Skippere og styrmænd
Fra : EB

Dato : 13-02-05 15:04

der findes en database om skippere og styrmaænd og hvornår de har bestået
navigationseksamen og hvilke skibe de har sejlet med og andre ting
www.skippere@dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-02-05 15:23

EB wrote:
> der findes en database om skippere og styrmaænd og hvornår de har
> bestået navigationseksamen og hvilke skibe de har sejlet med og andre
> ting www.skippere@dk

Den korrekte adresse er www.skippere.dk )
Jeg kan tilføje at hvis nogen er interesseret i navigatører af *noget
nyere dato* så er jeg i besiddelse af oplysninger over navigatører der
var i live i 1938. De er ikke tilgængelige på nettet p.g.a. eventuelle
ophavsrettigheder, men jeg vil selvfølgelig fremsende ønskede
oplysninger ved forespørgsel. Det drejer sig om ca. 4000 navigatører
heraf med omkring 3000 portrætter (mange ret elendige ;-( )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : dannebrog

Dato : 14-02-05 11:41

Tak for den herlige oplysning. Jeg fandt straks en slægtning. Noget lettere,
end at slå op i de printede registre i publikumsmagasinet på LAK.

Med venlig hilsen

Ulrich

Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 14-02-05 14:06

Hej

En flot side --den vil helt sikkert glæde mange -god indsats !
MVH
Iørn

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-05 18:38

EB wrote:
> der findes en database om skippere og styrmaænd og hvornår de har bestået
> navigationseksamen og hvilke skibe de har sejlet med og andre ting
> www.skippere@dk

Jeg vil gerne slutte mig til koret af applaudører.

Men jeg ville også gerne spørge til korrekturlæsningen. Jeg slog min
slægtning Hans Nielsen Brandt fra Nexø op. Der stod at han fik sin
skippereksamen som 24-årig i februar 1791. Imidlertid er han født i 8
april 1772, så noget halter.
En anden Hans Nielsen Brandt fra Ærøskøbing bestod angiveligt sin
eksamen som 19-årig i 1830. Kan der være tale om ombytning af deres aldre?

mvh
Peter

Fra : EB

Dato : 14-02-05 23:34

Det er sådan at når en sømand ville gå til navigaionseksamen, meldte han sig
til hos skipperlaugets oldermand, der indskrev ham hos
navigationsdirektøren, der når han havde bestået eksamen, skrev en seddel
(ikke bevaret), der blev afleveret tilbage til oldermanden som så fik
laugsskriveren til at skrive det ind i eksaminationsprotokollen. Ofte ser
man både stavefejl i navnet og også i fødestedet, så der er også stor
sandsynlighed for at alderen ikke altid blev taget bogsatveligt. Det sidste
er ikke der ikke stor sandsynlighed for, da det er to forskellige
protokoller. Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig og jeg er
meget modtagelig for eventulle korektioner.
Med hilsen
EB

Fra : Peter Weis

Dato : 15-02-05 18:06

EB wrote:

> protokoller. Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig og jeg er
> meget modtagelig for eventulle korektioner.

Tak for forklaringerne.
Der er vel ikke noget at korrigere hvis kilderne er korrekt indført i
databasen. Hvis der er fejl i kilden, skal denne fejl vel videreføres -
andet vil være kildeforfalskning.

Men det skulle være ganske vist at ID 4806 er født i april 1772. Så hvis
datoen for hans eksamen passer, så er alderen forkert eller vice versa.

mvh
Peter