Saltudvindingen
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-01-05 22:26

Hvordan udvindes salt af salthorsten ved Mariager Fjord? Det er jo
adskillige tusinde ton der udvindes årligt, jeg formoder at der efterfyldes
med vand, men hvor længe bliver det ved at gå godt? Jeg tænker på
sammenstyrtning ell. lign.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 27-01-05 23:30

> [...]
> efterfyldes
> med vand, men hvor længe bliver det ved at gå godt? Jeg tænker på

Jeg mener at der pumpes vand ned i horsten (evt varmt). Det returnerer med
en høj saltkoncentration. Salten er i sig selv deformeret til en 'omvendt
dråbe' som 'drypper' op fra et lavere niveau, fordi salten har en lavere
densitet (og en vis plasticitet) end de gennemsnitlige omgivelser (2,17 mod
2,6 g/ml). Jeg kender
ikke dybde og dimensioner, men nogle horste har betydelig udstrækning

se nogle dimensioner her:

http://www.monsted-kalkgruber.dk/dk/Geologi.htm

deformation mere end sammenstyrtning kan
tænkes. Toppen af saltet er nær nok overfladen til at salte grundvandet.

Carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-01-05 00:03

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev

> se nogle dimensioner her:
>
> http://www.monsted-kalkgruber.dk/dk/Geologi.htm
>
> deformation mere end sammenstyrtning kan
> tænkes. Toppen af saltet er nær nok overfladen til at salte grundvandet.

På en saltpakke var der vist salt ned til 4000 m dybde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-05 16:15

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> deformation mere end sammenstyrtning kan
> tænkes. Toppen af saltet er nær nok overfladen til at salte grundvandet.

Hvis så stort tomrum lå tyve meter under løs muldjord så var der vel risiko
for et kæmpestort omvendt mulvarpeskud og en slags jordskælv, der ku gi
revner i huse.Det ville nok starte i det små med forskubninger , ikke?
Men hvor har man oplevet den slagsproblemer - næppe i Danmark hvor der er
tæt, klæg, tør lerjord eller krystallinsk kalk før man når så langt ned?
Jeg kommer til at tænke på Gasolin-sang om jæger der falder i bjørnefælde -
og spiller guitar fordi han er sammen med en bjørn - ellers har jeg ikke
hørt om jorden-gir-jorden-tar- katastrofer.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-01-05 19:31

Sat, 29 Jan 2005 16:15:01 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

> [...]
> og spiller guitar fordi han er sammen med en bjørn - ellers har jeg ikke
> hørt om jorden-gir-jorden-tar- katastrofer.

Det kræver naturligvis også, at man følger med i verden, læser aviser og
den slags.

For ca. 25 år siden - sammenstyrtning i Tingbæk Kalkminer - 3 omkomne.

For ca. 10 år siden - sportspladsen til Mønsted skole forsvandt.

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-05 12:25

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssldm2pap0p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> For ca. 25 år siden - sammenstyrtning i Tingbæk Kalkminer - 3 omkomne.
>
> For ca. 10 år siden - sportspladsen til Mønsted skole forsvandt.

Jeg gætter at menneskeskabt udgravning få meter under jorden skabte dette

Kan der tænkes sammenstyrtning efter udvaskning af salt, der vel ligger
meget længere nede?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-01-05 13:25

Sun, 30 Jan 2005 12:25:19 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

> "Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
> newssldm2pap0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Jeg gætter at menneskeskabt udgravning få meter under jorden skabte dette

Endelig et sandt udsagn fra BW:
"Jeg gætter"

Var det i øvrigt ikke menneskabt udgravning, der var emnet for tråden?

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-05 13:56

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssle0q7u40p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Endelig et sandt udsagn fra BW:
> "Jeg gætter"
>

> Var det i øvrigt ikke menneskabt udgravning, der var emnet for tråden?

Jo, og 600 000 ton/år er da en slat. Jeg antager at der sker en lukning
nedefra, ellers må der da være noget af et hul dernede efterhånden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-01-05 15:55

Preben Riis Sørensen skrev:

> Jo, og 600 000 ton/år er da en slat. Jeg antager at der sker en lukning
> nedefra, ellers må der da være noget af et hul dernede efterhånden.

Engang jeg var nede ved Magdeburg i Tyskland og skulle læsse noget
specialsand forklarede de mig hvordan de fik det op.

Det var også spulet op med vand. Men det de tog op var ikke ren. Så det
skulle renses inden de kunne bruge det. Og det de rensede ud, som ikke
kunne bruges til noget, lå i nogle kæmpe "bjerge" rundt om fabrikken.

De forklarede mig at det hele kom op af et "lille" hul, og at de
efterhånden havde lavet et kæmpestort hul neden under.

Men fordi det var bred forneden og smal for oven var der ingen risiko
for sammenstyrtning.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 04:26

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> [...]
> efterhånden havde lavet et kæmpestort hul neden under.
>
> Men fordi det var bred forneden og smal for oven var der ingen risiko for

Et hul under Odense med volumen som Himalaya behøver ikke være farligt hvis
siderne er stive Det kan vel ikke være svært at skønne om
salt-borestationens undergrunds bæredygtighed - og er der sket
sammenstyrtning ved fjernelse af så dybt placerede saltmængder?

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 04:31

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
> newssle0q7u40p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> dette

Kan nogen forklare hvorfor Mikkel Foldmann og andre ikke tager ved lære og
er ærlige om hvad er GÆT og hvad er FACT?

Jeg efterspurgte eksempler på relevante sammenstyrtninger og fik to
irrelevante - som jeg ikke kendte. Faktisk var erkendelse af at jeg ikke har
viden om de to episoder unødvendig - man kan nogen uddybe om fx kulminegange
i jord sammenlignelig med den danske salthorsts har skabt sammenstyrtning.?

Fra : Holst

Dato : 30-01-05 15:20

Gert Krabsen wrote:

> Var det i øvrigt ikke menneskabt udgravning, der var emnet for tråden?

Nej, det var saltudvinding.

Og Bo har egentlig ret i, at de af dig nævnte sammenstyrninger absolut
ikke har noget at gøre med saltudvinding. Salthorsten ligger langt under
kalkgruberne.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-05 23:53

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
> adskillige tusinde ton der udvindes årligt, jeg formoder at der efterfyldes
> med vand, men hvor længe bliver det ved at gå godt? Jeg tænker på

Sakset fra: www.saltcenter.com
"Hvordan får man saltet op fra jorden?

I Polen og Tyskland brydes saltet i åbne miner ved hjælp af store
maskiner. I Danmark spules saltet op ved hjælp af vand (lukket
minedrift). Det ferske vand pumpes ned i salthorsten i et inderrør, og
det opgraderede saltvand trykkes herefter op i yderrøret. Saltvandet
(råbrinen) har en saltholdighed p� ca. 26%."

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-01-05 00:07

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

>Det ferske vand pumpes ned i salthorsten i et inderrør, og
> det opgraderede saltvand trykkes herefter op i yderrøret. Saltvandet
> (råbrinen) har en saltholdighed p? ca. 26%."

Skal det så forstås sådan, at man bruger dette som en fast opstilling, og at
salthorsten giver sig og erstatter det oppumpede uden at der opstår en
vandlomme?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-05 01:41

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
> salthorsten giver sig og erstatter det oppumpede uden at der opstår en

Såvidt jeg forstår det laver man et stort hul der blot fyldes med vand.

Men jeg mener også at dette hul ligner noget a lá en katedral. Altså
bred i bunden og med spids top. Således at dets evne til at bære den
ovenover liggende jord ikke forringes væsentligt.

De skriver også, på http://www.saltcenter.com , at den salthorst de
"tapper" 600.000 tons salt fra om året, oppe ved Mariager, har salt nok
til endnu 16.000 år. Og at der blot i Nordjylland er mindst 15 andre
salthorste hvoraf nogle er størrere.

Så det bliver vist ikke foreløbig vi kommer til at mangle salt til
ægget.

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-01-05 15:29

Finn Guldmann - n@a.invalid
ctc1pa$1mjm$1@news.cybercity.dk
skrev følgende:

> [...]
> nok til endnu 16.000 år. Og at der blot i Nordjylland er mindst 15
> andre salthorste hvoraf nogle er størrere.

600000*16000 = 9.600.000.000 tons salt! Er du gal en æggemad....

Hvor meget vejer jorden i sammenligning?

Og hvor meget vejer de æggemader der skal til alt det salt? ;)

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-05 15:46

Martin Petersen skrev:
> 600000*16000 = 9.600.000.000 tons salt! Er du gal en æggemad....
> Hvor meget vejer jorden i sammenligning?
> Og hvor meget vejer de æggemader der skal til alt det salt? ;)

Aner det ikke. Jeg gentager blot det de skriver på det site.

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 16:06

Martin Petersen wrote:

> 600000*16000 = 9.600.000.000 tons salt! Er du gal en æggemad....

Ja, det er meget.

Natriumchlorid har en massefylde vist på 2,165 g/cm3. Det betyder så
vist også, at 1 m3 salt vejer 2,165 tons.

Det vil med andre ord sige, at 9.600.000.000 tons salt fylder
4.434.180.139 m3.

En 1 km3 fylder jo 1.000.000.000 m3, hvilket jo så må betyde, at
4.434.180.139 m3 salt fylder 4,43 km3.

Er det så voldsomt igen? Salthorsten er jo enorm, og den ligger jo flere
hundrede meter under jordoverfladen.

> Hvor meget vejer jorden i sammenligning?

Væsentlig mere.

> Og hvor meget vejer de æggemader der skal til alt det salt? ;)

Også væsentlig mere.

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-01-05 17:25

Holst wrote:

> En 1 km3 fylder jo 1.000.000.000 m3, hvilket jo så må betyde, at
> 4.434.180.139 m3 salt fylder 4,43 km3.
>
> Er det så voldsomt igen? Salthorsten er jo enorm, og den ligger jo
> flere hundrede meter under jordoverfladen.

Det lyder meget fornuftigt. På saltcenteret er der en model af horsten
og landskabet over den. Husene er overraskende små i forhold til den
kæmpe saltkugle!

--
PeKaJe

I have often looked at women and committed adultery in my heart.
      -- Jimmy Carter

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-01-05 19:43

Holst - newsjan05@shelter.dk
41fa54f0$0$270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev følgende:

> Ja, det er meget.

Tak for udredningen. :) Det er sq store tal vi er oppe i her.

- Martin