Venligst hjælp med tydning af tekst fra ki~
Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 26-01-05 23:04

Hej NG.

Jeg har fundet en indførsel af dåb i 1763 for Hans Jensen i kirkebogen for
Sorø Amt, Øster Flakkebjerg Herred, Vallensved Sogn.

Jeg har forsøgt at tyde teksten, men kommer desværre kun frem til følgende:

Dom: 22 p: Trinit: Døbt Jens _________ søns Hans af Jenstrup, baaret af
_________ _________ hustru: i _________, _________ _________ Jens
_________ hustru: Jenstrup; Datter _________ _________ i Saltøebye _________
_________ af Hyllinge, og Simon? _________ af Jenstrup.

Er der en venlig sjæl som har lyst at hjælpe mig?
Hvad betyder iøvrigt:
Dom: 22 p: Trinit:

NB. Jeg har lagt en fil med kopi fra kirkebogen i dk.binaer.historie.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@tdcadsl.dk

Wendy og Michael Rasmussen

Fra : Børge Askholm

Dato : 27-01-05 09:52

Wendy Stæhr Rasmussen skrev:
> [...]

> Hvad betyder iøvrigt:
> Dom: 22 p: Trinit:
>
> NB. Jeg har lagt en fil med kopi fra kirkebogen i dk.binaer.historie.

Kære Wendy

Så vidt jeg kan se må du lave en kopi af kirkebogen (som fx .ftp fil) og
vedlægge den som vedhæftet fil. I de mange forsøg du har gjort får jeg
kun underlige tegn og gerninger.

Men jeg kan tage fejl, da jeg har problemer med at sende og modtage for
tiden.

Børge

Fra : aafe

Dato : 27-01-05 10:56

On Thu, 27 Jan 2005 09:51:32 +0100, Børge Askholm wrote:

> [...]
>kun underlige tegn og gerninger.
>
>Men jeg kan tage fejl, da jeg har problemer med at sende og modtage for

Det var vist meget godt du lige fik den sidste paragraf med, selvom
det nu ikke har noget at gøre med dine sende modtage forhold.

Der er tale om et meeeeeeget stort image, der med fordel kunne være
konverteret til et mere internetegnet format, end det på internettet
plat umulige TIF format. Og netop fordi det er et meeeeeget stort
image, er det delt op i 7 dele, så for at kunne se billedet (hvis du
bruger OE), skal du markere alle syv og derefter højreklikke og vælge
funktionen "Kombiner og afkod"

med venlig hilsen
Arne

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 27-01-05 17:06

Tusinde tak for hjælpen til dig også, Arne.

Jeg skulle selvfølgelig have tænkt på at lave et mindre billede. Undskyld.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@tdcadsl.dk

Fra : Baertel

Dato : 27-01-05 19:46

Så blev jeg da så meget klogere !
mvh
baertel

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 27-01-05 10:33

Hej Wendy,

Jeg læser:

"Døbt Jens Olsens Søn Hans af Jenstrup, Baaret af Peder Nielsens Hustru i
Arløse,
stod hos Jens Christensens Hustru i Jenstrup; Faddere Peder Jensen i Saltøe
Bye,
Ole Pedersen af Hyllinge, og Simon Jensen af Jenstrup."

Dom. = Søndag
22 = 22.
p = post = efter
Trin. = Trinitatis

Til Børge:

Wendys billede skal først afkodes!
Marker alle 7 dele så de bliver blå.
Højreklik på den blå markering.
Vælg: Kombinér og afkod.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 27-01-05 17:05

Tusinde tak for hjælpen, Poul.

Fra : aafe

Dato : 27-01-05 11:17

On Wed, 26 Jan 2005 23:04:04 +0100, "Wendy Stæhr Rasmussen" wrote:

>Jeg har forsøgt at tyde teksten, men kommer desværre kun frem til følgende:

> [...]

Et hurtigt og helt ukvalificeret bud her fra lyder:

Dom: 22 p: Trinit Döbt Jens ? søn Hans af Jenstrup, baaret a Peder ?
Hustru I Aalsøe stod for Jens Christensens Hustru i Jenstrup. Faddere
Peder Jensön i Aalsöe bÿe, Ole Pedersen af Hÿllinge og Simon ? til
Jenstrup -

dette uden ansvar

>Hvad betyder iøvrigt:
>Dom: 22 p: Trinit:

Det betyder den 22'de søndag efter Trinitatis, og ved opslag i
kalenderprogrammet, Dage, kan du finde denne dato angivelse omsat til
en mere nutidig datoangivelse.

>NB. Jeg har lagt en fil med kopi fra kirkebogen i dk.binaer.historie.

Billedet kunne med fordel have været mindsket betydeligt i omfang ved
at blive omsat til fx. jpg formatet.

Med venlig hilsen

Arne

Fra : aafe

Dato : 27-01-05 11:25

On Thu, 27 Jan 2005 11:16:40 +0100, aafe wrote:

> [...]
>Hustru I Aalsøe stod for Jens Christensens Hustru i Jenstrup. Faddere
>Peder Jensön i Aalsöe bÿe, Ole Pedersen af Hÿllinge og Simon ? til

Ups, det skulle have været:

Dom: 22 p: Trinit Döbt Jens ? søn Hans af Jenstrup, baaret af Peder ?

Fra : aafe

Dato : 27-01-05 11:37

On Thu, 27 Jan 2005 11:16:40 +0100, aafe wrote:

Mere ups:

>Aalsøe

skal da vist være Aaløse

> Aalsöe bÿe

Er da rigtig nok Saltø bye

Og de manglende navne kan vel ikke være (Jens) Olsens samt (Peder)
Nielsens ?

Med venlig hilsen

Arne