tæt forbier med en ordentlig slambert
Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-02-05 21:58

Smider lige et link.

Håber da at de har nok målinger til at baneforudsigelsen er præcis,
for det er da pænt tæt på.

J.O.

Fra : GO

Dato : 10-02-05 22:51

<jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
Smider lige et link.

Håber da at de har nok målinger til at baneforudsigelsen er præcis,
for det er da pænt tæt på.

J.O.

Lidt mere om det her.

http://www.space.com/spacewatch/050204_2004_mn4.html

Diskuterede med et par venner om sådan en bane er 100% stabil og hvor lidt
og hvor langt væk en kollision kunne have indflydelse på dens bane.

Efter devisen: jo længere væk fra jorden en kolision med et andet legeme, jo
større gradavigelse.

Fra : Malte Runz

Dato : 11-02-05 00:08

<jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
Smider lige et link.

< Håber da at de har nok målinger til at baneforudsigelsen er præcis,
< for det er da pænt tæt på.

Hvad om vi prøvede at sprænge den i luften, eller omdirrigere dens kurs? For
der kommer en, på direkte kollisions kurs, på et eller andet tidspunkt. Så
vi kan jo øve os lidt, når chancen nu byder sig, og det ikke er fatalt at
fejle.

--
Malte Runz

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-02-05 00:30

"Malte Runz" <malte_runz@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:420be961$0$23073$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> [...]
> vi kan jo øve os lidt, når chancen nu byder sig, og det ikke er fatalt at

Den 4 juli 2005 skulle Deep Impact spacecraft gerne kollidere med Tempel I.
Jeg gætter på at det bliver transmitteret live, så du kan få din lyst styret.

Mvh
Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-02-05 02:49

Martin Larsen wrote:

> Den 4 juli 2005 skulle Deep Impact spacecraft gerne kollidere med Tempel I.
> Jeg gætter på at det bliver transmitteret live, så du kan få din lyst styret.

Hvor mange megaton er det nu lige, vi pyrofile har at sidde
og glæde os til, mht. Dybt Indtryk?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-02-05 12:28

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse news:372h7sF57fi32U5@individual.net...

> Hvor mange megaton er det nu lige, vi pyrofile har at sidde
> og glæde os til, mht. Dybt Indtryk?

Det er et 370kg kobber-projektil der ankommer med 23800 mph.
Man forventer et hul på størrelse med en fodboldbane 65 feet dybt.

NASA mener ikke at det måleligt vil ændre kometens kurs.
(De vil ikke risikere sagsanlæg fra folk der mener at de har
fået isstykker i nakken.)

http://www.spacetoday.org/SolSys/Comets/DeepImpact.html

Mvh
Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-02-05 18:58

Martin Larsen wrote:

> Det er et 370kg kobber-projektil der ankommer med 23800 mph.
> Man forventer et hul på størrelse med en fodboldbane 65 feet dybt.

Hvad er sådan et hul? Et par kiloton? Så har vi pyrofile jo
dårlig nok noget at glæde os til.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-02-05 00:33

> [...]
> vi kan jo øve os lidt, når chancen nu byder sig, og det ikke er fatalt at

Ja lad os sprænge den i et par middelstore stykker som vi så ikke aner
hvilken bane de vil tage - bare at det er tæt på Jorden - det skal nok gøre
os trygge.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-02-05 00:57

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev >
> Ja lad os sprænge den i et par middelstore stykker som vi så ikke aner
> hvilken bane de vil tage - bare at det er tæt på Jorden - det skal nok
gøre
> os trygge.

Nu vejer selv små klumper voldsomt mange mio/mia ton, så der skal mere til
end en lynkineser for at brække den i flere stykker. Det er nu heller ikke
meningen, man vil bare se om man på nogen måde kan skubbe lidt til dens
bane.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 11-02-05 01:10

> [...]
> meningen, man vil bare se om man på nogen måde kan skubbe lidt til dens

Jamen det lyder da helt usansynligt, at det skulle kunne lade sig gøre ved
at fyre en lille ærtepistol af her fra jorden? Jeg har ingensomhelst
teoretiske forudsætninger, men jeg ville da alligevel forestille mig, at en
ændring af et sådans legemes bane, ville kræve en længerevarende påvirkning
af en vis kraft. Nu er det jo som udtrykt en ordentlig slambert, men kunne
man ikke også forestille sig at der en dag kommer en dims susende, der ligså
stor, eller endda større end jorden? hvad skal man stille op med den?

Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-02-05 02:51

Martin Bak wrote:
[...]
> [...]
> stor, eller endda større end jorden? hvad skal man stille op med den?

Det korte svar er at nej, det kan man *ikke* forestille sig.

Det lange svar bliver noget med helt grotesk absurd ekstremt
små sandsynligheder, som ligger langt, langt, langt, langt,
langt ud over hvad vi mere eller mindre tænkende aber
intuitivt kan forholde os til.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-02-05 21:39

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> sandsynligheder, som ligger langt, langt, langt, langt, langt ud over
> hvad vi mere eller mindre tænkende aber intuitivt kan forholde os til.

Hej Peter

Det er så usandsynligt - det håber jeg også - ps kig lige her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Neutronstjerne
"...Billede af neutronstjernen RX J185635-3754 (kilde: NASA/STScI)
(http://hubblesite.org/newscenter/archive/2000/35/) passage, ved 3
forskellige datoer. Den er kun 200 lysår fra jorden..."

Hubble Sees Bare Neutron Star Streaking Across Space:
http://hubblesite.org/newscenter/newsdesk/archive/releases/2000/35/
"...It's as big as Manhattan Island, is 10 trillion times denser than
steel, and is hurtling our way at speeds over 100 times faster than a
supersonic jet. An alien spaceship? No, it's a runaway neutron star,
called RX J185635-3754.
it will swing by Earth at a safe distance of 170 light-years in about
300,000 years
...."

-

14 January, 2000, BBC News: Lone drifter black holes discovered:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/603423.stm
Citat: "...Some black holes drift alone through the Galaxy rather than
waltzing around companion stars, astronomers have discovered..."

-

Ing 13/10/2000: Vandrende planeter fundet i universet:
http://www.ing.dk/arkiv/001013/planet.html

mvh/Glenn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-02-05 19:44

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev
> Jamen det lyder da helt usansynligt, at det skulle kunne lade sig gøre ved
> at fyre en lille ærtepistol af her fra jorden? Jeg har ingensomhelst
> teoretiske forudsætninger

Og hvordan er så grundlaget for at udtale dig så bastant?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 11-02-05 21:04

> "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev
>
> Og hvordan er så grundlaget for at udtale dig så bastant?
> --

Grundlaget er jo bare en nysgerrig interesse, og jeg vedgår gerne, at jeg
ikke har de teoretiske forudsætninger for at udtale mig bastant, og derfor
alene reagerer udfra normal logisk resonans med et lille håb eller ønske om,
at bedre funderede kan tilfredsstille min nysgerrighed. Desværre har endnu
ingen kommenteret min formodning om at en raket affyret mod en asteroide med
det formål, at ændre dens kurs skulle være nytteløs. Og hvad der i givet
fald i stedet skulle til for at ændre en asteroides kurs, har der heller
ingen bud været på.

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-02-05 22:49

> [...]
> det formål, at ændre dens kurs skulle være nytteløs. Og hvad der i givet
> fald i stedet skulle til for at ændre en asteroides kurs, har der heller

Det kan nok regnes ud af en eller anden skriftklog, men man har dog ladet
det komme an på en prøve. At se lidt jord sprøjte til side, kan vel ikke
være det, der er det interessante.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Malte Runz

Dato : 11-02-05 01:16

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Ja lad os sprænge den i et par middelstore stykker som vi så ikke aner
> hvilken bane de vil tage - bare at det er tæt på Jorden - det skal nok
gøre
> os trygge.

Det var naturligvis ikke lige det jeg havde forestillet mig. Vel?
Men hvad med selve ideen om at vi bør forberede os på den slags hændelser?
Eller skal vi satse på, at vi klarer det i første forsøg, når det virkelig
gælder?

--
Malte Runz

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-05 02:05

Scripsit "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>

> Nu er det jo som udtrykt en ordentlig slambert, men kunne man ikke
> også forestille sig at der en dag kommer en dims susende, der ligså
> stor, eller endda større end jorden?

Kun hvis den kommer fra udenfor Solsystemet. Et objekt *i* Solsystemet
på størrelse med jorden ville for længst være opdaget på grund af sin
indvirkning på de andre planeters banebevægelse.

Og jeg har aldrig hørt om at der nogensinde er observeret objekter af
tydelig interstellar oprindelse der passerede gennem solsystemet. Men
jeg har heller ikke ledt efter sådanne historier, så jeg kan tage fejl.

Man kunne rent teoretisk forestille sig et objekt af jordstørrelse med
en kometlignede bane så den kommer indenfor det egentlige solsystem så
sjældent at vi endnu ikke har set den. Men det faktum at vi aldrig har
observeret sådanne objekter selv i baner hvor de ikke rammer Jorden
(og de ville i givet fald være så tydelige på nattehimlen at der med
stor sikkerhed ville være skriftlige kilder hvis blot ét var kommet
forbi de sidste par tusind år) gør at de må være så uhyre sjældne at
risikoen for at blive ramt af et er infinitesimal selv i forhold til
den lille risiko for at blive ramt af en mere normal komet eller
asteroide.

(Det kan også være - men jeg er ikke i stand til at udføre
beregningerne - at man kan udelukke jordagtige kometer længere tilbage
end historisk tid, fordi de ville bringe uorden i fx Merkurs bane og
dermed bringe dens bundne rotation ud af takt).

> hvad skal man stille op med den?

Få talt ud med sin værste fjende, dyrke en masse sex og i øvrigt gøre
alt det man ellers lader være med på grund af at det vil have
ubehagelige konsekvenser.

Og så i øvrigt håbe på at vi inden det sker har fået etableret
selvforsynende kolonier på Månen, Mars eller andre planeter, så det
ikke er hele menneskeheden der bliver udslettet.

Forresten er den herskende teori vist i øvrigt at Månen er resten af
en planet i Mars-størrelse som kolliderede med Jorden tidligt i
solsystemets historie.

--
Henning Makholm "They have a word for people our age.
They call us children and treat us like mice."

Fra : Martin Bak

Dato : 11-02-05 02:09

> Scripsit "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>
>

> Og så i øvrigt håbe på at vi inden det sker har fået etableret
> selvforsynende kolonier på Månen,

Hvis jorden ryger, er månen da vist også ret ilde stedt, hvis jeg har
forstået det rigtigt?

Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-02-05 10:04

Henning Makholm skrev:

> [...]
> tilbage end historisk tid, fordi de ville bringe uorden i fx Merkurs
> bane og dermed bringe dens bundne rotation ud af takt).

Er det ikke ca. 40 år siden (1965), at man fandt ud af at Merkur
alligevel ikke havde bunden rotation (synchronous rotation)?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-05 02:44

Scripsit "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>

> Hvis jorden ryger, er månen da vist også ret ilde stedt, hvis jeg har
> forstået det rigtigt?

Den forbliver næppe pænt i samme bane, men det meste af dens overflade
undgår nok direkte ødelæggelse.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-05 19:00

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk>

> Er det ikke ca. 40 år siden (1965), at man fandt ud af at Merkur
> alligevel ikke havde bunden rotation (synchronous rotation)?

Hm, det kan da godt være at jeg er bagud for min tid...

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,