bøjning af en kobber plade
Fra : Ukendt

Dato : 11-02-05 11:39

Vi er i gang med at lave et projekt, hvor vi skal fremstille en vægt. Vi er
nu støt ind i lidt problemer med hensyn til at finde ud af hvor vores kobber
plade har den største krumning.
Hvis jeg lige skal prøve at forklare konstruktionen er den som følge.
Vi har et stativ hvor vi har fastmonteret en kobber plade der stikker ud.
hvis vi så ligger en vægt ud på pladen bukker pladen og det er den krumning
vi gerne vil finde da vores strain gauges skal monteret.

Med venlig hilsen
Nikolaj Vestergaard

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-02-05 20:01

Nikolaj Vestergaard wrote:

> Vi er i gang med at lave et projekt, hvor vi skal fremstille en vægt. Vi er
> nu støt ind i lidt problemer med hensyn til at finde ud af hvor vores kobber
> plade har den største krumning.

Fed opgave

> Hvis jeg lige skal prøve at forklare konstruktionen er den som følge.
> Vi har et stativ hvor vi har fastmonteret en kobber plade der stikker ud.

Hvordan er den fastmonteret? Alle 4 hjørner? 2 hjørner? Tegn gerne en
skitse...

> hvis vi så ligger en vægt ud på pladen bukker pladen og det er den krumning
> vi gerne vil finde da vores strain gauges skal monteret.

Jeg ved ikke rigtig om jeg kan finde noget frem... Uden at være ekspert:
Nogen 2.ordens differential-ligninger tror jeg det skulle være... Hvad
niveau er i på?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Nikolaj Vestergaard

Dato : 12-02-05 12:06

http://www.tenn.dk/skole/vaegt.JPG
Jeg går på 3 semester på ihk, og er ved at uddanne mig til
elektronikingeniør

Med venlig hilsen
Nikolaj Vestergaard

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-02-05 01:09

Nikolaj Vestergaard wrote:

> http://www.tenn.dk/skole/vaegt.JPG
> Jeg går på 3 semester på ihk, og er ved at uddanne mig til
> elektronikingeniør
-snip-

Hehe, sjov opgave

Jeg går på 6.semester nu så det er noget tid siden jeg lavede den slags
(nok også på ca. 1-3.semester). Men jeg tror godt vi kan antage at
problemet er et 2D-problem, som på din tegning.

Du kender måske lidt til det der hedder elementar-tilfælde? Her for en
lige konsolbjælke som er fast indspændt i venstre side. Der findes nogle
formler så du kan bestemme udbøjningen i højre side og momentet i
venstre side, hvor bjælken er indspændt og "låst". Det interessante er
at du også kan bestemme udbøjningsvinklen i endepunktet ift. vandret.

Dette er noget som er forholdsvist let at have med at gøre. Men i
udledningen af de formler mener jeg at man antager man arbejder med små
vinkler. Det samme kan i gøre. Så får i ingen problemer. Det med
krumninger er ret avanceret... Det tror jeg ikke jeg sådan lige kan
skrive her i et usenet-indlæg - og det var det sidste jeg kom til
indenfor dette område...

Men meget meget forsimplet: Hvis vi siger at udbøjningsvinklen er lille
og benævnes theta så er theta = F*L^2 / (2*EI)

F = kraften som du påfører i stangens ende. L er bjælkens længde. E =
e-modul, I= inertimoment.

Okay... så skidt da:

1/krumningsradien = (d^2*v/dx^2) / [ 1 + (dv/dx)^2 ]^(3/2)

ds _
__/ |
/ | dv
-------|
dx

ds er en ret linje, fordi hvis vi forestiller os nogle bitte-små dx´er
og dv´er så bliver linjen lige. Jeg kan desværre ikke udlede det her på
usenet men tror nu nok at det (selvom det er lang tid siden jeg har
brugt det) er den rigtige formel. Jeg kan ikke lige overskue hvordan i
kan bruge det. I mangler vist også nogle forudsætninger og oplysninger
om randbetingelser o.lign... Men jeg kan ikke overskue at skrive alt for
meget her...

Hvis du har en skum-gummi-bjælke kan du jo selv prøve at bøje den ned i
den ene ene og se hvordan den bøjer. Krumningen skulle gerne i teorien
være ens med et metal og måske også følge ovenstående udtryk...

Hvordan i lige vil bruge denne information, aner jeg ikke men hvis i vil
lave noget Matlab-kode eller lignende som kan plotte krumningen så kunne
det være interessant at se.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-02-05 22:15

Nikolaj Vestergaard wrote:

> http://www.tenn.dk/skole/vaegt.JPG
> Jeg går på 3 semester på ihk, og er ved at uddanne mig til
> elektronikingeniør
-snip-

Efter at have tænkt mig lidt om, vedr. din opgave så syntes jeg at i bør
gøre følgende:

Du ved at strain-gaugen måler elastisk tøjning pga. spændinger i
metallet. Hookes lov kan måske være relevant, men jeg kan ikke helt
huske hvad man gør når man arbejder med tværspændinger (tau).

Der kommer trykspændinger på undersiden og trækspændinger på oversiden.
I bør forsøge jer frem med nogle forskellige lodder. 5 kg, 10 kg eller
noget passende. Derefter kalibrerer i outputtet vha. passende
forstærkning. Ubelastet plade skal give et output på et display på 0 og
samtidigt f.eks. vise 10 med en belastning på 10 kg.

Forhåbentligt får i ramt jer sådan ind at når i f.eks. sætter et 15 kg,
lod på pladen så kan det aflæses på et display som et tal der ligger tæt
på 15... Jeg vil tro at ihvertfald et stykke hen ad vejen er
sammenhængen ml. tøjning og belastning lineær. Ellers skriv igen.

Fra : Nikolaj Vestergaard

Dato : 13-02-05 22:50

Først vil jeg lige sige mange tak for dine svar/interesse for vores projekt

Ja sammenhæget er lineært.
Lige nu er vi dog optimister og prøver at få den til at måle fra 1 gram og
op til 500 gram da vi skal holde os inde for de 5v, så der bliver noget
overvejelse omkring hvorn vores kredsløb skal opbygges så vi for lukket ned
for en evt støj inden signalet bliver forstærket.