Hvad hedder fadderne
Fra : Ib Molbech

Dato : 28-01-05 13:34

Dette har lidt at gøre med en anden tråd her i gruppen. Nemlig 'Konfirmation
i Skanderborg'. Jeg vil gerne vide hvad fadderne hedder ved Andreas Molbechs
barnedåb. Den ene kan jeg læse som jomfru Lund. Men hvad hedder de andre
faddere? - især er jeg spændt på den anden Lund. Det kan nemlig være
tidligere kaptajn, inspektør i Sydgrønland Andreas Molbech Lund. Her er
linket til siden på Arkivalieronline:

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C385/F/003/K03-19-A.Tif

Ib

Fra : Ib Molbech

Dato : 29-01-05 14:36

Der er ikke længere tvivl i mit sind. Det må være tidligere kaptajn,
inspektør i Sydgrønland Andreas Molbech Lund, der er fadder. Efter udstået
tjeneste i Grønland og farvandene omkring slår han sig ned i Skanderborg.
Han dør i 1820 i Skanderborg og i kirkebogen benævnes han Kammerråd og
amtsforvalter, men står der Amtsforvalter (Amstforvalter)? Og drengen får
ved dåben ikke blot fadderens fornavn, men også hans mellemnavn. -Som
efterslægten antager som slægtsnavn.

De andre faddere har jeg læst/gættet til at være Frøken Edel Levetzau,
Jomfru Lund, hr. Nylshorn og ?
Jeg har måttet slå ordene frøken og jomfru op i nudansk ordbog for at finde
ud af forskellen. Pigerne er 15 og 16 år i dette år (1805). Ordbogen
noterer: indtil ca.1800 kun om adelsdamer, modsat jomfru. Efter ca. 1850 om
enhver ugift kvinde.

Det undrer mig lidt, at drengens far, der er fisker, har så fine folk med
som faddere, men 'jomfruen' og 'frøkenen' er måske moderens veninder eller
Amtsforvalter Andreas Molbech Lund, der er tidligere sømand fra
Nordatlanten, har måske på sine spadsereture ved Skanderborg sø givet sig i
snak med fiskeren og de har fattet sympati for hinanden.

Ib

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 05-02-05 16:55

Ib Molbech wrote:
> [...]
> Han dør i 1820 i Skanderborg og i kirkebogen benævnes han Kammerråd og
> amtsforvalter, men står der Amtsforvalter (Amstforvalter)?

Ja, der står Amtsforvalter.

> [...]
> efterslægten antager som slægtsnavn.
>
> De andre faddere har jeg læst/gættet til at være Frøken Edel Levetzau,

Det skal nok være hr. Nytshorn (Nutzhorn) og Ring

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe