tydning af bogsraver fra 1630
Fra : Erik R.N.

Dato : 30-01-05 02:32

Se venligst:

http://www.sitecenter.dk/erikrn/nss-folder/mappe/eee.JPG

Først de gule: Det er bogstavet med underbuen der forvirrer mig. Det ligner et "x"
men det giver ingen mening, vel?
Er det bare et "v" eller "w"??

De røde, er det et "z" til sidst ?

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Henning Christensen

Dato : 30-01-05 06:36

Erik R.N. wrote:
> [...]
>
> Først de gule: Det er bogstavet med underbuen der forvirrer mig. Det
> ligner et "x" men det giver ingen mening, vel?

Hej Erik!

Den første og den sidste gule markering omslutter 'g' i Slagslunde.
De 3 røde ser for mig ud til at være 'z'. Altså f.eks. Madtzen og Matz.

De øvrige kan jeg ikke lige tyde her og nu.
Hvilken slags dokument drejer det sig om?

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 30-01-05 08:36

De resterende ord er - efter- og -efterlevendis-. Det ser ud til at være et
skifte.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen
"Henning Christensen" <henning-christensen@orangenet.dk> skrev i en
meddelelse news:cthrll$n0j$1@news.orange.dk...

Fra : Erik R.N.

Dato : 30-01-05 09:13

Jeg kan godt "læse" ordene; men jeg vil så gerne lave bogstavtro gengivelser.

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 30-01-05 13:29

"Henning Christensen" <henning-christensen@orangenet.dk> wrote in message
> [...]

Jeg har i kirkebøgene set flere præster udvikle egne specielle skriftmåder -
og for mig er der ingen tvivl om, at denne præst har udviklet et ganske
særligt "geswung" i bogstavet g. Jeg har set en del lignende - men dette er
med særligt stort sving.

JA - det er der helle ingen tvivl om.

/Flemming U

Fra : Jørn Querling Jacobs~

Dato : 30-01-05 18:06

Erik R.N. <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev:
> [...]
>r/mappe/eee.JPG
>
>Først de gule: Det er bogstavet med
>underbuen der forvirrer mig. Det ligner et "x"

Der er ingen tvivl om at de røde er z-er, det andet er mere
tvivlsomt, men må vær f-er, helt atypiske, men det giver da en
fornuftig mening.Jeg giver Dig ret i at det ligner x-er, men det
er det ikke.
Vh Jørn Querling Jacobsen

Fra : Jørn Querling Jacobs~

Dato : 30-01-05 18:17

> [...]
>r/mappe/eee.JPG
>
>Først de gule: Det er bogstavet med
>underbuen der forvirrer mig. Det ligner et "x"

Forts. Det må vel være en skifteprotokol. Ordene bliver Slaflunde
(Slaglunde) Efter. og efterladendis hustru og efterladendis Børn
og Slaflunde Herretz foget. Der er i teksten 2 slags F-er
Jørn Querling Jacobsen

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 02-02-05 00:04

Ordene er: