofanet og betalte skam for hver en MB jeg hentede
på nettet. ( ofte betydeligt mere end 6 GB pr måned )
Så opsagde GVD kontrakten med Stofa og "tvang" dermed
deres Internet brugere til at skifte til GVD's eget system.
Dengang blev vi lovet frit forbrug, men nu klapper de så
låget i. Man kan ikke engang få lov til at betale ekstra
hvis man vil hente mere. Den mulighed har man da i det
mindste med Stofa's Flexrate.

Mvh M

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-05-01 15:56

> Og hvor skulle jeg så få min opkobling istedet ?

Det er jo ligesom dit eget problem hvis du ikke er tilfreds med din
udbyder...

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 24-05-01 15:58

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote Thu,
24 May 2001 16:56:08 +0200 :

>Det er jo ligesom dit eget problem hvis du ikke er tilfreds med din
>udbyder...

Eh hmm.. udbyder.. kan du sige "lokalnet via din antenneforening".

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-05-01 16:08

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:b98qgtcl5h9q6nvnsgff9g6vuo0f9fa81o@news.worldonline.dk...
> Eh hmm.. udbyder.. kan du sige "lokalnet via din antenneforening".

Nåja, det er da en slags udbyder...

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 24-05-01 17:30

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote Thu,
24 May 2001 17:08:03 +0200 :

>Nåja, det er da en slags udbyder...

Tja.. GVDnet er jo den der lokale antenne forening som har et
lokalnetværk de har forbundet til Internettet via TDC (mener jeg det
er).

Man kan godt se dem som en udbyder, men bestemt ikke i traditionel
forstand.

Fra : Mig selv

Dato : 24-05-01 17:52

On Thu, 24 May 2001 18:29:47 +0200, Morten Kjaer Nielsen
<spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> wrote:

>Tja.. GVDnet er jo den der lokale antenne forening som har et
>lokalnetværk de har forbundet til Internettet via TDC (mener jeg det
>er).

Det er nu Sonofon, men ellers har du ret.

Mvh M

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-05-01 16:05

On Thu, 24 May 2001 18:29:47 +0200, Morten Kjaer Nielsen
<spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> wrote:

>Man kan godt se dem som en udbyder, men bestemt ikke i traditionel
>forstand.

Det er dog stadigvæk dem, man handler med, og har en aftale med. Så i
det tilfælde er hvad, der ligger inde bag ved, som sådan irrelevant.
Kunden bør fx ikke umiddelbart bekymre sig om, hvad aftale, GVDnet har
med leverandøren inde bag ved.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : U. Pedersen

Dato : 24-05-01 16:19

On Thu, 24 May 2001 16:56:08 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Det er jo ligesom dit eget problem hvis du ikke er tilfreds med din
>udbyder...

Ja goddag mand økseskaft, manden har jo ikke mulighedder da han har
fået trukket GVD ned over sit hoved, han skriver jo, at han var
tilfreds med Stofa.

Spørgsmålet som jeg læser det, er kan GVD både blæse og have mel i
munden på samme tid ?

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-05-01 16:39

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en meddelelse
> Ja goddag mand økseskaft, manden har jo ikke mulighedder da han har
> fået trukket GVD ned over sit hoved, han skriver jo, at han var
> tilfreds med Stofa.

Det er irrelevant at han var tilfreds med stofa og at han har fået trukket
GVD ned over hovedet.
Hvis han ikke er tilfreds med GVD og kan få bedre tilbud andetsteds så kan
han da bare skifte...

Fra : :-:Janner®:-:

Dato : 24-05-01 16:04

JA det bliver nok over and out med GVD for mit vedkommende så..... Det er
det mest uprofessionelle og amatøragtige foretagende jeg nogensinde har haft
med at gøre. Der er så mange forrrigelser i forhold til Stofanet den gang
...... Og formanden hah ja jeg har ikke ord for min mening om ham.

Hvad er fordelen snart ved GVD ? Hastigheden 1 mb op ned ,,,, in your dreams
! , Ingen filer kan sendes og modtages over ICQ , man kan ikke længere
spille på nettet da man ikke har en fast IP (læste man kunne købe en ? ?
Narrehatte er de) , problemer med MIRC , stabiliteten er lig 0 , supporten
hvor er den ? , nu har jeg fået besked om skifte mail adresse da @gvd.dk nu
skal brugs til noget andet ,,, Fjolser det kan man ikke byde kunderne , så
resultatet blev at jeg selv købte et domæne ... man kan jo ikke bare sådan
rende og skifte mail adresse

Smerte grænsen er heltud nået for mitvedkommende, og sker der ikke snart
nogen kraftige mærkbare forbedringer så ryger både mit GVD net + mit kabel
tv yt til højre med fynd og klem.

Mvh.

Jan

Fra : Sephyr

Dato : 25-05-01 09:16

Hej.

Så må du også være den eneste som ikke har mulighed for at vælge selv, der
er masser af muligheder for at komme på nettet i Aalborg området.
Jeg valgte GVDnet ud fra mine behov for en opkopling og det har jeg været
godt tilfreds med.eneste problem jeg har haft var at jeg skulle ændre min
E-mail fra @mail1.stofanet.dk til @gvdnet.dk og når jeg laver en speedtest
nu så får jeg at vide at min hastighed er mellem 11 og 21 gange hurtigere
end et 56 K modem så det kan jeg heller ikke klage over.
Men jeg har også fået at vide at dem foreningen kalder misbrugere har en
download på mellem 60 og 70 GByte/md hvilket giver problemer da forenigen
ikke har ubegrænset båndbredde til sin rådighed.
Men hvis du spørger de rigtige steder så vil du også have vidst at
foreningen arbejder med flere tilbud, men på grund af tidnød og ventetid på
udstyr endnu ikke har kunnet tilbyde dem.

MVH. Sephyr

Fra : Mogens

Dato : 25-05-01 11:33

On Fri, 25 May 2001 10:15:40 +0200, "Sephyr" <hokus@gvdnet.dk> wrote:

>Men jeg har også fået at vide at dem foreningen kalder misbrugere har en
>download på mellem 60 og 70 GByte/md hvilket giver problemer da forenigen
>ikke har ubegrænset båndbredde til sin rådighed.

De tal har jeg nu svært ved at få til at passe. Hvorfor skulle GVD så
ringe til mig og bede mig om at sætte mit forbrug ned ? Jeg ved ikke
præcist hvad mit forbrug er, men jeg vil gætte på at det ligger
omkring de 15 GB. Jeg har ikke ubegrænset plads på harddiskken
som er på 10 GB. Jeg downloader nogle musikvideoer fra news
grupperne og nogle af dem havner af og til på en CD, men det
bliver da højest til et par skiver om måneden. Jeg kan da umuligt
have brugt 60 GB på det.

Desuden spilles der en del online spil, men så vidt jeg ved er det
ikke noget der belaster nettet særligt meget.

Mvh Mogens

Fra : Lars B Jensen

Dato : 24-05-01 18:47

> [...]

> Da jeg underskrev kontrakten var det for flatrate med frit forbrug.
> Kommentarer udbedes. Især fra andre GVDnet brugere.

Alt efter kontraktlige forhold kan GVDnet vel ændre på abonnementsforhold
efter forgodtbefindende.

Du må nærlæse din kontrakt, især det med småt :)

Der står sikkert at de til enhver tid kan ændre forhold omkring selve
forbindelse, men der bør også stå noget om varsling.

I telestyrelsens pjece om forbrugerrettigheder omkring teleudbud/internet
står:

"Et teleselskab har lov til at ændre vilkårene i aftalen, f.eks. priser og
opsigelsesvarsel. Man skal derfor være forberedt på, at den oprindelige
aftale eller dele af den kan blive ændret.

Hvis teleselskabet ændrer aftalens vilkår til ugunst for forbrugerne, som
f.eks. hvis opsigelsesvarslet forlænges, skal selskabet oplyse om
ændringerne med et varsel, der som minimum svarer til opsigelsesvarslet i
den oprindelige aftale + 14 dage.

Er der i kontrakten et opsigelsesvarsel på mere end en måned, skal
teleselskabet varsle en ændring med minimum 10 arbejdsdage + 14 dage.
Teleselskabet skal i den situation desuden give forbrugeren mulighed for at
opsige aftalen med et varsel på minimum 10 arbejdsdage.

Det betyder, at man som minimum har 14 dage til at tage stilling til
ændringerne.
Ændringer, som udelukkende er til forbrugerens fordel, f.eks.
prisnedsættelser, kan teleselskabet foretage uden forudgående varsel."

Men hvem skal vurdere om GVDNet/Sonofon har lavet en forringelse af dit
produkt?

Lars B

Fra : Jens

Dato : 25-05-01 21:07

"Lars B Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opsigelsesvarsel. Man skal derfor være forberedt på, at den oprindelige
> aftale eller dele af den kan blive ændret.

GVDnet er ikke et teleselskab, men en antenneforening. Tror ikke (men ved
ikke noget med sikkerhed) loven gælder for GVD på det punkt !

Jens

Fra : Lars B Jensen

Dato : 28-05-01 06:46

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars B Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> GVDnet er ikke et teleselskab, men en antenneforening. Tror ikke (men ved
> ikke noget med sikkerhed) loven gælder for GVD på det punkt !

Som skrevet, hvis ikke for GVD så for deres udbyder Sonofon. Jeg tror ikke
at de kan undsige sig at skulle overholde Telestyrelsens regler.

Der er dog muligheder for dispensation, baseret på antallaet af kunder
sammenholdt med de udgifter man har til at drive et netværk.

> Jens

Lars B
Som trods ansættelsesforhold hos Telia Stofa udtaler sig på egne vejne.

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 24-05-01 19:50

Mig selv <migselv@mailme.dk> wrote:

[KLIP - ændring fra "flatrate" til 6 Gb pr. måned, annonceret på
GVDnet.dk]
>Kan de overhovedet tillade sig at ændre på reglerne på denne måde ?
>Da jeg underskrev kontrakten var det for flatrate med frit forbrug.

Jeg har også en GVDnet forbindelse (havde tidligere Stofanet), og har
godt set den annoncerede begrænsning. I går aftes var den faktisk
annonceret til 8 Gb (der stod, at de tilbød det dobbelte af hvad andre
tilbød), men det er åbenbart blver rettet ned til 6 Gb i løbet af i
dag!

Ifølge aftalevilkårene kan de godt ændre på specifikationer,
funktioner m.m. Det kræver dog en varsel på 30 dage, hvis det ikke er
"mindre ændringer", hvilket ovenstående nok ikke kan kategoriseres
som!

Jeg må sige, at jeg ikke er udtalt begejstret [1] for GVDnet
forbindelse. Det er en klar forringelse i forhold til Stofanet.
Godtnok koster forbindelse 25 kr. mindre om måneden (i forhold til 4
Gb FlexRate hos Stofanet), og man får 6 Gb/mdr. istedet for 4 Gb/mdr.,
men så man man tilgengæld leve med bl.a. følgende:

- ingen "ekstern" IP-adresse, som umuliggør en _del_ ting, som var/er
muligt med en Stofanet forbindelse
- ikke-eksisterende support - jeg har endnu aldrig modtaget et svar på
de mails, som jeg har sendt. De få gange jeg har prøver telefonen har
det været optaget konstant
- manglende funktionalitet - man kan ikke engang ændre sit password
til mailkontoen!

[1] Hvis der sidder nogle og følger med i dette, og som ikke er jyde,
så skal det læses: "meget negativ"...
--
Rasmus Waehrens
Prophet on a mission from HesteFest.dk

Fra : Mogens

Dato : 24-05-01 20:01

On Thu, 24 May 2001 18:50:24 GMT, rw@_NOSPAM_hestefest.dk (Rasmus
Waehrens) wrote:

> [...]
>Godtnok koster forbindelse 25 kr. mindre om måneden (i forhold til 4
>Gb FlexRate hos Stofanet), og man får 6 Gb/mdr. istedet for 4 Gb/mdr.,

Ja, jeg er også blevet enormt skuffet over GVD.

Ikke nok med at de nye regler ikke blev varslet, men hvis GVD
synes at man bruger nettet for meget, ja så ringer de og overfuser
den person som nu tilfældigvis løfter røret. De kan ikke engang
bruge et par sekunder på at vente på den person der står som
bruger af forbindelsen.

Desuden har de ingen forbrugsopslag som Stofa havde.
Det vil sige at man ikke aner om man passerer deres 6 GB
grænse. For pokker da. Det er jo som at sælge folk en
bil uden spedometer og så forlange at de skal overholde
alle fartgrænser.

Ja, jeg er en af dem der nemt bruger nettet for meget.
Da jeg havde Stofa til minuttakst, hentede jeg tit en
10 - 12 GB per måned og betalte for det. Hvis så bare
GVD kunne oprette 2 eller 3 forskellige abonents
grupper. Så kunne dem der vil hente meget bare betale
lidt mere. Det ville da være en ordning der var til at forstå,
men dette her. Det er jo helt sindsygt. :o\

Mvh Mogens

Fra : Lars B Jensen

Dato : 24-05-01 20:29

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> grænse. For pokker da. Det er jo som at sælge folk en
> bil uden spedometer og så forlange at de skal overholde

Dette tror jeg godt I kan forvente at der kommer, da det er et krav fra
Telestyrelsen.

Der skal være mulighed for saldokontrol samt udsvingskontrol

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-05-01 20:53

On Thu, 24 May 2001 21:29:24 +0200, "Lars B Jensen" <lars@zulfo.dk>
wrote:

>Dette tror jeg godt I kan forvente at der kommer, da det er et krav fra
>Telestyrelsen.
>
>Der skal være mulighed for saldokontrol samt udsvingskontrol

Har Telestyrelsen indflydelse på antenne foreninger?

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Sephyr

Dato : 24-05-01 22:05

Jeg ved ikke om telestyrelsen har indflydelse på antenneforeninger.
Men jeg ved at GVD ikke er nogen ISP men en forening som har et LAN som har
sin forbindelse til nettet via Sonofon.
Jeg ved også at det er en bestyrelses pligt og sørge for at de tiltag der er
i foreningen hænger sammen økonomisk og foreningens vedtægter overholdes og
det giver dem vel også ret og pligt til at foretage de ændringer som de
anser for nødvendige.
Som jeg læser nyheden så er det jo netop en oplysning om at der vil komme
flere abbonnementtyper og en anmodning til storbrugerne om at tage hensyn
indtil det kan ske.

Sephyr.

Fra : Lars B Jensen

Dato : 25-05-01 07:33

"Stefan Bruhn" <news002@3x7.dk> skrev i en meddelelse

> Har Telestyrelsen indflydelse på antenne foreninger?

Hvis ikke de har på GVDNet, så har de på Sonofon.

Men jeg kan ikke tro at reglerne er andreledes for GVDNet hvis de udbyder:

Internet
IP-Telefoni

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-05-01 09:01

"Lars B Jensen" <lars@zulfo.dk> writes:

>Dette tror jeg godt I kan forvente at der kommer, da det er et krav fra
>Telestyrelsen.

>Der skal være mulighed for saldokontrol samt udsvingskontrol

Der er næppe behov for saldo- og udsvingskontrol på en vare, hvor
prisen altid er den samme?

Hvis der skal noget ekstra til, må det være mulighedne for at se
månedens forbrug eller noget i den stil. Men det er næppe et krav
fra Telestyrelsen, når det ikke influerer på varens pris.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Mogens

Dato : 25-05-01 09:09

On 25 May 2001 08:00:43 GMT, Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk>
wrote:

>Hvis der skal noget ekstra til, må det være mulighedne for at se
>månedens forbrug eller noget i den stil. Men det er næppe et krav
>fra Telestyrelsen, når det ikke influerer på varens pris.

Noget må de sgu da gøre. Man bliver jo truet med at de kapper
forbindelsen hvis man ikke holder sig under 6 GB pr måned,
men hvis man ikke kan se hvad man har brugt, hvad så ?

Desuden er det da for nemt at overskride den grænse. Med den
hastighed forbindelsen har kan du nå de 6 GB hvis du hiver filer
ned i bare 15-30 minutter hver dag i en måned. Man tør jo næsten
ikke bruge de binære nyhedsgrupper længere.

Mvh Mogens

Fra : Sephyr

Dato : 25-05-01 09:28

Jeg har ikke set noget til nogle trusler, men har hørt rygter om at man
måske får et tilbud om at betale noget mere hvis man overskrider de 6GByte
det bliver jo nok noget lignende Stofa som der tilsyneladende er mange der
var glade for.

MVH. Sephyr.

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 10:42

On Fri, 25 May 2001 10:27:57 +0200, "Sephyr" <hokus@gvdnet.dk> wrote:

> [...]
>det bliver jo nok noget lignende Stofa som der tilsyneladende er mange der

Nej men jeg har tilgengæld "hørt" at man ringer og overfuser den der
tilfældigvis tog telefonen.

Hvis ikke det er en form for trusel, ja så ved jeg snart ikke om jeg
tør tage min telefon i frygt for at en fra GVD skulle ringe til mig

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Sephyr

Dato : 25-05-01 13:46

Og jeg har hørt at man ringer til folk og beder dem om at dæmpe deres
forbrug og eventuelt se efter hvad deres børn laver på nettet.
Så tag du roligt telefonen hvis den ringer.

Sephyr

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-05-01 22:26

> Og jeg har hørt at man ringer til folk og beder dem om at dæmpe deres
> forbrug og eventuelt se efter hvad deres børn laver på nettet.

Med forlov, hvad rager det egentlig dem? Der er noget der hedder
privatlivets fred.. (okey, du kan have svært ved at svare på det..:)

De har valgt at levere en billig, hurtig interenet forbindelse... Hvad gør
folk, bruger den.. det er da meget "unormalt"... Hvis deres lort ikke kan
følge med, så må de sætte hastigheden ned ud til brugerne, og finde på en
anden pris som passer til produktet..

6 gb grænse... tja... 1 døgn her i huset...

... de kan jo indsætte følgende som klausul, god fornøjelse.. ;)
Warning!
This network is a highly experimental adaptation of the instructions beamed
to us by the friendly aliens of Tau Ceti. The net can -- and will -- be
changing, evolving, and unpredictably morphing into little furry Ewoks,
fluorescent killer bunny rabbits, and the knights who say 'Ni'. Use the net
at your own risk, as it may cause flooding, polydactism, frogs falling from
the sky, and the return of the Inca empire.

It will definitely warp space-time continuum in your local area.

regards, Peter Larsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-05-01 22:47

"Peter Larsen" <samsoe@samsoe.nu> skrev i en meddelelse
> Hvis deres lort ikke kan
> følge med, så må de sætte hastigheden ned ud til brugerne

Det er da en dårlig løsning. Jeg kan godt finde ud af at begrænse mit
forbrug, men når jeg endelig skal downloade må det da gerne gå hurtigt.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 27-05-01 00:46

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Det er da en dårlig løsning.

Om løsningen er dårlig, kommer vel an på hvad der er problemet.

>Jeg kan godt finde ud af at begrænse mit
>forbrug, men når jeg endelig skal downloade må det da gerne gå hurtigt.

Hvis problemet var at det samlede trafikforbrug er for højt ville det
også være udmærket.
Men som jeg forstår det er problemet at nogen i perioder suger så
meget at det generer andre.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-05-01 10:30

> Hvis problemet var at det samlede trafikforbrug er for højt ville det
> også være udmærket.
> Men som jeg forstår det er problemet at nogen i perioder suger så
> meget at det generer andre.

Nemlig, og dertil vil kun et generelt nedsættelse af hastigheden hjælpe...

Kort sagt, kan man ikke levere produktet, så lad være med at sælge det!

Hvad med spidsbelastninger, omkring kl 18-21 ? får man også opkald hvis man
bruger en pc der?

regards, Peter Larsen

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-05-01 23:13

"Peter Larsen" <samsoe@samsoe.nu> wrote in message

> Med forlov, hvad rager det egentlig dem? Der er noget der hedder
> privatlivets fred.. (okey, du kan have svært ved at svare på det..:)
>
> 6 gb grænse... tja... 1 døgn her i huset...

> regards, Peter Larsen

Med et forbrug på 6 Gbyte pr. døgn har du måske heller ikke et helt normalt
forbrugsmønster....

Jeg tvivler på at ret mange udbydere vil være med til at financiere dette,
trods enkelt udbydere gør det via flatrate.

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-05-01 13:39

Nu har jeg ikke endnu adsl, mit lokalområde får først så fine ting til
oktober..

Faktum er, at når jeg køber en ting, med flatrate, eller frit forbrug osv.,
så bruger jeg det! Hvis det så er forkert, så er det jo ikke mig der ikke
har læst teksten, men udbyderen som ikke forstår hvad han levere..

> Med et forbrug på 6 Gbyte pr. døgn har du måske heller ikke et helt
normalt
> forbrugsmønster....

man kan sætte en cron til at lave mange ting...

... Nu ville jeg så heller ikke vælge en forbindelse uden fast IP, men sådan
er vi jo så forskellige...

> Jeg tvivler på at ret mange udbydere vil være med til at financiere dette,
> trods enkelt udbydere gør det via flatrate.

hvis jeg blinker med øjne, så har jeg ihf. 4 stks sådan på nethinden...
såååh enkelte?

> Lars B
> Som trods ansættelsesforhold hos Telia Stofa udtaler sig på egne vejne.

... er IKKE en af dem som står der..

Jeg kan forstå at man hos stofa tilbyder frit surfing til og med et antal
gigabyte om måneden, + en extrapris udover dette.

Det er da helt fint.

Det gør GVDnet ikke. Det er latterligt.

... det som der er problemmet, som jeg ser det, og læser det, det er at der
er nogen som sælger et produkt billigt, som mange gerne vil have, men man
gør det så billigt, så man ikke har råd til en ordentlig ledning ud til
verden. Jeg kan se man nu kører med 512kb up/down til brugeren, modsat en
1mbit tidligere... Man kan ikke bruge mirc, icq osv....

Jeg håber ikke nogen har betalt endnu..!

regards, Peter Larsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-05-01 21:55

On Sun, 27 May 2001 14:38:41 +0200, Peter Larsen wrote:
> [...]
>er vi jo så forskellige...

>hvis jeg blinker med øjne, så har jeg ihf. 4 stks sådan på nethinden...

Hvilket er vanvid, og mit gæt er at flatrate som vi ser det i dag forsvinder
over tid, og bliver erstattet af noget ala Sofanet's flexrate, da det i den
sidste ende giver bedre priser for flertallet af brugerne, og de få som bruger
nettet ekstremt meget kommer til at betale noget mere, og udbyder X er ikke kede
af "at slippe af med dem", da de alligevel giver underskud.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-01 23:09

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>da det i den sidste ende giver bedre priser for flertallet af brugerne,

Hørt.

Har du egentlig et bud på kostprisen for 1 MB transatlantisk trafik i
dag. For et par år siden tror jeg, du nævnte 6-7 øre (+moms?), men den
omkostning falder vel også kraftigt?

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Simon Skals

Dato : 28-05-01 00:43

It seems Allan Olesen wrote:
>Har du egentlig et bud på kostprisen for 1 MB transatlantisk trafik i
>dag. For et par år siden tror jeg, du nævnte 6-7 øre (+moms?), men den
>omkostning falder vel også kraftigt?

Prisen er noget lavere i dag, men med en 2 Mbps-forbindelse til
under kr. 1.000,- pr. md. kan en bruger stadig sluge båndbredde
for flere tusinde kroner i samme periode.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-05-01 23:25

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

>Prisen er noget lavere i dag, men med en 2 Mbps-forbindelse til
>under kr. 1.000,- pr. md. kan en bruger stadig sluge båndbredde
>for flere tusinde kroner i samme periode.

Det har jeg aldrig været i tvivl om. (Jeg er jo trods alt ophavsmand
til Flat Rate Mælk-konceptet.)

Dagens prissætning på ADSL undrer mig bare lidt. De fleste ligger på 0
øre/MB, og nu er TDC så kommet med et produkt, hvor de tager 30
øre/MB. Begge dele forekommer mig at være skævt til hver sin side.

Man skulle tro, at en udbyder, der lancerede et produkt med lav
abonnementsbetaling og en trafikafregning der lå fornuftigt over
kostprisen, ville kunne tjene mere, end man gør nu.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-05-01 00:25

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har jeg aldrig været i tvivl om. (Jeg er jo trods alt ophavsmand
> til Flat Rate Mælk-konceptet.)

Skummet- eller tykmælk?

mvh
Bjørn

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-05-01 00:33

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

>Skummet- eller tykmælk?

Nu var overdreven havevanding med gratis mælk jo et af konceptets
svage punkter, så det har nok ikke været tykmælk.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-05-01 00:50

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu var overdreven havevanding med gratis mælk jo et af konceptets
> svage punkter,

Se her tror jeg, du er inde ved hele mælkens frem- og tilblivelse.

Der bliver ingen glade mælkeskæg, før både ko, mælkebil, mejeri, papkarton
samt indhold mv. er totalt gratis.

mvh
Bjørn

Fra : Simon Skals

Dato : 29-05-01 18:06

It seems Allan Olesen wrote:
> [...]
>abonnementsbetaling og en trafikafregning der lå fornuftigt over
>kostprisen, ville kunne tjene mere, end man gør nu.

Tja. Jeg tror personligt, at flat-rate på ADSL og andre hurtige
opkoblingsformer er kommet for at blive.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at mantraet "fri trafik; ingen
ekstra regning" har en meget stor del af æren for, at ADSL er
blevet så udbredt - og man skal ikke undervurdere det forhold, at
ISP'erne skal op på en ikke ubetydelig kritisk masse for at kunne
tjene investeringerne hjem.

Det er muligt, at der er nogle, som ville foretrække at betale et
lavere månedligt abonnement og til gengæld bløde for trafikken,
men jeg tror, de repræsenterer en meget begrænset del af den
samlede kundemasse. Timer, minutter og sekunder kunne de fleste
kunder forholde sig til i de gode gamle dial-up-dage, men hr.
Gennemsnitsbruger ville givetvis være anderledes nervøs, hvis der
afregnes for trafikken: Hvor mange almindelige mennesker har
indblik i, hvilke trafikmængder de konsumerer ved deres
sædvanlige brug?

Endelig ligger der for ISP'erne også en klækkelig besparelse i den
simple afregningsform, som flat-rate nu engang er. Stofas foreløbige
succes med at fakturere for trafik over 4 GB pr. md. vidner om,
at det ikke er helt trivielt at bon'e kunderne pr. byte.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-05-01 20:53

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> Tja. Jeg tror personligt, at flat-rate på ADSL og andre hurtige
> opkoblingsformer er kommet for at blive.

Godt du fik skrevet "personligt". Jeg vil tillade mig at være rasmusmodsat,
og tro det tværtom :)

Jeg baserer det dog alene på de nyeste "historier" fra det brede udland...
fra Sverige til USA.

> Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at mantraet "fri trafik; ingen
> ekstra regning" har en meget stor del af æren for, at ADSL er
> blevet så udbredt

Ingen tvivl. Der er et hamre godt salgsargument i Flatrate, og det er guld
for Marketingsafdelingen.

> - og man skal ikke undervurdere det forhold, at
> ISP'erne skal op på en ikke ubetydelig kritisk masse for at kunne
> tjene investeringerne hjem.

Så er det vi begynder at blive en anelse uenige, måske.

Sålænge den samlede udgift for Flatratetrafik overstiger den samlede indtægt
på flatrateabonnementer,
så kan du aldrig på tjent investeringen hjem, det er vel meget logisk?

Hvis man skal tjene penge, så skal det vel gøre på de "små" ADSL-løsninger,
med 256/64, hvor båndbredden
er så tilstrækkelig begrænset, at det er uinteressant for storforbrugeren?

> [...]
> lavere månedligt abonnement og til gengæld bløde for trafikken,
> men jeg tror, de repræsenterer en meget begrænset del af den

Igen er jeg personligt ikke enig. Sålænge at du kan sætte et "loft", som du
ud fra nøje analyser og på historik,
kan se dækker en større del af dine kunders behov, så ser jeg det som en
rigtig god løsning.

Jeg tror at den del der kan se det geniale i abonnement på 800,- pr. månede
og flatrate, er meget (måske meget igen)
mindre end den mængde der vil have 200,- og et loft, og muligheden for at
betale lidt mere hvis de bruger mere.

> [...]
> afregnes for trafikken: Hvor mange almindelige mennesker har
> indblik i, hvilke trafikmængder de konsumerer ved deres

Det er et rigtig godt spørgsmål. Det er utroligt svært at forklare hr.
Pedersen hvor meget det koster når Søn Pedersen
skal spille UT, Quake osv. på nettet.

Men igen, så længe at du har dine data, og din historik, og kan lave en
grænse der ikke bondefanger 95% af dine kunder, så er det vel også ok? Ikke
at ADSL bondefanger, det mener jeg blot heller ikke at f.eks. Stofa´s tilbud
gør.

> Endelig ligger der for ISP'erne også en klækkelig besparelse i den
> simple afregningsform, som flat-rate nu engang er.

Her må du nødvendigvis mene administrationsmæssigt!

> Stofas foreløbige succes med at fakturere for trafik over 4 GB pr. md.
vidner om,
> at det ikke er helt trivielt at bon'e kunderne pr. byte.

Ved ikke rigtig om jeg skal have den uddybet? Men jeg kan da sige at Stofa
pr. 1.6.2001 er klar med dette....

Fra : Simon Skals

Dato : 29-05-01 21:16

It seems Lars Jensen wrote:

>Ingen tvivl. Der er et hamre godt salgsargument i Flatrate, og det er guld
>for Marketingsafdelingen.

Og meget afgørende for den dramatisk vækst i antallet af
ADSL-brugere, vi har set i Danmark over de sidste par år.

> [...]
>på flatrateabonnementer,
>så kan du aldrig på tjent investeringen hjem, det er vel meget logisk?

Du bliver nødt til at have etableringsomkostninger in mente - der
er mange af slagsen ifm. fx ADSL, hvilket betyder at prisen pr.
kunde falder, når antallet vokser.

>Hvis man skal tjene penge, så skal det vel gøre på de "små" ADSL-løsninger,
>med 256/64, hvor båndbredden
>er så tilstrækkelig begrænset, at det er uinteressant for storforbrugeren?

Det afhænger helt og holdent af forbrugsmønstrene. En 256
kbps-kunde, der belaster sin linje hele døgnet, er mindre
rentabel end en 2 Mbps-kunde, der downloader ganske lidt.

> [...]
>ud fra nøje analyser og på historik,
>kan se dækker en større del af dine kunders behov, så ser jeg det som en

Du kan tale historik og analyser over for dine kunder, lige så
meget, du lyster - man skal stadig være i nørd-kategorien for at
kende hoved og hale på Megabit, Megabyte, etc. og forbruget af
samme.

> [...]
>og flatrate, er meget (måske meget igen)
>mindre end den mængde der vil have 200,- og et loft, og muligheden for at

Igen: Det forudsætter, at kunderne forstår, hvordan systemet er
skruet sammen, og at de har en forståelse for deres eget forbrug.

> [...]
>grænse der ikke bondefanger 95% af dine kunder, så er det vel også ok? Ikke

"95% af vores kunder bruger under X MB om måneden" - lige indtil
der kom Big Brother.

>Her må du nødvendigvis mene administrationsmæssigt!

Udgifter til billing-systemer, servicering af sure kunder ("jeg
downloadede kun 200 MB i sidste måned; I skriver at jeg hentede
200 GB!"), osv.

>vidner om,
>
>Ved ikke rigtig om jeg skal have den uddybet? Men jeg kan da sige at Stofa
>pr. 1.6.2001 er klar med dette....

Hvor længe har det fra Stofas side heddet, at linjen ville blive
lukket efter et forbrug på 4 GB, og at kunden efter aftale kunne
få linjen genåbnet mod betaling for mertrafik? Hvor mange MB over
4 GB-grænsen er løbet i åen i denne periode?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-05-01 21:39

> Og meget afgørende for den dramatisk vækst i antallet af
> ADSL-brugere, vi har set i Danmark over de sidste par år.

Ganske givet.

> Du bliver nødt til at have etableringsomkostninger in mente - der
> er mange af slagsen ifm. fx ADSL, hvilket betyder at prisen pr.
> kunde falder, når antallet vokser.

Okay, jeg læste linierne på en anden måde første gang. Klart, at
etableringsomkostningerne samlet vil
falde ved en større kundemængde.

Men fortsat vil der vel gå en rum tid før disse omkostninger er tjent hjem,
men det ville der sikkert under
alle omstændigheder.

Men hvis ikke du kan skrabe nok ind i abonnementsindtægter på flatrate til
at dække dine trafikudgifter, så kan etableringsomkostningerne være nok så
lave.

> [...]

> kbps-kunde, der belaster sin linje hele døgnet, er mindre
> rentabel end en 2 Mbps-kunde, der downloader ganske lidt.

Det er klart. En ønskekunde er vel sagtens en 2Mbps-kunde, med et månedligt
forbrug på et par Gbyte.

Men ville det ikke være meget unormalt for en sådan kunde at have dette
forbrugsmønster? (spørgsmålet er baseret på min egen uvidenhed :)

> [...]
> meget, du lyster - man skal stadig være i nørd-kategorien for at
> kende hoved og hale på Megabit, Megabyte, etc. og forbruget af

Man kan selvfølgelig ikke give en kunde en garanti for at han vil høre inden
for de 95% af ens kundemængde, men man kan da fortsat bruge data til
prissætning og til fastlæggelse af et loft. Hvis GVD f.eks. kunne se at
deres kunder på nuværende tidspunkt i gennemsnit lå på f.eks. 4 Gbyte, så
satte de nok ikke loftet hvor det er p.t.

månede

> Igen: Det forudsætter, at kunderne forstår, hvordan systemet er
> skruet sammen, og at de har en forståelse for deres eget forbrug.

Og igen, se oven for :)

Men i bund og grund, enig (damn!)... det kræver _lidt_ at være klar på at
fortælle kunderne hvad det drejer sig om.

Ikke

> "95% af vores kunder bruger under X MB om måneden" - lige indtil
> der kom Big Brother.

Der er ingen tivlt om at en ændring i forbrugsmønteret generelt, vil være at
spore den dag flere af disse fænomener vil være at finde, men så er det
netop at vi kan bruge vores historik.... ingen siger at en fastsat grænse
ikke kan ændres, man må nødvendigvis følge med udviklingen.

> Udgifter til billing-systemer

Disse vil være der under alle omstændigheder....

> servicering af sure kunder ("jeg downloadede kun 200 MB i sidste måned; I
skriver at jeg hentede
> 200 GB!"), osv.

Det er et krav fra TST at der hos danske ISP´er er klageinstancer der
behandler sådanne spørgsmål, så det gælder for alle.

Desuden ligger der i teknikken bag f.eks. kabelnet nogle gode muligheder for
at bevise hvem, hvor, hvad osv... Men klart, det vil kunne forekomme.

Stofa

> Hvor længe har det fra Stofas side heddet, at linjen ville blive
> lukket efter et forbrug på 4 GB og at kunden efter aftale kunne få linjen
genåbnet mod betaling for mertrafik?

Længe, det er korrekt....

> Hvor mange MB over 4 GB-grænsen er løbet i åen i denne periode?

Begrænset vil jeg tro, men jeg skal ærligt sige at jeg ikke ved hvor meget,
og hvis jeg vidste det, så ville jeg være nød til at slå dig ihjel når jeg
havde fortalt det.... og derefter ville jeg sikkert selv blive det :)

Fra : Simon Skals

Dato : 29-05-01 22:06

It seems Lars Jensen wrote:

>Ganske givet.

For ikke at sige "stensikkert".

>Men hvis ikke du kan skrabe nok ind i abonnementsindtægter på flatrate til
>at dække dine trafikudgifter, så kan etableringsomkostningerne være nok så
>lave.

Ja, bestemt. Men det er så her, hvor de kloge hoveder sidder og
regner på afsætningskurver og al den slags.

> [...]
>
>Men ville det ikke være meget unormalt for en sådan kunde at have dette
>forbrugsmønster? (spørgsmålet er baseret på min egen uvidenhed :)

Jeg siger blot, at kundens forbrug ikke nødvendigvis er bundet
til båndbredden.

> [...]
>deres kunder på nuværende tidspunkt i gennemsnit lå på f.eks. 4 Gbyte, så
>satte de nok ikke loftet hvor det er p.t.

Tja. Et andet bud kunne være, at de har sat loftet i omegnen af
deres smertegrænse, snarere end at lade det afhænge af
historikken for det gennemsnitlige forbrug.

>Men i bund og grund, enig (damn!)... det kræver _lidt_ at være klar på at
>fortælle kunderne hvad det drejer sig om.

Det kræver rigtig meget, og det afhænger nok mindre af den
eksakte end af det faktum, at folk slet og ret er mindre trygge
ved et produkt, hvor regningen *kan* løbe løbsk - sandsynligheden
herfor upåagtet.

> [...]
>netop at vi kan bruge vores historik.... ingen siger at en fastsat grænse
>ikke kan ændres, man må nødvendigvis følge med udviklingen.

Accounting/billing bliver ikke mindre indviklet, hvis
trafikpriserne er dynamiske størrelser, som ændres fx
kvartalsvis.

>Disse vil være der under alle omstændigheder....

Ja, men det er *meget* mere vanskeligt at lave accounting og
billing i et system baseret på trafikbetaling. Og avancerede
systemer er dyre at implementere og vedligeholde.

>Det er et krav fra TST at der hos danske ISP´er er klageinstancer der
>behandler sådanne spørgsmål, så det gælder for alle.

Men det er stadig en administrativ udgift at håndtere den slags.

>Desuden ligger der i teknikken bag f.eks. kabelnet nogle gode muligheder for
>at bevise hvem, hvor, hvad osv... Men klart, det vil kunne forekomme.

Det vil med garanti forekomme, ligesom det altid er forekommet,
at folk har brokket sig over telefonregningen.

> [...]
>og hvis jeg vidste det, så ville jeg være nød til at slå dig ihjel når jeg
>havde fortalt det.... og derefter ville jeg sikkert selv blive det :)

Spørgsmålet var mest retorisk. Alt andet lige er det jo trods alt
bedre at opkræve højere abonnementspriser, end det er at have et
billigt abonnement og undlade at kradse penge ind for trafikken.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-01 22:22

Tue, 29 May 2001 21:52:45 +0200, skrev "Lars Jensen" <lars@zulfo.dk>:

>Ved ikke rigtig om jeg skal have den uddybet? Men jeg kan da sige at Stofa
>pr. 1.6.2001 er klar med dette....

Det er jo også ½ års tid efter at den skulle være trådt i kraft, så
det har vel ikke været helt enkelt at sætte op.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-05-01 06:21

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

Stofa

> Det er jo også ½ års tid efter at den skulle være trådt i kraft, så
> det har vel ikke været helt enkelt at sætte op.

Det er ikke kun et teknik-issue ;) der er flere ting der spiller ind....

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-05-01 15:26

On Tue, 29 May 2001 23:22:18 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Det er jo også ½ års tid efter at den skulle være trådt i kraft, så
>det har vel ikke været helt enkelt at sætte op.
nej og et rent gæt, har aldrig set så livlig en trafik af biler
(Stofa) omkring master, bokse og havd har vi

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-05-01 18:57

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message

> nej og et rent gæt, har aldrig set så livlig en trafik af biler
> (Stofa) omkring master, bokse og havd har vi

Der har nu ikke skulle foregå så meget som èen teknisk ændring ved folks
tilslutning, master eller andet som har med signaler at gøre.

Så hvis du har set en masse Stofabiler omkring din bopæl, så har de sikkert

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-05-01 20:36

On Wed, 30 May 2001 19:57:00 +0200, "Lars Jensen" <lars@zulfo.dk>
wrote:

>Så hvis du har set en masse Stofabiler omkring din bopæl, så har de sikkert
>bare ledt efter et sted at spise deres madpakker :)
Ja det minder lidt om det dengang Jysk Telefon, hvor 5 biler kunne
mødes og se 1 arbejde

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : CH

Dato : 27-05-01 15:37

Øh gider du læse titlen ?

Det er 6 Gb per MÅNED...ikke per døgn,
og det er næppe særlig usædvanligt.

Claus

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 27-05-01 16:22

CH <chjot@usa.net> wrote:

>Øh gider du læse titlen ?
>
>Det er 6 Gb per MÅNED...ikke per døgn,
>og det er næppe særlig usædvanligt.

Øh gider du læse indlægget?

Peter skrev: "6 gb grænse... tja... 1 døgn her i huset..." og det var
hvad Lars svarede på.

Nu du er igang kunne du så ikke også læse
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

XFUT: dk.admin.netikette

Fra : Lars Jensen

Dato : 27-05-01 17:09

> Øh gider du læse titlen ?

Jada, det har jeg såmænd gjort!

> Det er 6 Gb per MÅNED...ikke per døgn,
> og det er næppe særlig usædvanligt.

Peter skrev: "6 gb grænse... tja... 1 døgn her i huset..."

Det er DET jeg reflekterer på! Og jeg mener stadig ikke det er et normalt
forbrugsmønster.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-05-01 21:00

Sun, 27 May 2001 18:08:57 +0200, skrev "Lars Jensen" <lars@zulfo.dk>:

>Det er DET jeg reflekterer på! Og jeg mener stadig ikke det er et normalt
>forbrugsmønster.

Det er vel lige, hvad en 2 MB linje kan hente hjem på et døgn, hvis
det går bedst, så vidt jeg lige kan regne ud uden at have den store
regnebog fremme.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Lars B Jensen

Dato : 28-05-01 06:54

> Det er vel lige, hvad en 2 MB linje kan hente hjem på et døgn, hvis
> det går bedst, så vidt jeg lige kan regne ud uden at have den store
> regnebog fremme.

Regnebog eller ej, jeg mener stadig ikke at 6 Gbyte om dagen er et normalt
forbrugsmønster (skub lige til mig, jeg er gået i hak i samme rille!!!!!)

Fordi man har en 2Mbit ADSL linie skal man vel for pokker ikke hente alt
hvad man kan komme i nærheden af (og nogen kan komme i nærheden af mere end
andre!).

Det eneste jeg skriver er, at en kunde der henter 6Gbyte data, hverdag, 30
dage om måneden, han benytter sin linie enten erhvervsmæssigt (og så er det
fortsat et unormalt forbrug) eller måske til mere lyssky aktiviteter, men
det er IKKE familien Danmarks måde at anvende en linie på (IMHO).

Det er alt hvad jeg forsøger at komme frem til.

Og hvis en kunde rent faktisk udnytter at anvende sin linie sådan, så er der
intet lønsomt i at have denne kunde, eller rettere, flere af hans slags.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-05-01 16:58

Mon, 28 May 2001 07:54:04 +0200, skrev "Lars B Jensen"
<lars@zulfo.dk>:

>Regnebog eller ej, jeg mener stadig ikke at 6 Gbyte om dagen er et normalt
>forbrugsmønster (skub lige til mig, jeg er gået i hak i samme rille!!!!!)

Det er der vel ingen der er uenig i.

Jeg vil mewne, at det ikke kan lade sig gøre med en ADSL-fobindelse,
at hente så meget på 24 timer.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Gregers Petersen

Dato : 25-05-01 07:38

"Rasmus Waehrens" <rw@_NOSPAM_hestefest.dk> wrote in message
> [...]
> annonceret til 8 Gb (der stod, at de tilbød det dobbelte af hvad andre
> tilbød), men det er åbenbart blver rettet ned til 6 Gb i løbet af i

Der står altså 8 GB.

--
MvH

Gregers Petersen
http://main.internord.dk/~petersen

Fra : Gregers Petersen

Dato : 25-05-01 07:43

"Gregers Petersen" <Gregers@fjern-dette-Petersen.nu> wrote in message

> Der står altså 8 GB.

Og så er følgende sakset fra deres prisside:

" Priser:
175,00 pr.måned.

Ubegrænset surf på Internet samt mulighed for telefoni.

"

Fra : Mogens

Dato : 25-05-01 09:03

On Fri, 25 May 2001 08:43:23 +0200, "Gregers Petersen"
<Gregers@fjern-dette-Petersen.nu> wrote:

>Og så er følgende sakset fra deres prisside:
>
>" Priser:
> 175,00 pr.måned.
>
> Ubegrænset surf på Internet samt mulighed for telefoni.

De mener nok at man må surfe alt det man vil, bare du ikke
downloader noget.

OG et andet sted på deres website står der følgende :

Fra : Lars B Jensen

Dato : 25-05-01 07:55

"Gregers Petersen" <Gregers@fjern-dette-Petersen.nu> skrev i en meddelelse
> "Rasmus Waehrens" <rw@_NOSPAM_hestefest.dk> wrote in message

> Der står altså 8 GB.

Prøv at lave en "refresh" i din browser!

Udklip her til morgen:

Fra : Gregers Petersen

Dato : 26-05-01 15:01

"Lars B Jensen" <lars@zulfo.dk> wrote in message
> Prøv at lave en "refresh" i din browser!

Det er over et ½ år siden jeg besøgte siden sidst,
og ca. to-tre format C:'er.

Siden der står 8 GB på er gvd.dk

--
MvH

Gregers Petersen
http://main.internord.dk/~petersen/disclaimer.html

Fra : Mogens

Dato : 26-05-01 15:29

On Sat, 26 May 2001 16:01:03 +0200, "Gregers Petersen"
<Gregers@fjern-dette-Petersen.nu> wrote:

>Siden der står 8 GB på er gvd.dk

Hej

Hvis du kigger på www.gvdnet.dk vil du se at formanden har været
inde og rette teksten til 6 GB. Han må jo så have "glemt" at rette
den begge steder.

Men hvis man kigger i vedtægterne for tilslutningen, på www.gvd.dk
kan man finde følgende :

> [...]
>
>· Brugeren undlader rettidigt at opfylde sine betalingsforpligtelser
> i henhold til pris- og tilslutningsvilkår.
>
>· Brugeren medvirker til misbrug af nettets ressourcer eller funktioner,
> herunder spredning af virus og kædebreve.
>
>· Brugeren opsætter uhensigtsmæssig mail eller web-server og foretager
> kontinuerlige videokonferencer eller foretager konstant downloadning
> af data, da sådanne og tilsvarende aktiviteter kan overbelaste den
> tilstedeværende båndbredde. Uhensigtsmæssig er til enhver tid
> defineret i retningslinjer for anvendelse af GVDNET-tjenester.

Ingen steder i vedtægterne står der noget om 6 eller 8 GB, men derimod
står der ovenstående om konstant download og det er jo noget helt
andet. Hvis GVD vil ændre deres regler, så må de jo skrive vedtægterne
om. Eller i det mindste give besked 30 dage i forvejen, sådan som de
selv har vedtaget at det skal gøres. De kan ikke bare lave noget om
uden varsel.

Mvh Mogens

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 26-05-01 17:45

Mogens <moveng@mailme.dk> wrote:

> [...]

Hvor er flaskehalsen i det der kaldes overbelastning her?
Jeg kender ikke så meget til IP over kabelnet.

Er det fordi en given båndbredde skal deles af en skare af brugere,
eller drejer det sig om GVDnets båndbredde til deres upstream-provider
(altså den der deles af samtlige brugere)?
Er det muligt at regulere en enkelt brugers max-hastighed, uafhængigt
af andre brugere eller følges de ad i "segmenter" af nettet?

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-05-01 15:58

> "Lars B Jensen" <lars@zulfo.dk> wrote in message
>
> Det er over et ½ år siden jeg besøgte siden sidst,
> og ca. to-tre format C:'er.

Okay, du kører Windows :)) (gør jeg nu også selv....)

Okay, jeg læste de 6Gbyte på www.gvdnet.dk