Hva er yrke "Kommis"?
Fra : Sissil Bruun Sørense~

Dato : 26-01-05 07:55

Min oldefar står oppført som "Kommis" i folketellingen 1880, 19 år gammel.
Noen som vet hva slags yrke dette er?

mvh. Sissil

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-01-05 08:08

Det er en sælger i en butik.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 26-01-05 08:48

En købmandsekspedient.

Sælger i butik er måske ikke urigtig men ret diffus.

I en bagerbutik hedder det og har heddet i mange år en ekspeditrice, hvor i
mod en kommis er en uddannet købmand.

Fra : Børge Askholm

Dato : 26-01-05 09:00

Sissil Bruun Sørensen skrev:

> Min oldefar står oppført som "Kommis" i folketellingen 1880, 19 år gammel.
> Noen som vet hva slags yrke dette er?

Jeg mener endog at man tidligere her brugt betegnelsen "handelsbetjent"
- og i nutiden er brugt slangudtrykket "rosinpiller" om en
kolonialkomis, altså en "købmandssvend".

Det skulle ikke undre mig om der findes flere andre ord, der dækker det
samme.

) Børge

Fra : Claus Harkjær

Dato : 26-01-05 11:03

ifølge Politikens ordbog er en kommis: en faglært medarbejder hos en købmand

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Claus Harkjær

Dato : 26-01-05 11:01

Fra : Sissil Bruun Sørense~

Dato : 26-01-05 19:58

Takk til alle dere som har svart. Det var grundig og oppklarende
informasjon.

mvh.
Sissil