DDA's database
Fra : annelise christensen

Dato : 03-02-05 16:32

Hej.
Har fundet spor af en ane i databasen over personer med opholdstilladelse. I
en af rubrikkerne står: "Opholdsbogsembede: Københavns politikammer".
Er der en i gruppen, der ved, hvad det betyder? Der er tale om flytning
mellem København/Frederiksberg og Lyngby.

med venlig hilsen
annelise christensen

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 04-02-05 19:42

Hej Annelise!

Den dag i dag skal udlændinge med opholdstilladelse altid bære
opholdstilladelsen på sig, når pågældende bevæger sig rund i det danske
samfund. I disse edb-tider udstedes den centralt for hele landet, men for
slet ikke så mange år siden blev opholdstilladelsen i praksis udfærdiget af
den politikreds, hvori udlændingen havde bopæl. Jeg mener at kunne huske, at
opholdstilladelsen i "gamle dage" var en bog, hvori ud over
opholdstilladelsen også bopæl og skiftende bopæle var indført. Derfor
betyder "opholdsbogsembede: Københavns Politikammer", at pågældendes
opholdssag hidtil er behandlet af Københavns Politi.

mvh.
Ove Kronborg

Fra : annelise christensen

Dato : 04-02-05 22:03

Hej Ove.

Tak for hjælpen. Ved du om det var almindeligt, at man skulle melde sig til
politiet hver gang men skiftede adresse (arbejdssted). Jeg har en ane der i
følge registerbladene er registreret op til 5 - 6 gange om året. Det mest
besynderlige er, at hun kommer tilbage til sine pladser igen og igen. Men
hun bliver der sommetider kun et par måneder og somme tider under en måned.
Hun er en kilde til stor undren og også til lidt frustration.

med venlig hilsen
annelise christensen

Fra : J.Kol

Dato : 04-02-05 22:51

> [...]
> måned.
> Hun er en kilde til stor undren og også til lidt frustration.

Min mor var husassistent / tjenestepige født 1884 og begyndte vel nok fra
1898, de var jo tidligt ude at tjene dengang.
Hun var i huset i Fredericia, København, Odense, Middelfart og Esbjerg.
Hun var i det arbejde indtil hun blev gift med min far i 1909.
Jeg har hendes papirer og der er en meldebog fra politiet med notater om
alle
de flytninger og en skudsmålsbog med anbefalinger fra diverse arbejdsgivere.

Spændende læsning og lidt trist at erfare alt den " omsorg " som det
offentlig
gav sig tid til med at holde øje med disse unge mennesker.

Mvh. J.Kol

Fra : annelise christensen

Dato : 05-02-05 21:36

Mange tak, til Jer der har givet mig noget at arbejde med. Det har været
spændende men også lidt deprimerende at følge min ane, som enlig mor i
datidens København.