program til slægtarbejde.. ?
Fra : Søren Olesen

Dato : 26-01-05 09:11

Hej Til NG

jeg håber jeg er landet i den rigtige nyheds gruppe !

og der er en som kunne give mig et par retnings linier ved indkøb af program
til indskrivning af vores aner !

det skal være brugervenligt " helt nye opstartet" og på DK. og så
fremtidssikret,

håber på lidt hjælp..

søren

Fra : Brothers Keeper

Dato : 26-01-05 03:45

"Søren Olesen" <soren@fenger-olesen.dk> skrev i en meddelelse
> jeg håber jeg er landet i den rigtige nyheds gruppe !

Jo det er den rigtige gruppe

Jeg vil foreslå at du kikker på DIS Danmarks hjemmeside om slægtsprogrammer.
Adressen er: http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp

Bedste hilener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk - mail: oxholm@brotherskeeper.dk

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 26-01-05 07:51

"Brothers Keeper" <support@brotherskeeper.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Olesen" <soren@fenger-olesen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Søren - og jo, du er havnet i den rigtige gruppe.

Der findes flere udmærkede programmer - og du kan, som foreslået af Chris,
se dem præsenteret hos DIS.

De store og kendte programmer kan stort set det samme - så det er i aller
højeste grad et spørgsmål om personlig smag og behag, Hvordan kan du lide at
få dine data præsenteret, og hvad synes du er nemt at arbejde med.

Jeg foretrækker - efter at have prøvet flere andre programmer - Family Tree
Maker, eller FTM kort kaldet. Du kan se mere om det her:

http://www.sitecenter.dk/bkb_trading

For mig er programmet ualmindeligt godt og nemt at arbejde med, og det har
(næsten) uanede faciliteter. Det kører på dansk og har en meget
velfungerende support-funktion - både via direkte mails til den danske
leverandør og via en dansk brugergruppe.

Men som sagt; Smag og behag er jo forskellig. Og på dette område er der en
næsten religiøs holdning til "egne" programmer.

Held og lykke med dit valg - og med slægtsforskningen.

/Flemming U

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 26-01-05 21:34

Hej Søren,

Jeg kan stærkt anbefale PAF 5.2 - det kan alt hvad du har brug for nu, og i
fremtiden - og så er det GRATIS. Der findes ingen dansk sprogmodul til
programmmer (engelsk, tysk, kinesisk, svensk), men det lærer man hurtigt.
Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige programmer, og de kan stort
set det samme (på forskellig vis forstås), og hvorfor nogen vil vælge andet
en PAF er mig en gåde - men smag og behag er som bekendt forskellig.

Skulle du på et senere tidspunkt beslutte at anvende et andet program, kan
alle data fra PAF eksporteres til en GEDCOM fil, som så kan importeres i det
andet program (inden der nu starter en hæftig debat om de forskellige
programmers overholdes af GEDCOM standarden, så vil jeg bare nævne, at jeg
ikke har oplevet problemer med at importere en GEDCOM fra PAF i noget andet
program)

Du kan downloade det her:
http://www.ldscatalog.com/webapp/wcs/stores/servlet/lds/PAF5Instructions.jsp?catalogId=10001&storeId=10001&langId-1

vh
Erik

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 26-01-05 22:02

"Erik Pilgaard Vinther" <e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmers overholdes af GEDCOM standarden, så vil jeg bare nævne, at jeg
> ikke har oplevet problemer med at importere en GEDCOM fra PAF i noget

Kommer det ikke an på, hvad man har brug for, jeg for mit vedkommende kan
ikke bruge mange af de registreringsprogrammer fra USA, for det første skal
det være Dansk eller oversat til dansk 100%, og så skal det kunne udskrive
en bog som en bog og ikke som rapporter, for det næste skal det indholde
sogneprogram, og det næste er så et sted hvor man har en database med danske
beguvenheder og at det sætter de rigtige begivenheder sammen med de rigtige
årstal, for det næste skal det kunne arbejde sammen med folketælllingerne
udgivet fra DDA.

Om programmet er i DOS eller Windows er irrelevant, man skal kunne bruge
det som et forskerprogram, dette er det efter min bedste overbevisning, kun
et program der opfylder, det er udviklet af en dansk slægtsforsker, og har
bestemt mangler, men op i mod alle de flotte grafiske windowsprogrammer,
mener jeg at de mangler kan jeg leve med, da det kan sættes ind i word og
der kan man yderligere lave layout.

Det der tilnærmelsesvis kommer i nærheden er BK, men det mangler
sogneprogram. og et begivenhedsprogram.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-01-05 23:06

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kan man yderligere lave layout.
>
> Det der tilnærmelsesvis kommer i nærheden er BK, men det mangler

Derfor må man jo også sno sig, som ålen sagde.
Jeg bruger også PAF - og når jeg ønsker udskrift i dansk
til bog - lægger jeg det hele over i en Brothers Keeper og
udskriver. Så nemt er det. I øvrigt har jeg intet imod at
registrere mig for PAF- det bruges kun til statistiske formål.
Mvh.Bodil.

Fra : Baertel

Dato : 27-01-05 20:02

Prøv evt. Legacy. Det er et forholdsvis nyt program. På dansk (hjælpefilen
er ikke helt klar endnu, men undervejs). Det er meget brugervenligt, og har
eget bruger-forum som kan hjælpe dig igang.
Efter min mening er programmet blandt de 2-3 bedste.
Programmet er gratis, men kan fås i deLuxe-udgave til rimelig pris.

Gå til http://download.genealogi-mors.dk/legacy_test/ for download.

Mvh
Leif Bærtelsen

Fra : Søren Olesen

Dato : 28-01-05 06:07

Hej Til jer alle !!!

jeg har kikke på jeres mail !! og mange tak for jeres tid og hjælp
jeg vil prøve at hente demoerne ned og se at komme igang !!!
så vender jeg tilbage når jeg skal have hjælp en anden gang !!!!
lige et kort spørgsmål - bruger man også dennne NG til at søge efter andre
som kunne tænkes at værer en fjern slægtning, jeg har en del data " på
papir", men også en del løse ender, som jeg skal se om jeg kan få fyldt op !

søren

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 27-01-05 21:11

> [...]
> som kunne tænkes at værer en fjern slægtning, jeg har en del data " på
> papir", men også en del løse ender, som jeg skal se om jeg kan få fyldt op

Yep - og du kan også bruge Aneefterlysning på www.dis.dk

Men husk, at jo bedre detaljer du kan give, des flere chancer er der for
gode svar.

/Flemming U

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 27-01-05 22:10