Hvad vejer lugt?
Fra : Carlsen

Dato : 06-02-05 11:19

Kan man veje lugt? Hvad består lugt af (partikler(hvilke?)). Mindskes vægten
af et stof som udsender lugt?

-LC

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-02-05 11:54

Carlsen wrote:
> Kan man veje lugt?

Ja. Da man kan veje luft må det kunne lade sig gøre.

> Mindskes vægten af et stof som udsender lugt?

Der må jo forsvinde et eller andet via lugten. Og dermed er det vist
vanskeligt at fastholde vægten...

Mvh. Jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 18:20

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote in message

> Ja. Da man kan veje luft må det kunne lade sig gøre.

> Der må jo forsvinde et eller andet via lugten. Og dermed er det vist
> vanskeligt at fastholde vægten...

Mølkugler og pissoir-kugler - delvis naphtalen, bicyklisk (CH)4C2(CH)4 - er
så flygtigt at det faste stof sublimerer helt væk efter nogen tid. men
masser af stærkt duftende stoffer kan ligge har dunste i årevis uden at du
med den fineste vægt kan måle vægttab.

Te skal ligge i lugttætte poser og dåser, siger connesseurs - især hvis
parfumeret med bergamot-olie/citrusolie/lignende - - men nogle lugte er
næsten evighedsholdbare, bl.a. tebladenes egen lugt og smag

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-05 12:12

Carlsen skrev:

> Kan man veje lugt?
>Hvad består lugt af (partikler(hvilke?)).

'Almindelige' molekyler. Vi kan lugte visse luftarter (eller
stoffer på dampform) fordi molekylerne derfra kommer op i næsen,
opløses i slimen og derved påvirker nogle sanseceller.

Man kan naturligvis godt veje en luftart, men kaffe lugter ikke
nær så stærkt som svolvdioxid, og te lugter ikke nær så meget som
kaffe, så man kan ikke fra vægten af en bestemt mængde duftstof
slutte sig til hvor kraftigt det kan fornemmes.

>Mindskes vægten af et stof som udsender lugt?

Ja. Der forsvinder molekyler derfra ud i luften.

Jeg har læst at hansommerfugle kan lugte hunsommerfugle på flere
kilometers afstand, og det skulle næsten svare til at de kan
sanse ét molekyle - som ganske vist godt kan være stort. Nogle
organiske stoffer har ret store molekyler.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 13:46

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> kaffe, så man kan ikke fra vægten af en bestemt mængde duftstof
> slutte sig til hvor kraftigt det kan fornemmes.

Vi kan nok lugte kaffe og svolvdioxid, når nogle få milliarder, milliarder
lugtmolekyler rammer næsen.

Tidobles SO2-molekylernes antal, sker adaption, så vi ikke finder det ti
gange så slemt, men kaffens store molekyler vil undertiden slå mere igennem
ved samme antal ppm i luften.

> Ja. Der forsvinder molekyler derfra ud i luften.

Men når låget tages af kaffetermokanden er vægttabet få milliardenedele og
især pga lugtløst vand

> [...]
> sanse ét molekyle - som ganske vist godt kan være stort. Nogle
> organiske stoffer har ret store molekyler.

Sommerfugle sattes som føler i gaskromatograf - flere forelæsere forlystede
os med historien i min studietid - intet nyt hat været nævnt i New Scientist
eller lignende, så måske det er en vandrehistorie
Naturvidenskab er ikke fri for dem.
Dioxin-forgiftning af uren-hud-drukkenboldpolitikeren fra Ukraine hører nok
til blandt "Urban Legends with Nobel Price" blåstempling
Medie-historien forærede jo USA et kæmpe Østland der før var i russisk
magtsfære, så halvkvædede viser må her ikke undersøges nærmere.

Fra : René Løweneck

Dato : 06-02-05 17:22

Hej Bo !

> Tidobles SO2-molekylernes antal, sker adaption, så vi ikke finder det ti
> gange så slemt, men kaffens store molekyler vil undertiden slå mere
igennem
> ved samme antal ppm i luften.

Det der apdations-halløj er da så vist sat ud af funktion, ude på
badeværelset )))

Uha-da )))

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 18:12

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> wrote in message
> Hej Bo !
>
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> igennem
>
> Det der apdations-halløj er da så vist sat ud af funktion, ude på
> badeværelset )))
>
> Uha-da )))

Tænker du på tarmluft, hvor ens egen vind ikke lugter så slemt som andres?

Urin kan man meget let vænne sig til lugten af - og andres og egen er lige
(lidt) generende.
Når gæring giver ammoniak-dannelse, er den lugt værst - og ammoniak er
ammoniak
Lortelugt kan man næsten ikke vænne sig til og liglugt endnu minde - dog
kender jeg en laborant der på Landbohøjskolen havde at gøre med intenst
stinkende lig i månedsvis og efter et par måneder blev man ligeglad. Men
lort og lig begyder infektoinsfare så her bør signal-styrke ikke adapteres
ned i påtrængenhed.
Urin er som et vejskilt - "her har en konkurrent urineret, så pas på du ikke
bliver angrebet bagfra".
Har man læst skiltet_
_du er på fremmed territorie_
er der ikke grund til, at man vedvarende har ubehags-fornemmelse i næsen
Gylle er rigtig slem, fordi urin giver homogen opløsning, og det betyder, at
alle svinelortens hæmoglobin-nedbrydningsprodukter bliver omsat til indol og
skatol, som klæber i tøjfiber-overflader i dagevis. Og al svovlforbindelse
bliver til lavmolekylære merkaptaner (fx CH2CH3SH, der minder om
svovlbrinten i råddent æg og tang.

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 06-02-05 19:10

> [...]
> skatol, som klæber i tøjfiber-overflader i dagevis. Og al svovlforbindelse
> bliver til lavmolekylære merkaptaner (fx CH2CH3SH, der minder om

Godt spørgsmål Carlsen. og gode svar.

Hvad med røg lugt fra fx cigaretter? Det kan jo også hænge i tøjet i
flere dage efter, og havde PC netparty engang med 10 venner, 7 røg meget.
Det tog over en uge at få gardinerne (stuen) til ikke at kunne lugte røg
mere. Er der så noget som bedre opfanger lugt molekylerne og neutraliserer
dem til ikke lugt molekyler?

MVH

Torben

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 21:29

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Det tog over en uge at få gardinerne (stuen) til ikke at kunne lugte røg
> mere. Er der så noget som bedre opfanger lugt molekylerne og

Den tobaks-lugt der hænger i tøj, er ikke fra kulilte, NO2, SO2 eller
lignende lavmolekylært -
- men fra halv-forbrændte aromatiske aminosyrer fra tobakkens protein og
lignende - molekyler med størrelse og struktur lidt mindre end
nikotin-alkaloidet. Og med tjære lugt: phenoler og kresoler.
Man kan overdøve med syren-spray, men intet kan hindre adsorptionen til
tekstilfibre eller fremskynde at det på et par dage damper af igen. Høj
templeratur og megen ventilation kan selvfølgelig fremskynde - fx at
gardinet lægges over oliefyret eller i solskin. Eller vaskes. Men sikke dog
et besvær for så lille et problem.
Duft er altid signal og har aldrig skadelig virkning - udover at ammoniak og
svovldioxid selvfølgelig kan give forbigående ødemer i lungernes alveoler,
hvis man længe opholder sig i koncentration på _flere tusinde_ gange den,
der tidligt gav frastødende lugt.
Eneste danske dødsfald er vist engang i 60erne, da to specialarbejdere på
Tuborg i Hellerup skulle transportere salpetersyre og en zinkspand og andet
med elevatoren, og den gik i stå.
Da de kedede sig, mens de ventede på at elevatoren kom igang TÆT INDELUKKET
I ELEVATOREN, hældte de syren i spanden og NO2 gav ødemer, som let kunne
have været behandlet på Gentofte Amts Sygehus, hvis ikke en ukyndig læge
havde sendt de forkomne arbejdere hurtigt hjem, hvor en af dem kvaltes, da
ødemerne forværredes om natten.
Oplyste min fremragende kemilærer Pi Johannesen.

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 09-02-05 19:53

> [...]
> templeratur og megen ventilation kan selvfølgelig fremskynde - fx at
> gardinet lægges over oliefyret eller i solskin. Eller vaskes. Men sikke

Bliver duftene mere aktive når temperaturen er høj, så de måske lugter
stærkere men på kortere tid?

Så en dok.film om nogle der lavede verdens mest afskrækende lugt, en
blanding med nogle af de værste lugte, fx lig, rådne æg og lignende. Den
skulle bruges som at holde fx vrede aktivister væk hvis det tog overhånden.
Nogle testpersoner klarede kun få sek. andre under 0,4 sek så havde de
fået nok!!!

Hvad er syren spray?

Forsøgte selv med eddike og løg ringe, det hjalp lidt på tobakrøgen, men
ikke noget væsentligt.
Ved lugt på tøj og udluftning, er det så en "fortynding" man laver altså
blæser nogle molekyler af tøjet?

Torben

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 08-02-05 15:50

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-02-05 12:03

Torben V. Mogensen wrote:
> [...]
> mere. Er der så noget som bedre opfanger lugt molekylerne og neutraliserer

Aktivt kul, formodentlig.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-05 12:27

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Aktivt kul, formodentlig.

Med kulpulver kan du afgifte en væske - når tøj er røget til, dur intet.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-02-05 11:59

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> kaffe, så man kan ikke fra vægten af en bestemt mængde duftstof
> slutte sig til hvor kraftigt det kan fornemmes.

Forskellige mennesker skulle også være mere eller mindre
følsomme over for forskellige lugte, altså rent
perceptionsmæssigt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-05 12:23

> Forskellige mennesker skulle også være mere eller mindre følsomme over for
> forskellige lugte, altså rent perceptionsmæssigt.

Noget lugter ubehageligt, noget såsom kaffe er acceptabelt eller godt.
Hvor STÆRKT det lugter afhænger ikke kun af molekyltal i luften

Måske kaffearomaens molekyler er effektive i antal få milliarder og SO2 skal
møde næsen i antal milliarder millliarder for at de opdages.
Sådant er kun undersøgt i få tilfælde - og har ingen praktisk betydning.

Fra : Mette P.

Dato : 06-02-05 22:29

"Carlsen" <carlsens@SLETwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man veje lugt? Hvad består lugt af (partikler(hvilke?)). Mindskes
vægten
> af et stof som udsender lugt?
>
> -LC

Hvis (når) jeg slår en marmeladeprut, så er noget af min pølse oppe i den
næse.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-05 07:31

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> wrote in message

> "Carlsen" <carlsens@SLETwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> vægten

> Hvis (når) jeg slår en marmeladeprut, så er noget af min pølse oppe i den
> næse.

Men patogene (eller andre) mikrober er ikke flyvske nok til at følge med de
milliarder af gange lettere lugtmolekyler fra endetarm til nabonæse. Så nyd
at _variation is the spice of life_ og slap af
Det du ej dør af, blir du stærkere af.(stort set, pindehug ikke i Nietzsches
flotte generalisering)