Ariane 5 ECA opsendt fra Kuru
Fra : Bent Jensen

Dato : 12-02-05 23:19

Den spanske avis El Mundo skriver i dag: (oversættelse)
http://www.elmundo.es/elmundo/2005/02/11/ciencia/1108133604.html

»DET EUROPÆISKE RUMFARTSAGENTUR HAR I DAG MED SUCCES AFFYRET EN ARIANE
5 ECA
To år efter at den første affyring af raketten Ariane 5 ECA
mislykkedes, har man nu foretaget en vellykket affyring af raketten
fra basen i Kuru i Fransk Guyana. Den europæiske rumfartsorganisations
juvel, som har kapacitet til en last på ti tons, fløj ud i rummet for
at anbringe en spansk militærsatellit i dens bane.

For den europæiske rumfartsindustri var det nødvendigt, at missionen
blev en succes, for at man kunne fortsætte i konkurrencen på markedet
med opsendelse af satellitter.

Den vellykkede opsendelse af Ariane 5 betyder for European Space
Agency ikke alene, at det er lykkedes at rette de fejl, der fik
raketten til at falde ud af sin bane ved dens første affyring i
december 2002, men også, at organisationen fortsat kan være
kommercielt konkurrencedygtig, idet de nye Ariane-modeller er i stand
til at sætte to satellitter i kredsløb ved en enkelt affyring. Dette
reducerer opsendelsesomkostningerne for hver enkelt meget betydeligt.«

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-02-05 23:37

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-02-05 23:40

Ups, her er så det jeg ville have sendt første gang

> [...]
> til at sætte to satellitter i kredsløb ved en enkelt affyring. Dette
> reducerer opsendelsesomkostningerne for hver enkelt meget betydeligt.«

Jah, er det ikke det der på godt Jysk hedder halv pris....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Trans

Dato : 13-02-05 03:42

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jah, er det ikke det der på godt Jysk hedder halv pris....

Jo, men spanierne udtrykker sig ofte ganske anderledes, end vi gør
det. Når man oversætter fra spansk til dansk, må man ofte gøre sig
overvejelser over, hvor meget man kan tillade sig at rationalisere,
hvis det stadigvæk skal kaldes en oversættelse.

Muligvis kan det blive endnu billigere. Historien er nu også bragt på
BBC:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4256907.stm
hvor den er mere detaljeret. Antallet af satellitter pr. affyring kan
muligvis være større end to.

Den konkrete pris, der oplyses, er 15,000 - 20,000 $/kg. fremover.

Bent

Fra : vidal

Dato : 13-02-05 08:25

Bent Jensen wrote:
> Den europæiske rumfartsorganisations
> juvel, som har kapacitet til en last på ti tons, fløj ud i rummet for
> at anbringe en spansk militærsatellit i dens bane.

Det må have været noget af en monstertsattelit.

10 tons! Hvad har det militær gang i?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-02-05 10:54

vidal wrote:

> Det må have været noget af en monstertsattelit.
>
> 10 tons! Hvad har det militær gang i?

Løfteevnen er 10 tons. Totalt. Der var 3 satellitter med.

Iflg. hvad jeg tidligere har læst, er det en spansk-amerikans satellit.
Men det er ikke korrekt iflg. ESA. De kalder det en kommerciel satellit.

(Spørgsmålet er hvem der har ret.! Om "government customers" kan
defineres som militæret. Se teksten herunder.)

ESA skriver:

On this flight, the Ariane 5 ECA launcher carried three payloads. The
first released 26 minutes into flight, was XTAR-EUR, a 3600-kg
commercial X-band communication satellite flown on behalf of XTAR LLC.
This will subsequently use its onboard propulsion system to achieve
circular orbit. After an initial period of in-orbit testing, it will be
deployed to provide secure communications to government customers.

The other two satellites onboard, the Sloshsat FLEVO minisatellite and
the Maqsat B2 instrumented model, stored inside the Sylda dual launch
adapter, were flown on behalf of ESA.

http://www.esa.int/esaCP/index.html

Mvh. Jørgen

Fra : Bent Jensen

Dato : 13-02-05 16:44

Jørgen Rasmussen wrote ...

> [...]

> circular orbit. After an initial period of in-orbit testing, it will be
> deployed to provide secure communications to government customers.

El Mundo oplyser nu, at XTAR-EUR:
- er en spansk-U.S.A. militær kommunikationssatellit.
- er fremstillet af Space Systems/Loral og Hisdesat
- vejer 3.700 kg.
- er placeret i en bane 29 grader øst.
- dækker et område fra det østlige Brasilien til Singapore.
- blev udløst i 900 kilometers højde, da raketten havde en hastighed på 9,1 km/s.

Bent