Liste med efternaven
Fra : SA

Dato : 09-02-05 09:31

Hej NG!

Dette er måske ikke den korrekte nyhedsgruppe at spørge, men jeg kan ikke
finde andre med relevans.

Jeg søger en person med et bestemt efternavn, som jeg ikke kan huske
præcist. Men jeg er sikker på, at når jeg ser det på skrift vil jeg
genkende
det, og derfra kunne søge videre.

Problemet er så, hvor kan man finde en liste el.lign. med efternavne?

Mvh.

/SA

Post any reply or question in the newsgroups!
Mail is only rarely read!

It has removed 2511 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Heidelberg

Dato : 09-02-05 10:07

On Wed, 9 Feb 2005 09:31:02 +0100, SA wrote:

> [...]
> genkende
> det, og derfra kunne søge videre.
>
> Problemet er så, hvor kan man finde en liste el.lign. med efternavne?

Jeg vet ikke hvordan online-arkivene for danske folketellinger er (hvis det
nå er en dansk borger du søker), men her i Norge er det mulig å søke online
i folketellinger på 1800-tallet og folketellingen 1900. Det fine med disse
databasene er at navnet som søkes ikke behøver være riktig stavet. Man kan
altså søke på noe man tror ligner - og så kommer det opp en rekke navn og
blant disse finnes kanskje det man søker.

Jeg vet det finnes noe tilsvarende for danske online-baser for emigranter.

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : Heidelberg

Dato : 09-02-05 10:08

On Wed, 9 Feb 2005 10:06:50 +0100, Heidelberg wrote:

> [...]
> blant disse finnes kanskje det man søker.
>
> Jeg vet det finnes noe tilsvarende for danske online-baser for emigranter.

Og ja, er det en nålevende person kan jo kanskje en online-telefonkatalog
være til hjelp.

Dette bare noen tips.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 09-02-05 12:35

SA wrote:
> Hej NG!

> Problemet er så, hvor kan man finde en liste el.lign. med efternavne?
>
> Mvh.
>
> /SA
**************'
En mulighed er at gå på biblioteket og låne George Søndergaards lille
bog "Danske Efternavne" - betydning, oprindelse, udbredelse.

Det skal dog nævnes at -sen-navne kun nævnes i rækken af de 100 mest
udbredte slægtsnavne.
Knæk og bræk.
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-02-05 14:44

"SA" <buffalo_bill@iname.com> wrote in message
> [...]
> genkende
> det, og derfra kunne søge videre.
>
> Problemet er så, hvor kan man finde en liste el.lign. med efternavne?

1000 Danish surnames http://www.rootsweb.com/~dnkcen/FAQ/1000surnames.html

The top one thousand surnames in Denmark on January 1 2004
- with thanks to Dorthe Larsen at Danmarks Statistik http://www.dst.dk

telfonbog

http://krak.dk/ will give suggestionsafgter incorrect spellings

Hugh W

Fra : Jan Andersen

Dato : 11-02-05 07:40

"SA" <buffalo_bill@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> genkende
> det, og derfra kunne søge videre.
>
> Problemet er så, hvor kan man finde en liste el.lign. med efternavne?

Danmarks statistik kan måske bruges?

http://www.dst.dk/Statistik/Navne.aspx

Mvh
Jan Østergaard