tilgængelighed for oplysninger
Fra : børge askholm

Dato : 21-01-05 11:30

Der er en der har spurgt mig hvor længe der skal gå før hun kan få
opklaret hvorvidt hendes mor fødte et "hemmeligt" - d.v.s uægteskabeligt
barn engang i 1950-erne. Reglen "Pater est" gælder vist ikke her da
moderen til barnet så vidt vides ikke boede sammen med ægtemanden på
avlingstidspunktet.
Jeg har rådet hende til at prøve kordegnekontoret i det sogn hun mener
fødslen her fundet sted. Men er der andre veje at gå? Barnet er
formentligt afhændet til anden side (bortadopteret), hvis det
overhovedet var levende.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-01-05 12:51

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fødslen her fundet sted. Men er der andre veje at gå? Barnet er
> formentligt afhændet til anden side (bortadopteret), hvis det overhovedet

Normalt skal der gå 50 år, før I kan se i kirkebogen, og
det gælder selvfølgelig også her.
Et andet problem, I kan støde på, er, at I faktisk ikke har
ret til at se i adoptionspapirerne. Barnet, dets adoptivforældre
og dets naturlige forældre har ret til at se papirerne - men kan
give jer tilladelse til at gøre det - skriftligt, naturligvis.
I adoptionssager gælder en forældessesfrist på 75 år,
så I er lidt tidligt ude, hvis I skal kigge i dem også.
Mvh.Bodil.

Fra : dannebrog

Dato : 22-01-05 11:01

Hvis der var tale om en lukket adoption, har de biologiske forældre
(moderen) ikke ret til at få oplysning om, hvor barnet er blevet af og hvem
adoptanterne er.

--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41f0eca5$0$51515$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : PerX ...

Dato : 24-01-05 00:22

In article <41f0eca5$0$51515$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk says...

> Normalt skal der gå 50 år, før I kan se i kirkebogen, og
> det gælder selvfølgelig også her.

Mærkelige regler syntes jeg. Man kan finde ud af hvor folk bor nemt nok,
men om de er gift skal der lige gå 50 år - jeg ville nærmere sige det
burde være omvendt. Typisk politikere.

Fra : børge askholm

Dato : 24-01-05 08:01

PerX ... skrev:

> Mærkelige regler syntes jeg. Man kan finde ud af hvor folk bor nemt nok,
> men om de er gift skal der lige gå 50 år - jeg ville nærmere sige det
> burde være omvendt. Typisk politikere.

Det indlæg er vel lige på kanten til at være OT og minder l vel rigelig
grad om et valgindlæg (som ikke hører hjemme i denne sammenhæng!!), men
det får mig til at tænke på at jeg for mange år siden i en avis anmeldte
en såkaldt vejviser der var indrettet på en sådan måde at man kunne se
om samboende var gift eller ikke. Efter min efterhånden ringe hukommelse
sluttede jeg med at skrive at skulle den anmeldes, så burde det være til
politiet. Det var dog lige før jeg selv blev udsat for det, og måtte
trække min "beskyldning" tilbage.

Børge

Fra : PerX ...

Dato : 27-01-05 21:39

In article <41f49d0c$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
baskholm@webspeed.dk says...

> Det indlæg er vel lige på kanten til at være OT og minder l vel rigelig
> grad om et valgindlæg

Ok... hvilket parti er det så for? (jeg er nysgerrig! *g*)

> [...]
> sluttede jeg med at skrive at skulle den anmeldes, så burde det være til
> politiet. Det var dog lige før jeg selv blev udsat for det, og måtte

Tsk tsk, nogen har ikke sans for humor *g*

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 21:53

PerX ... skrev:

> Ok... hvilket parti er det så for? (jeg er nysgerrig! *g*)

prøv selv at gætte!!! Det er ikke et parti der samlede nok underskrifter.

> Tsk tsk, nogen har ikke sans for humor *g*

Det har du vist helt ret i.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 27-01-05 21:58

"baskholm(at)webspeed.dk" <"baskholm(at)webspeed.dk"> skrev i en meddelelse

> Det har du vist helt ret i.

Hm..........og andre har ikke sans for at holde sig til de emner, der
behandles :)

/Flemming U

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-01-05 12:56

Når der er gået 50 år skulle der være mulighed for at kigge i kirkebogen
eller få oplyst på Landsarkivet under forudsætning af at kirkebogen er
afleveret. Det kan blive mere vanskeligt med kordegnekontoret for de er
underlagt andre bestemmelser.
Se her:
http://www.km.dk/hyppige_spm/slaegtsforskning.htm
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : børge askholm

Dato : 21-01-05 16:50

Bodil Madsen skrev:
> [...]
> eller få oplyst på Landsarkivet under forudsætning af at kirkebogen er
> afleveret. Det kan blive mere vanskeligt med kordegnekontoret for de er

Tænkte jeg det ikke nok.... Tak for umagen.

Børge

Fra : Claudius&Forslund

Dato : 22-01-05 17:27

Når der på KM's hjemmeside står:

"Vedrører oplysningen afdøde personer, som endnu ikke ville være fyldt 110
år, er det en betingelse at De indhenter et skriftligt samtykke til
oplysningen fra efterlevende ægtefælle, og er denne død, børnene til den
pågældende."

Jeg har en oldefar der er død 1937 og kirkebogen endnu ikke er afleveret,
hvad gør man så når alle børn er døde, så man ikke kan indhente tilladelse
der.

Venlig hilsen
Karin Forslund

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 27-01-05 21:55

"Claudius&Forslund" <kaoc@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad gør man så når alle børn er døde, så man ikke kan indhente tilladelse

Hej Karin.

Jeg vil foreslå dig at sende et brev til kirkekontoret i det sogn, du søger
informationen - og medsende dokumentation for, at du er i familie med den du
søger oplysninger om, samt at afdødes ægtefælle og børn er døde. Beskriv
hvad du ved, hvis du ikke lige har hele dokumentationen.

Hvis sognet har en flink administration, kan du være rigtig heldig.

Hvor meget ved du om din oldefar der døe i 1937 ? Kender du noget til hans
alder (bare ca.) og mulige fødested, så er der jo også muligheden for at
finde nye oplysninger via folketællingerne, evt. via lokalarkiverne.

/Flemming U

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 28-01-05 01:08

On Sat, 22 Jan 2005 17:27:29 +0100, "Claudius&Forslund"
<kaoc@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>hvad gør man så når alle børn er døde, så man ikke kan indhente tilladelse

Selv om kirkebogen endnu ikke er afleveret - endsige skrevet ud
(fyldt) - så er den i følge de nyeste regler underlagt Arkivloven.

Altså har du "ret" til at se dødsoplysninger, som kun har en
begrænsning på 10 år.

En anden ting er så, at du måske kan blive nødt til at henvende dig
personligt på kordegnekontoret, og måske får forevist en åben bog med
alt dig uvedkommende "dækket af".

Venligst
John

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-02-05 23:11

On Fri, 28 Jan 2005 01:07:48 +0100, John Drage Thomsen
<sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote:

>Selv om kirkebogen endnu ikke er afleveret - endsige skrevet ud
>(fyldt) - så er den i følge de nyeste regler underlagt Arkivloven.

Kirkebogen ER afleveret. Efter indførelsen af den elektroniske
kirkebog er alle kontrabøger nu afleveret til landsarkiverne. Det er
derimod ikke sikkert, at landsarkiverne er færdige med at katalogisere
dem til brug for de besøgende. Det kan også tænkes, at den er i Viborg
til scanning/fotografering. Men problemet med manglende aflevering
tilhører fortiden.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 21-01-05 16:59

Prøv at se på http://www.daisy.sa.dk/ søg efter pastoratet, for at se om der
er afleveret
kontraministerialbøger.

mvh.
Erik

Fra : børge askholm

Dato : 23-01-05 12:59

Det ser ud til at være en temmelig indviklet sag - jeg lader alle svar
gå videre til rettet vedkommende.

Børge