Valget og Arkivalieronline
Fra : aafe

Dato : 21-01-05 08:45

Nu hvor partierne og politikerne har travlt med at overgå hinanden i
at love penge til områder, de mener der er mange stemmer i, risikerer
vel både vi og Arkivalieronline atter at blive tabere, med mindre vi
her i valgkampen husker at minde politikerne om, vi slægtsforskeres
relativt beskedne behov og ønsker/krav.

med venlig hilsen
Arne

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 28-01-05 01:08

On Fri, 21 Jan 2005 08:45:05 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>vel både vi og Arkivalieronline atter at blive tabere, med mindre vi
>her i valgkampen husker at minde politikerne om, vi slægtsforskeres

Må man ha' lov at fremkomme med nogle alternative tanker på dette
sted?

Jeg tror lidt på, at man i henvendelser til "det offentlige" skal
nedtone sine egne interesser, og ligesom træde tilbage og danne sig et
"større overblik"....

Således er det nærmest en dødssynd at tale på en større gruppes vegne:
"Vi slægtsforskere mener...."

Konkret har jeg selv gjort det, at jeg f.eks. har skrevet til
Kulturministeren (og kultur-ordførere i andre partier) og rost for de
fine intentioner med at "lægge kulturen og vore arkivalier ud til
folket".

Men i samme moment har jeg skost (skose rimer på rose ov.st.) ham/dem
for det ringe resultat, de har opnået, tilsyneladende fordi nogle
embedsfolk (arkiv-personale) har stået i vejen med en latterlig ringe
organisation af materialerne, og nogle håbløse adgangskrav. Dette skal
siges, er møntet på både AO men også på DDA's forhold til
Folketællinger - incl. den ublu betaling.

Tilsvarende har jeg så skrevet til Teknologi-ministeren (og ordførere)
og i samme tone først rost dem og derpå skost "dem" for en usandsynlig
ringe teknisk løsning på samme scenarie. Statsministeren mener jo vi
skal ha' den teknologiske førertrøje.... )

Efterfølgende har jeg skrevet til Finansministeren (og ordførere) og
igen rost dem for initiativerne, for så at skose "dem", men for at
hælde så mange meningsløse skattekroner ud på så lusede "løsninger" at
selv skolebørn næsten kan lave dem bedre og billigere.

Min filosofi er, dels at lave nålestiksangreb fra forskellige vinkler
(og flere er på vej!) - i bund og grund af de samme problemer (for os
slægtsforskere), men dels ved også at fodre problemernes årsager til
politiske både venner og fjender, at sætte de egentlig ansvarlige
næsten skakmat.

Jeg har også gjort det, fordi jeg mener, at et helt og fuldt
"protestbrev" med alle aspekter ridset op, let går hen og bliver alt
for uoverskueligt. "Et salgsbrev skal kunne læses og forstås på 20
sekunder af en fyr, der står op og har ondt i fødderne", siger en god
gammel gylden regel for tekstforfattere og reklamefolk.

Venligst
John

Fra : Henning Christensen

Dato : 30-01-05 07:24

John Drage Thomsen wrote:
> On Fri, 21 Jan 2005 08:45:05 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:
>
>Dette skal siges, er møntet på både AO men også på DDA's forhold til
> Folketællinger - incl. den ublu betaling.

Undskyld John!

Men det hedder altså 'både og' og ikke 'både men også'

Selvom det høres mere og mere i radio og TV.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 30-01-05 10:41

Fra : aafe

Dato : 30-01-05 14:29

On Sun, 30 Jan 2005 10:40:51 +0100, "Flemming Udbjørg" wrote:

> [...]

Du mener, ligesom Mærsk McKinley Møller ?

Hvad er det for nogle "egne interesser" ? og hvem er det der taler på
hvilken større gruppes vegne ?

Føler du mon dine egne interesser gået for nær ?

Arne

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 03-02-05 14:29

On Sun, 30 Jan 2005 14:29:07 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Du mener, ligesom Mærsk McKinley Møller ?

>Hvad er det for nogle "egne interesser" ? og hvem er det der taler på
>hvilken større gruppes vegne ?
>
>Føler du mon dine egne interesser gået for nær ?

Slet ikke, Arne

Det jeg mener er blot, at hvis man nu starter med at sige "Vi er en
masse slægtsforskere, der mener...." så har man ligesom anslået at det
er en (begrænset) interesse-konflikt.

Og jeg tror på, man kan opnå en del mere, ved at spille bolden over i
modstanderens lejr, og simpelthen gøre dem opmærksom på, at det er
deres "produkt", der er noget galt med.

Det er såmænd kun et spørgsmål om "vinkler" at se sagerne fra... )

Venligst
John