var der et slag i Schaane 1677 eller året ~
Fra : Erik R.N.

Dato : 29-01-05 00:08

Fra et skifte i Søsum (Sjælland):
"Som først hafde fest Sin Sl: faders dend halfue grd i Søsumb, och Siden tog
Tieniste vnder Hans K: M: garde, och døde nu i (siste?) Slag i Schaane imellom hans
efterlatte Sødschinde och Arfuinger . . ."

Var det et berømt slag ??? Et jeg burde kende ???

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : yellowstone

Dato : 29-01-05 00:14

"Erik R.N." <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
imellom hans
> efterlatte Sødschinde och Arfuinger . . ."
>
> Var det et berømt slag ??? Et jeg burde kende ???

Et opslag på Google gav følgende:

1675-79

Krig 1675-79 mellem Sverige og Danmark-Norge, indledt af Christian V i håb
om at genvinde Skåne, der 1658 var afstået til Sverige. Samtidig var krigen
en udløber af den da stedfindende europæiske storkrig, idet Danmark var
allieret med Nederland og Brandenburg, som Sverige i forbund med Frankrig
havde angrebet. Griffenfeld var modstander af krigen, da han ønskede Danmark
sikret gennem en alliance med Frankrig; denne politik var bl.a. medvirkende
til hans fald. Danmark deltog i erobringen af Svensk Pommern og sejrede til
søs, især takket være Niels Juel, men led nederlag til lands i Skåne, ved
Lund 1676 og Landskrona 1677. Den skånske rejsning (snaphanerne) blev
besvaret med hårde svenske repressalier, og danskerne hærgede selv det land,
de ville befri. Den norske hær under Ulrik Frederik Gyldenløve gjorde flere
glimrende felttog, kendt som "Gyldenløve-fejden". Freden i Lund 26.
september 1679 gav ingen landvindinger for Danmark pga. pres fra Frankrig.

Fra : yellowstone

Dato : 29-01-05 00:16

Glemte lige at få de største slag i den Skånske Krig med:

Lund, 1676
Helsingborg, 1676
Landskrona, 1677 - NB
Rügen, 1678

Fra : Erik R.N.

Dato : 29-01-05 13:48

Erik Reinert Nielsen

Fra : Harry Lund

Dato : 03-02-05 11:36

Det er spændede!
Som først hafde fest(tet) Sin Si: faders dend hafue .... osv.
Sprogligt: nordjydsk: hans kuone,si sykel, si klok, det er et dialektisk
ordbrug.
Og du her: SIN SI. faders....
Kan I se det interessante.
Det norjyske er fra litteraturen. Måske Jeppe Aakjær. ????