Offentlige udgifter ifm rygning
Fra : Arne Skriver

Dato : 27-01-05 17:17

En kollega og jeg kom (i en rygepause) til at snakke om om det offentliges
udgifter i forbindelse med rygerelaterede sygdomme kan dækkes ind af de
afgifter der er på cigaretter, tobak osv.

Er der nogen her i gruppen der ved om der er lavet sådan en
undersøgelse/analyse?

Arne Skriver

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-01-05 19:35

Arne Skriver skrev

> [...]
> afgifter der er på cigaretter, tobak osv.
>
> Er der nogen her i gruppen der ved om der er lavet sådan en

Jeg ved, at der er lavet sådan en undersøgelse for en del år siden. Desværre
kan jeg ikke dokumentere det. Konklusionen var - som jeg husker det - at der
indbetales langt flere midler i afgifter end der bliver brugt af
sundhedsvæsenet til rygerelaterede sygdomme.

--
Kurt Lund - exryger.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 28-01-05 15:40

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> writes:

> [...]
> indbetales langt flere midler i afgifter end der bliver brugt af
> sundhedsvæsenet til rygerelaterede sygdomme.

Det er nok svært at lave en præcis beregning, for der er nok ikke
nogen komplet registrering af om folk, der dør eller modtager
medicinsk behandling, er rygere eller ikke-rygere, endsige en præcis
karakterisering af, hvorvidt sygdommen er årsaget eller forværret af
rygning. Endvidere er afgifter og udgifter til sygdomsbehandling ikke
de eneste samfundsøkonomiske effekter af rygning:

- Udgifter til arbejdsfravær som følge af rygningsrelateret sygdom.

- Tabt arbejdstid som følge af rygepauser.

- Ekstra rengøring i.f.m. rygning. Ikke kun aske og skodder, men
også misfarving af tapet, gardiner m.m. som følge af røg.

- Udgifter til særlige rygerum eller rygeafdelinger, der ikke
udnyttes optimalt. Jeg husker f.eks., at dengang der var
rygekupeer i S-togene, var de ofte halvtomme, mens folk stod stuvet
sammen i ikke-rygerkupeerne. Endvidere kan hoteller og
restauranter være nødt til at afvise gæster, hvis der ikke er plads
i ryger- eller ikke-ryger afdeling/værelser, selv om der er plads i
de(n) anden del/værelser.

- Udgifter til afvænningskurser, nikotinplastre og andre
afvænningsforsøg.

På indtægtssiden er der udover afgifter:

- Reduceret udgift til pension, fordi rygere ikke lever så længe.
(Men hvis de går på pension tildligere, går det lige op).

- Eksportindtægter og arbejdsplader i tobaksindustrien.

Torben

Fra : pm

Dato : 28-01-05 20:35

Det var en fin oplistning..meget præcis, men desværre ka der ikke sættes tal
på.

Men jeg kan vel forvente, at antallet af rygerrelaterede sygdomme målt pr
patient
vil falde drastisk i forbindelse med den megen fokus på rygningen, ellers
har det
vist ikke megen mening.

Om de tomme kupeer i et ovenstående indlæg, ja så har jeg en anden erfaring,
og
hvis man deltager i et møde, hvor der holdes pauser (ryge/tisse), så er min
erfaring at
der grupperes i rygerhjørnet, osse ikke-rygere. Det siges at rygerne er
sjovere og mere
muntre...... og så er jeg forresten selv ryger

PM

PS. Jeg er endnu ikke stødt på den omkostning, at man har 18 årige
invalidepensionister på
grund af rygning, men derimod alkohol og diverse andre "stoffer", men disse
er åbenbart fredede

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 21:50

pm wrote:

> Om de tomme kupeer i et ovenstående indlæg, ja så har jeg en anden erfaring,

Jeg er nu også enig med den forrige skriver, for jeg synes bestemt også,
at rygerkupeerne er mere tomme end ikke-rygerkupeerne.

Inden jeg for et års tid siden flyttede til det jyske kørte jeg meget
med S-toget. Dengang stod jeg ofte på toget på Vesterport og tog det til
Lyngby. Tit og ofte stod jeg på toget i den bageste ende på Vesterport
Station, og så trissede jeg ellers lige så langsomt ned gennem toget (i
de nye S-tog i hvert fald), så jeg var i forenden af toget, når toget
ankom til Lyngby Station.

Min umiddelbare vurdering er, at rygerkupeerne var omtrent 1/3 så fyldte
som ikke-rygerkupeerne. Indimellem kunne man møde folk, der stod som
sild i tønde i ikke-rygerafsnittene, mens der stadig var pladser i
rygerkupeerne.

Navnlig inden for det sidste års tid, efter at være flyttet til Jylland,
tager jeg ofte IC-toget til København. Eftersom jeg tit bestiller
pladsbillet med kort varsel, eftersom ikke alle mine ture er planlagt i
lang tid forud, så oplever jeg tit, at jeg ikke kan få en pladsbillet,
fordi alt er udsolgt. Dog, vil jeg side i en rygerkupe, så kan jeg
sagtens få en plads. For nu at citere den flinke DSB-medarbejder i den
anden ende af 70 13 14 15: "Jeg har masser af pladser, hvis du vil sidde
i en ryger, men på ikke-ryger er der totalt udsolgt". Og det er ikke
unormalt at opleve.

> PS. Jeg er endnu ikke stødt på den omkostning, at man har 18 årige
> invalidepensionister på
> grund af rygning, men derimod alkohol og diverse andre "stoffer", men disse
> er åbenbart fredede

Bestemt ikke. Men tråden drejede sig jo om rygning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-05 00:30

Holst skrev:

> Jeg er nu også enig med den forrige skriver, for jeg synes bestemt også,
> at rygerkupeerne er mere tomme end ikke-rygerkupeerne.

Ja, det ser jeg også hver gang jeg rejser med tog.

Til trods for at det ikke er tilladt af DSB, er der en del der
sidder i ikke-rygerafdelingen og så går ind i rygerafdelingen af
og til og tager sig en smøg.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 21:42

Arne Skriver wrote:

> [...]
> afgifter der er på cigaretter, tobak osv.
>
> Er der nogen her i gruppen der ved om der er lavet sådan en

Min mor har lige her i januar været et smut forbi hospitalet på grund af
en blodprop i hjertet, hvilket jo er en meget normal ting for rygere.

En af de pjecer, der lå på stedet, om rygning nævnte, at indtægterne ved
afgifterne var 27 mia. kr., hvis jeg ellers husker beløbet korrekt.
Udgifterne til de rygerelaterede sygdomme var et lignende beløb. Så alt
i alt løb det stort set rundt.

Men som nævnt i et af de andre indlæg i tråden, så er rygerne årsag til
mange andre udgifter. Der var en fin opremsning.