Mårup kirke
Fra : Happydane

Dato : 29-01-05 21:08

Hej NG.

Vi sidder her og spiller kloge... og så kom snakken ind på en kírke som var
i fare for at styrte i havet, en mente den lå ved stevns og en anden i
Jylland, vi har nu fundet ud af den ligger i Jylland og den hedder Mårup
Kirke.

Er der nogen der ved hvor langt der er fra kirken til skrænten?

Med venlig hilsen

Martin

--
Fjern DETTE fra min mail

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-01-05 21:38

> vi har nu fundet ud af den ligger i Jylland og den hedder Mårup Kirke.

Bemærk dog at der også ligger en på Stens. En del er for længst skvattet ned
af klinten, så dens afstand er ca -5m.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 29-01-05 21:48

"Happydane" skrev:
> vi har nu fundet ud af den ligger i Jylland
> og den hedder Mårup Kirke.
> Er der nogen der ved hvor langt der er fra
> kirken til skrænten?

ca. 21 m, per 30 november 2004:

http://www.mex.dk/dk/vis_nyhed.asp?id=7791&nyhedsbrev_id=1158

Men en del af kirkegården er forlængst opslugt.

--
/Lars

Check anmeldelser for DVD+HDD optagere på:
http://www.recordere.dk/anmeldelser

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-01-05 11:02

Sat, 29 Jan 2005 21:47:56 +0100, Lars Ladingkaer
<ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev:

> ca. 21 m, per 30 november 2004:
>
> http://www.mex.dk/dk/vis_nyhed.asp?id=7791&nyhedsbrev_id=1158

Det var før orkanen, der nappede endnu en bid. Mit gæt er ca 10-15 meter
(var der sidste weekend).

Men orkanen tog mindre, end de fleste havde ventet.

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-01-05 22:02

Happydane skrev:

> [...]
> den hedder Mårup Kirke.

> Er der nogen der ved hvor langt der er fra kirken til skrænten?

Det kan jeg se at du har fået svar på. Men Lønstrup klint bliver
jo konstant "ædt" af havets erosion. Man har ca. tre muligheder:

1. lade kirken styrte i havet, når tiden kommer.
2. "rulle" kirken længere ind i landet.
3. standse erosionen af klinten på det pågældende sted.

P.s.: "rulning" af bygninger er en enkel og kendt teknologi,
som er praktiseret mange steder i landet. En af de seneste,
og meget omtalte, var rulningen af den gamle, bevaringsværdige
terminalbygning i Kastrup Lufthavn.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-01-05 11:07

Sat, 29 Jan 2005 22:02:13 +0100, Herluf Holdt, 3140
<herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

> [...]
> som er praktiseret mange steder i landet. En af de seneste,
> og meget omtalte, var rulningen af den gamle, bevaringsværdige

1. Vel det eneste fornuftige. Det er nu en gang naturens gang heroppe.
2. Muligt, (man gjorde det også med krudttårnet i Frederikshavn år
tilbage) men hvorfor? Så speciel er Mårup kirke nu alligevel ikke - vi har
en hel del middelalderkirker.
Det eneste, der gør Mårup kirke enestående er netop, at den er ved at
falde ned

3. Glem det. Du kan udskyde, ikke standse erosionen. Hovedårsgen til
erosionen både her og ved hhv Rubjerg fyr (der nu er _helt_ omgivet af
sandbjerge) og Nr. Lyngby er undergrunden. En række lerlag bliver
udvasket af nedsivende regnvand.
Havet fjerner egentlig kun det allerede nedstyrtede materiale, så der er
plads til noget mere.

Så en fodring af stranden - som man gør ved Skagen - vil være et rent
sisyfosarbejde..

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-05 13:46

Gert Krabsen skrev:

> Så en fodring af stranden - som man gør ved Skagen - vil være et rent
> sisyfosarbejde..

Hvordan går det med ham med jernrørene? Er det ikke rigtigt at
han omsider har fået lov, og at det virker?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-01-05 15:15

Sun, 30 Jan 2005 13:46:20 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> Hvordan går det med ham med jernrørene? Er det ikke rigtigt at
> han omsider har fået lov, og at det virker?

Ja og måske.( Det var plastrør, men pyt.)

De stod der for et års tid siden og så faktisk også ud til at virke - selv
jeg var overrasket.
Men som sagt - hvor længe? Hvis hele stranden bortskylles, som den gjorde
her i januar, er der ikke meget der hjælper.

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 31-01-05 00:28

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssle5vw060p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> [...]
> Men som sagt - hvor længe? Hvis hele stranden bortskylles, som den gjorde
> her i januar, er der ikke meget der hjælper.

Hm, strandens sommer- og vinter-profil er forskellige, og positionen af dræn
er sikkert ikke optimal for begge... og måske slet ikke for en dynamisk
udvikling i det hele taget. Det bliver spændende når der offentligøres noget
om projektet.

Er der nogle af jer der har forslag til google-ord der kan bruges til at
søge yderligere om ovennævnte strand-dræning .. eller lige frem kender en
tilgængelig side?

Carsten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-01-05 00:40

Carsten Troelsgaard skrev:
> Er der nogle af jer der har forslag til google-ord der kan bruges til
> at søge yderligere om ovennævnte strand-dræning .. eller lige frem
> kender en tilgængelig side?

Kystsikring drænrør
gav 33 hits. Her er det første:

http://www.tekinno.dk/10523

Men mon ikke Skov- og Naturstyrelsen har noget på deres side?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 04:23

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Kystsikring drænrør
> gav 33 hits. Her er det første:
>
> http://www.tekinno.dk/10523
>
> Men mon ikke Skov- og Naturstyrelsen har noget på deres side?

"Lad falde hvad ikke kan stå" siger marxismen, men dommedagsprædikanterne i
Greenpeace og Miljøministereit ønsker milliardinvestering i hvad måske kan
tænkes at falde om hundred år.
De ønsker ikke at privat nedsatte plastrør gør dem til grin.
Deres skæbnetro vedr Mårup om at "Det er naturens mening" er komisk.

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-01-05 01:21

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse news:41fd6d83$0$33670$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Er der nogle af jer der har forslag til google-ord der kan bruges til at
> søge yderligere om ovennævnte strand-dræning .. eller lige frem kender en
> tilgængelig side?

Fandt lige denne notits fra 1.juni 2004

Opfinder mod direktorat
SKAGEN Opfinder Poul Jakobsen, Skagen, der mener at have opfundet
en revolutionerende metode til kystsikring, er nu røget ud i regulært
slagsmål med Kystdirektoratet, som hidtil har stået for al kystsikring i
Danmark. Kystdirektoratet har meldt Poul Jakobsen til politiet for
ulovligt at have sat drænrør i stranden ved Lønstrup. Skagen-opfinderen
opfatter anmeldelsen som ren chikane og har svaret igen ved at melde
direktoratet for magtmisbrug.

»Kystdirektoratet vil åbenbart gøre alt for at stoppe mine projekter,«
siger Poul Jakobsen til Nordjyske Stiftstidende. Han mener at kunne
gennemskue Kystdirektoratets motiver.

Direktør i Kystdirektoratet, Jesper Holt Jensen, afviser, at
politianmeldelsen er chikane. JP

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 04:21

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> wrote in message

> [...]
> søge yderligere om ovennævnte strand-dræning .. eller lige frem kender en

Hvorfor sælger folkekirken ikke grunden og lader en privatmand lege med
historisk bevarelse?

Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-05 12:23

> jo konstant "ædt" af havets erosion. Man har ca. tre muligheder:
>
> 1. lade kirken styrte i havet, når tiden kommer.
> 2. "rulle" kirken længere ind i landet.
> 3. standse erosionen af klinten på det pågældende sted.

Mon ikke rulning koster mindst ½ mio kr? Det er en tung kampestensbygning,
vistnok fra middelalderen.
Jeg har set Mårup-kirken og husker det som ti meter fra klint til mur. Kun i
Stevns er lidt mur faldet sammen.

ad 3 Private har hamret plastikdrænrør ned i sandet udfor den jyske kirke,
for de syns at den er bevaringsværdig men vore ondskabsfulde myndigheder
forlangte det fjernet for de vil have monopol på gode gerninger, så de fandt
på at DET ER NATURLIGT MED SÅDANT FORFALD - måske de er pro-muslimsker eller
aggresivt antikristne.Eller blot almindelig bureaukrat-sindsyge

Meget tyder på at den billige private løsning kan stoppe problemet for altid

Når min far fik sine patenter afvist , som han søgte solgt til diverse
firmaer, så talte han om "Ikke Opfundet Her - Syndromet" - at folk er
forfængelige og kun hvad de selv står bag eller en ven i deres firma står
bag, vil de fremme.

Regionens kirkegang er minimal, så man burde udlicitere til sommerhusbrug
eller lignende

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-01-05 13:22

Sun, 30 Jan 2005 12:22:36 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke rulning koster mindst ½ mio kr? Det er en tung
> kampestensbygning,
> vistnok fra middelalderen.

Der mangler et par nuller..

> [...]
> på at DET ER NATURLIGT MED SÅDANT FORFALD - måske de er pro-muslimsker
> eller aggresivt antikristne.Eller blot almindelig bureaukrat-sindsyge

Lyder mere som almindelig BW-paranoia. Hvis du finder kystnedbrydning
unaturlig er du velkommen til at stille dig op ved stranden ved næste
storm og puste af al kraft mod vest - og så se, om det hjælper.

> Meget tyder på at den billige private løsning kan stoppe problemet for
> altid

Sludder og vrøvl.

De 'private' kystsikringer var nedbankede telefonpæle foran et sommerhus.
Stod der i mange år, men sommerhuset er der ikke længere. Ved sidste besøg
stod vandet så højt mod klinten at det ikke kunne konstateres, om pælene
også er ved at være væk, men jeg formoder det.

De nedgravede drænrør, som faktisk til sidst blev tilladt som forsøg, har
uden tvivl forsinket kystnedbrydningen - med et halvt års tid! Hip hip
hurra..

> [...]
> firmaer, så talte han om "Ikke Opfundet Her - Syndromet" - at folk er
> forfængelige og kun hvad de selv står bag eller en ven i deres firma står

Eller hvad de ser fornuft og forretning i. Når man løber panden mod en
mur, og der lyder en hul lyd, behøver det ikke være muren, der er noget
galt med.

> Regionens kirkegang er minimal, så man burde udlicitere til sommerhusbrug
> eller lignende

Vrøvl igen. Mårup kirke nedlagdes som sognekirke i 1928.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-01-05 14:27

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse newssle0mfqc0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Vrøvl igen. Mårup kirke nedlagdes som sognekirke i 1928.

Var det ikke 1926.
En anden grund til at bevare kirken er at der er et mindesmærke
fra Guds straf over englænderne da Crescent gik ned og 226
druknede og blev begravet her.
I 1895 opsatte det engelske Marineministerium en mindetavle i
Maarup kirke over 3 forliste skibe. Det var foruden "The Crescent",
skibene "St. George" og "Defence", som forliste længere nede langs
vestkysten nogle år senere.

Mvh
Martin

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-01-05 15:10

Sun, 30 Jan 2005 14:26:38 +0100, Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk>
skrev:

> "Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
> newssle0mfqc0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Var det ikke 1926.

Muligt. Min kilde (De danske Kirker) siger 1928, but anyway..
Pointen er, at kirken ikke i manne år er brugt til regelmæssig
gudstjeneste. Så vidt jeg husker var sidste begravelse i starten af
1990'erne.

> [...]
> Maarup kirke over 3 forliste skibe. Det var foruden "The Crescent",
> skibene "St. George" og "Defence", som forliste længere nede langs

Helt korrekt. Mindesmærket er ankeret fra Cresent.
Spørgsmålet er jo bare - og er også emnet for striden for/imod kystsikring
- om guld kan købes for dyrt..

De millioner, det ville koste at kystsikre - og som Hjørring kommune ikke
lige har liggende i et hjørne - kunne måske bruges bedre andre steder.

Der er intet til hinder for, at flytte mindesmærker m.v. til f.eks.
Lønstrup (så længe vi har den!)

Det er jo i bund og grund det, striden står om.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-01-05 16:07

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse newssle5l6h30p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> [...]

> Lønstrup (så længe vi har den!)
>
> Det er jo i bund og grund det, striden står om.

Der skal måske lidt statslige midler til hjælp. Kirken har jo
også uomtvistelig attraktionsværdi, fordi den er lige ved at styrte
i havet.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-05 23:39

> "Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssle5l6h30p03yo@news.sunsite.auc.dk...

I bund og grund er det jo også Guds egen skyld det hele, så hvorfor
modarbejde?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 04:19

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> newssle5l6h30p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> ikke
>
> I bund og grund er det jo også Guds egen skyld det hele, så hvorfor

"Gud hjælper den, der hjælper sig selv", står der i biblen - omend jeg har
hørt en Nørrebropræst hævde at sådan kapitalist-selvhjulpenhed bør ses som
antikrist.

Fra : Krabsen

Dato : 30-01-05 22:13

Sun, 30 Jan 2005 15:09:32 +0100, Gert Krabsen
<news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev:

> Helt korrekt. Mindesmærket er ankeret fra Cresent.

Kun delvis korrekt. Det er kun Cresent, der ligger ved Mårup.

St. George og Defence gik ned ved Bøvling, nede ad Ringkøbingkanten...

mvh
Krabsen

--
Sendt med M2, Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-01-05 23:17

"Krabsen" <krabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse newsslfo77sxc5wt74@news.tele.dk...

> Kun delvis korrekt. Det er kun Cresent, der ligger ved Mårup.
>
> St. George og Defence gik ned ved Bøvling, nede ad Ringkøbingkanten...

Du har forhåbentlig selv en svag formodning om hvad du korrigerer.
Der blev 1937 rejst et mindesmærke for Defense og St.George på
Thorsmindetangen ud for stedet hvor St.George forliste julenat 1811.
Defense forliste ud for Fjaltring. Ca 1300 druknede og blev begravet
i klitterne.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 04:17

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Thorsmindetangen ud for stedet hvor St.George forliste julenat 1811.
> Defense forliste ud for Fjaltring. Ca 1300 druknede og blev begravet

Mine seneste børns mor er fra Mårup-egnen, så jeg har hørt ensstemmige
ammestuehistorier om at fiskerne hængte staldlygter på køerne nær
stranden(vildledende fyrtårn), så briterne troede der var langt ind til
land, og pludselig gik de på grund. Sjovt at briterne hædrer vore drabsmænd
og ligrøvere med en mindetavle.

Var der over tusind sømænd på den tids krigs- eller handels-skibe? Jeg
troede man begravede standvaskere i kirkegaardsjord og ikke mellem får ,
marehalm og vandrende sanddynger

Fra : Torben Ruby

Dato : 03-02-05 14:10

Man sætter vel ikke mindesmærker for ting der ikke er sket endnu ? )

Sun, 30 Jan 2005 15:09:32 +0100, Gert Krabsen
<news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev:

Citerede det overstående...
> Helt korrekt. Mindesmærket er ankeret fra Cresent.

> Kun delvis korrekt. Det er kun Cresent, der ligger ved Mårup.

> St. George og Defence gik ned ved Bøvling, nede ad Ringkøbingkanten...

Sludder St. Georg ligger (der er nederste dæk tilbage) begravet under sand,
hvilke dog ikke er tjekket efter sidste orkan, ca 3? km syd for Thorsminde
(Nissum Fjord)..

Defence lå cirka hvad 1? km nordvest for indsejlningen til Thorsminde
Havnindløb.. Den er for længst ødelagt af havet.

Grunden til jeg skriver sludder er at du referere til en by der ligger en
god stykke inde i landet,til at referede til skibsvrag, Bøvling der ligger
over 15 km bort fra vraget).

Ringkøbing ligger til sammenligning 45 km væk i bil.

I øvrigt så ligger der i Thorsminde en strandingsmuseeum over de to skibe og
en masse andre standinger langs vestkysten gennemtiderne.

St. Georg og Defence sank den 24 december 1811 kl ca 5 om morgen på vejen
hjem fra togt i Østersøen, hvilke de i øvrigt indledte med slaget på reden i

1807 (dengang vi holdt med Franskmændene), og de løb med den danske flåde,
St. George skulle have været hovedskibet under slaget, man stak for dybt så
de valgte en anden..

På vejen hjem mistede St. George hovedroret nede ved lolland (den er blevet
bjerget sidste år af dykkere, og er nu under konservering i Thorsminde). St
george fik et nødror og kunne fortsætte - men pga dårligt vejr lå hele
flåden i ly ved den svenske kyst oppe ved goteborg i længere tid, der blev
besluttet få dage før jul at prøve alligevel at smutte vestpå trods dårligt
vejr. På vejen blev de dog ramt af meget grimt vejr der gjorde at St. George
mistede nødroret, og Defence valgte at slæbe den flot fra kysten, men det
blev samtidigt skæbnen for dem begge, da de begge heraf strandede.

Hi hi kunne fortælle meget mere om de to skibe... Men må nok hellere stoppe

)

Det er faktisk en besøg værd at besøge strandingsmuseet i Thorsminde.

Ang ham med rørerne toil strandfodning, så har han lige fået tilladelse til
at lave et forsøg nede på Holmsland klit (syd for Hvide Sande), hvor han
skal forsøge om med rørerne at få lidt strand tilbage..

Hilsen Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-02-05 14:36

"Torben Ruby" <rubyto_fjern@image.dk> skrev i en meddelelse news:ctt7qn$1e9h$1@gnd.k-net.dk...

> Man sætter vel ikke mindesmærker for ting der ikke er sket endnu ? )

Lige for at klargøre at det er dig der er idiot og ikke mig, vil
jeg lige bemærke: at afsnittet er copypastet fra nettet, hvor der
findes flere hjemmesider om spørgsmålet, hvis man vil fordybe
sig
Jeg havde ikke problemer med at fatte meningen - men indrømmet:
på nyhedsgrupper kan sætningerne aldrig idiotsikres nok

Mvh
Martin

Fra : Torben Ruby

Dato : 03-02-05 15:28

> [...]
> Jeg havde ikke problemer med at fatte meningen - men indrømmet:
> på nyhedsgrupper kan sætningerne aldrig idiotsikres nok

Dooooooh det er da mig der misforstod teksten, jeg læste teksten som om der
stod at man satte mindes mærket, hvoraf st. George og Defence gik nogle år
efter... dooooh kan da godt se at dette ikke passede med sammenhængen
men på den anden side burde der vel stå følgende "I Mårup kirke blev der i
1895 af den britiske admiralitet opsat en tavle til minde om officerer og
menige søfolk, som omkom i forbindelse med fregatten Crescents strandig i
1808 og St. Geroges og Defences forlis tre år senere."

iøvrigt skulle mindes mærket være flyttet til Lønstrup kirke da Mårup kirke
blev nedlagt ? kan dette bekræftiges ?

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-02-05 16:43

"Torben Ruby" <rubyto_fjern@image.dk> skrev i en meddelelse news:cttcdp$1fgb$1@gnd.k-net.dk...

> [...]
> menige søfolk, som omkom i forbindelse med fregatten Crescents strandig i
> 1808 og St. Geroges og Defences forlis tre år senere."

Dit spørgsmål hører hjemme i dk.sprog. Jeg skal ikke kunne sige præcist,
hvor mange detaljer og årstal der hører hjemme i en bibemærkning.

> iøvrigt skulle mindes mærket være flyttet til Lønstrup kirke da Mårup kirke
> blev nedlagt ? kan dette bekræftiges ?

Mindetavlen, ja.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 04:50

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote in message
newssle0mfqc0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

>>> 2. "rulle" kirken længere ind i landet.

> Der mangler et par nuller..

Altså 50 mio kr - ingen højere? Eller lavere?
Brainstorming er om at udbede sig a little bit of help from your friends.

> [...]
> unaturlig er du velkommen til at stille dig op ved stranden ved næste
> storm og puste af al kraft mod vest - og så se, om det hjælper.

Modsiger det ikke hvad du siden skriver?

> [...]
>
> De nedgravede drænrør, som faktisk til sidst blev tilladt som forsøg, har
> uden tvivl forsinket kystnedbrydningen - med et halvt års tid! Hip hip

De hurraer vil jeg gerne være med i - og de viser jo at der _netop ikke_
var paranoia i min teori om at myndighedernes modarbejdelse af gratis
mindesmærkebevaring var uberettiget - ja kan man overhovedet forestille sig
at nogen kunne være generet af de plastrør som forlangtes fjernet at
uduelige hadske misundelige miljø-tomhjerner???

> Eller hvad de ser fornuft og forretning i. Når man løber panden mod en
> mur, og der lyder en hul lyd, behøver det ikke være muren, der er noget
> galt med.

Man bør altid se på en sag fra begge sider - og hvis et hulrum i hjernen
ikke er fyldt op af væske og dermed giver hul lyd, så bliver sagen
interssant af helt andre grunde.
En skyttegravssoldat levede i årtier normalt med halvdelen af hjernen
bortskudt - men bindevæv groede ind i det du tror kan være et ekkokammer.

> Vrøvl igen. Mårup kirke nedlagdes som sognekirke i 1928.

Netop fordi ingen gider gå i kirke - selv i IndreMission HansKirkFiskerne
regioner

Jeg kender en præst mellem Thisted og Fjeritslev og hun har nu fået 4 sogne
sammenlagt under sig og der er aldrig halv fyldt i nogen af de fire kirker
som hun skifter rundt imellem

På Vesterbro kan kirkerne se til hinanden og en har i snit 4 fremmødte

Fra : Gert Krabsen

Dato : 31-01-05 09:55

Mon, 31 Jan 2005 04:50:03 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

> [...]

> sig at nogen kunne være generet af de plastrør som forlangtes fjernet at
> uduelige hadske misundelige miljø-tomhjerner???

Undskyld - jeg glemte, at ironi kræver et vist intellektuelt niveau.

> [...]

Undskyld - jeg glemte, at ironi kræver et vist intellektuelt niveau.

> Netop fordi ingen gider gå i kirke - selv i IndreMission

Vrøvl igen igen. Den blev nedlagt og erstattet af kirken i Lønstrup, fordi
halvdelen af sognet var forsvundet ud i Vesterhavet.

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 10:55

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote in message
newsslglqpy00p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Undskyld - jeg glemte, at ironi kræver et vist intellektuelt niveau.

Undertiden svarer jeg på gadedrenge-hån.
Den er aldrig svær at forstå

> Undskyld - jeg glemte, at ironi kræver et vist intellektuelt niveau.

Jeg er altid ontopic og går aldrig efter manden, så jeg foretrækker at
berige denne ng med hvad er videnskabelig relevant, frem for at deltage i
mudderkast

> Vrøvl igen igen. Den blev nedlagt og erstattet af kirken i Lønstrup, fordi
> halvdelen af sognet var forsvundet ud i Vesterhavet.

Ja, fordi TV-husalteret har overflødiggjort kirker (og fiskerne er ikke
hundreder af kutterejere langs kysten men fem trawlerejere i Hirtshals),
sker SOGNE-SAMMENLÆGNINGER
Min pointe som ikke rokkes ved af dine skriverier, er at MÃ¥rup er
museunsgenstand og ikke tørvejrssted for religiøst nysgerrige, hvilket
engang var kirkernes formål. Nu sker nedlæggelser. Ville det ikke være mere
relevant at svare på mit forslag om at sælge kirken til verdslig brug - den
står nok i århundreder endnu, især hvis en privat ejer tør nedhamre
plastrør, og motivationen er idag oprørslyst (delvis), men ejer vil have
mere varig motivation

Har du data om at "halvdelen af sognet er eroderet væk fra den danske
landmasse" (du misinformerer vildt) og er evt bolignedlæggelse pga
kystlinieændring tilnærmelsesvis så vigtig som hvad jeg slår på - at
sociale forhold er helt andre end da kirken byggedes, hvor det meste af
regionens proteinindtag kom fra fiskeres fangster og kirkegang var eneste
kulturliv?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 31-01-05 13:05

Mon, 31 Jan 2005 10:54:51 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

> [...]
>
> Ja, fordi TV-husalteret har overflødiggjort kirker (og fiskerne er ikke
> hundreder af kutterejere langs kysten men fem trawlerejere i Hirtshals),

Hvad har TV med at gøre, om Mårup Kirke i 1928 nedlagdes?
Er det ikke misinformation at påstå, at Mårup kirke nedlagdes på grund af
manglende kirkegang, når det ikke er sandt?

> [...]
> brug - den står nok i århundreder endnu, især hvis en privat ejer tør
> nedhamre plastrør, og motivationen er idag oprørslyst (delvis), men ejer

Læs indlæggene. Den seneste kystnedbrydning er sket _på trods af_ de meget
omtalte plastrør.
Mårup Kirke er ganske rigtigt museumsgenstand - det er der ingen, der har
benægtet. Striden i lokalområdet går på, om det er en _bevaringsværdig_
museumsgenstand uanset omkostninger.

> Har du data om at "halvdelen af sognet er eroderet væk fra den danske
> landmasse" (du misinformerer vildt) og er evt bolignedlæggelse pga

Det har jeg ikke skrevet. Hvem misinformerer?
Jeg skrev, at "halvdelen af sognet var forsvundet ud i Vesterhavet." Hvis
du vil citere, så prøv for en gangs skyld at gøre det i stedet for at
fordreje andres indlæg åbenlyst.

Det kan i øvrigt nemt konstateres ved at se på gamle matrikelkort. Og nej,
jeg gider ikke dokumentere. Du er velkommen til ikke at tro mig.

> [...]
> sociale forhold er helt andre end da kirken byggedes, hvor det meste af
> regionens proteinindtag kom fra fiskeres fangster og kirkegang var

Ingen anelse, og det har intet med videnskab at gøre. Spørgsmålet var
_kystnedbrydningen og dens følger_.
Ikke proteinindtag. Hvad ved du i øvrigt om regionens erhvervsforhold i
1100-tallet?

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 14:09

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote in message
newsslguh3qr0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Mårup Kirke er ganske rigtigt museumsgenstand - det er der ingen, der har
> benægtet. Striden i lokalområdet går på, om det er en _bevaringsværdig_
> museumsgenstand uanset
omkostninger.

DETTE ER NETOP SAGENS KERNE - staten har vist sig så dybt ondskabsfuld at
når private
*omkostningsfrit*
vil beskytte en elsket smuk turistsag, så søger miljøfascisterne at stoppe
de kloge gavmilde kapitalister

> Ikke proteinindtag. Hvad ved du i øvrigt om regionens erhvervsforhold i
> 1100-tallet?

Danmark var stort da kysten var landet og skibsfart var vigtigste transport
og fiskeri gav os mere protein end stude og vildt - spegesild i tønder var
vigtigste eksport.

At en kystkirke ikke var værd at bruge for præsterne allerede i 1900-tallets
start hvor Indre Mission toppede har at gøre med at jyder fornemmer
fremtiden og ikke holder liv i ting der har flere ulemper end fordele, så
sognesammenlægning var klog sag da det skete og Mårup forladtes

Her på nørrebro er præster narkotisk afhængige af kirkeskatødselheden så de
bibeholder ubenyttede kirker og tror det er deres og de kan forære dem til
Islam.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 31-01-05 16:12

Mon, 31 Jan 2005 14:09:00 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

> [...]
> *omkostningsfrit* vil beskytte en elsket smuk turistsag, så søger
> miljøfascisterne at stoppe de kloge gavmilde kapitalister

Endnu en gang er en ellers relevant tråd skudt ud i muddergrøften, fordi
du ikke kan holde dine
(symptomatiske) antipatier mod alt og alle uden for diskussionen.

Og i øvrigt er det (igen) noget vrøvl. En stor del af diskussionen har
netop bundet i, at støttegruppen ønsker offentlig støtte til
kystsikringen. OG det er der altså ikke enighed om.

> [...]
> fornemmer fremtiden og ikke holder liv i ting der har flere ulemper end
> fordele, så sognesammenlægning var klog sag da det skete og Mårup

Endnu en gang vrøvl. Der var ikke tale om en sognesammenlægning, men om at
sognets kirke blev flyttet længere ind i landet. Prøv at sætte dig bare
lidt ind i sagerne, inden du lufter dine anti-holdninger.

> [...]
> dem til Islam.

Endnu en gang er en ellers relevant tråd skudt ud i muddergrøften, fordi
symptomatiske og komplet irrelevante antipatier mod alt og alle uden for
diskussionen.

Intet tyder desværre på forbedring af dette, så slut fra mig..

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-05 00:42

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote in message
newsslg250kp0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Og i øvrigt er det (igen) noget vrøvl. En stor del af diskussionen har
> netop bundet i, at støttegruppen ønsker offentlig støtte til
> kystsikringen. OG det er der altså ikke enighed om.

Selvfølgelig var det usselt og asocialt - typisk statsligt - at man ikke gav
de par kroner til plastikrør-projektet.

Fra : kvaerulant

Dato : 31-01-05 22:22

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> 3. standse erosionen af klinten på det pågældende sted.

Det nytter ikke at stanse erosionen af klintens fod, da hele skranten
skrider gradvis, indtil at den er bleve bevokset, så planterns røder kan
holde på jorden