karmkonstruktion
Fra : Ralph

Dato : 06-02-05 22:11

Under orkanen åbnede min kone vores nye (2 mdr. gamle) terrassedør, hun
kunne ikke holde den pga. vinden og den blæste op og blev skæv. Det har vi
ikke skænket så mange tanker, det var vel blot et hængsel der skulle bøjes
tilbage. Min tømrer kom så i dag med en hængselvrider, men den hjalp ikke
meget da det var hele karmen der var flækket. Snak med dit
forsikringsselskab var hans råd.
Nu har jeg så set lidt på selve konstruktionen og karmen består af en 50x100
mm bjælke hvori der er udfræset en "rille" på ca. 15x50 mm så der er plads
til døren, desuden er der udfræset endnu en rille - i det tynde stykke - på
7x10 mm så karmen - der hvor døren er hængslet kun er 28 mm tyk.

Nu er mit spørgsmål om det er leverandøren eller forsikringsselskabet der
"hænger" på regningen. Jeg har såmænd ikke ikke så ondt af
forsikringsselskabet, men hvis de betaler og tømreren laver den samme
konstrultion een gang til, hvor længe vil det så holde? Skal det hele laves
om så jeg ikke får samme problem om 5-7 år hvis jeg f.eks. glemmer at smøre
hængslerne, eller en hund løber ind den åbne dør, en ny orkan,
eller...........

Til orientering ligger der et snit af karmen på dk.binaer

--
venligst
Ralph

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-05 07:28

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> laves om så jeg ikke får samme problem om 5-7 år hvis jeg f.eks. glemmer
> at smøre hængslerne, eller en hund løber ind den åbne dør, en ny orkan,

På dk.videnskab.jura er de gode til gratis advokatrådgivning, så dem xposter
jeg til - bl.a. fordi min far kvajede sig ved unormal adfærd (glemte en
tændt el-pære inde i et klædeskab)
og forsikringsselskabet betalte.!!!
Åbner man terassedør i orkan minder det om force majeure og ulykkesfugl
mentalitet, og det bør de ansvarlige forsiknings-kunder ikke betale for -
solidaritet med dem ville dog ikke hindre mig i at afprøve grænser, hvad min
far gjorde med held - går den så går den. Rapporter her om resultatet - i
vort sindsyge samfund er "løn som forskyldt" på vej ud.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-02-05 07:57

> Nu er mit spørgsmål om det er leverandøren eller forsikringsselskabet der
> "hænger" på regningen.

Det er næppe videnskab som sådan, men prøv evtuelt
dk.videnskab.jura eller
dk.forbruger
hvor der nok er bedre svar af den slags du søger.

Fra : John Smith

Dato : 07-02-05 15:42

Ralph wrote:

> Til orientering ligger der et snit af karmen på dk.binaer

Ja det kan jeg så ikke se.

Det lyder som en helt normal konstruktion af karmen.

Jeg er ret sikker på at det er dig der hænger på regningen, da du ikke
passede på med døren i blæsevejr.

Løsningen er at montere den nye dør med en glideskinne i toppen der
holder på døren der. Men det er også kritisk at du får en dørstopper på
i bunden, der passer med skinnen, da jeg her oplevet at døren kan smække
så hårdt op at den alligevel gik itu ved vridet fra det pludselige stop
i toppen.

Håber at det er en hjælp.. Spørgsmålet høre nok mere til i hus & have
gruppen...

John Smith