Efterkommere efter Axel Ditmer, f.
Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 05-02-05 21:07

Axel Peter Frederich Ditmer blev født den 10. maj 1833 i Kalundborg. Ved
vielsen den 6. august 1858 nævnes han som handelsfuldmægtig, opholdende
sig i København. Ved hans tilkomne er noteret:
Kgl. bevilling af 18. Mai 1858 fremlagdes, ifølge hvilken det tillades
Kirstine Marie Schmidt, en Datter af afdøde Bagermester Søren Høvring
Schmidt og efterlevende Enke Marta Maria Schmidt, født Lerche, af Aarhus
Kjøbstad, i Eet og Alt at ægte og attest fra Johan Anton Freiesleben og
Hustru Christine Marie Freiesleben, født Lerche, ægte Barn, føre
Familienavnet Freiesleben og tage Arv efter dem, uden herved at tabe
Retten til Arv efter hendes Slægtninge.

Axel Ditmers hustru var en tvillingsøster til min oldemor, Nicoline Schmidt.

Er dette et maleri som ovennævnte har malet: Sejlskibe ud for Københavns
Havn. Olie på lærred. Sign. Axel Ditmer 1869. (Solgt i november 2004 på
en af Bruun-Rasmussens auktioner).

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-02-05 21:33

Hans Chr. Baagøe wrote:
> Axel Peter Frederich Ditmer blev født den 10. maj 1833 i Kalundborg.
> Venlig hilsen
> Hans Chr. Baagøe

----------
Uden at vide om der er et link, så var der i fordums tid en
teglværksejer Dithmer i Helsingør.

Således konfirmeres i 1860 Matz Matzen Dithmer udi Helsingør, søn af
teglværkets ejer Lorentz Andreas Dithmer og hustru Chatarina Marie Matzen.

Dithmer-navnet forekommer sporadisk i kirkebøger fra Helsingør i
forbindelse med teglværket.

Se eventuelt min hjemmeside http://home6.inet.tele.dk/flemclar/ Hop
til Helsingør . . . .

Mine afskrifter er langtfra tilendebragt, måske kan du finde mere ved at
kaste dig over filmkortene i et og andet arkiv?
Hilsen og knæk & bræk.
Flemming.

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 05-02-05 22:10

Flemming Svendsen wrote:

> [...]
>
> Således konfirmeres i 1860 Matz Matzen Dithmer udi Helsingør, søn af
> teglværkets ejer Lorentz Andreas Dithmer og hustru Chatarina Marie Matzen.

Jeg ved ikke, om der er en forbindelse, Axel Ditmers far kom fra Sverig.
Han hed David Roger Ditmer, født ca. 1800, og blev gift i Kalundborg den
19. september 1827 med Edel Caroline Møller fra Samsø. David Roger
Ditmer var Skibs- og værnsmægler i Kalundborg, døde samme sted 44 år
gammel den 8. september 1844.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 10:18

En Johan Friederich Theodor Schmidt, bagersvend, født i Rostock,
Mecklenburg, død 18-8-1864 i København var gift med en Emilie Nathalie
Charlotte Freiesleben.

Så måske man skal kigge på Freiesleben navnet for at finde løsningen ?

mvh

Carsten Fischer

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 08-02-05 00:29

Det var rent faktisk fordi jeg søgte efter eventuelle børn i Johan Anton
Freiesleben's ægteskab, at jeg fandt ud af, at der nok ikke var nogen
børn, så de i stedet havde adopteret hustruens niece. De har
formodentlig fået hende i pleje, da Søren Høvring Schmidt måtte afstå
sit bageri i Århus.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe