Nordlys2
Fra : Carlsen

Dato : 23-01-05 07:53

Hej NG

Ifbm med tråden tidligere...kan man forudsige nordlys? (og finder ser evt.
en oversigt over tider/datoer?) - jeg har aldrig set det, men kunne godt
tænke mig det. Bor på Sydsjælland - har det betydning i forhold til at kunne
se nordlyset?

-LC

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-05 10:20

Carlsen skrev:
> [...]
> men kunne godt tænke mig det. Bor på Sydsjælland - har det
> betydning i forhold til at kunne se nordlyset?

Her kan du læse lidt om fænomenet, samt se billeder
og animationer:
http://www.tycho.dk/article/view/1917/1/121/

Jeg har endnu ikke læst eller hørt noget om, hvor lang tid
der går mellem et "soludbrud" og sådan en "geomagnetisk
storm". Et par døgn?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-05 11:04

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Jeg har endnu ikke læst eller hørt noget om, hvor lang tid
> der går mellem et "soludbrud" og sådan en "geomagnetisk
> storm". Et par døgn?

Nu fandt jeg lige dette:
[...] Solvinden har i middel en hastighed på 350 km/s.
Hvis et udbrud starter med en hastighed, der ligger over
solvindens vil det langsomt blive bremset ned til solvindens
hastighed, mens et udbrud der starter med en lavere
hastighed end solvindens vil blive accelereret op. [...]
http://www.tycho.dk/article/view/806/5/121/

[...] Forudsigelser.
Forskere ved Catholic University of America og NASA's Goddard
Space Flight Center har udviklet en teorerisk model, der kan
forudsige, hvornår udslynget stof fra et soludbrud ankommer
til Jorden. Med modellen er det muligt at forudsige ankomsten
af det udslyngede stof med ca. 12 timers nøjagtighed. [...]

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-01-05 10:31

Carlsen wrote:
> [...]
> aldrig set det, men kunne godt tænke mig det. Bor på
> Sydsjælland - har det betydning i forhold til at kunne se

På DMI skriver de:

"Fra det nye udbrud torsdag morgen er der tillige kommet en kraftig stråling
af energirige protoner (brint atomkerner). Denne type stråling ankommer til
Jorden få minutter efter udbruddet."
http://www.dmi.dk/dmi/nyt_solpletbrag_-_ny_nordlyschance

Jeg lurede iøvrigt lidt på "få minutter". Der må da gå mindst 8.5 minutter,
hvis protonerne ikke skal over lyshastighed. Men det er jo nok få
minutter efter vi ser udbruddet.

Men solplet-udbrud er vist for kaotisk til at kunne forudsiges ret langt
frem, vil jeg gætte på.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-05 11:44

Ulrik Smed skrev:

> Jeg lurede iøvrigt lidt på "få minutter". Der må da gå mindst 8.5 minutter,
> hvis protonerne ikke skal over lyshastighed. Men det er jo nok få
> minutter efter vi ser udbruddet.

Sætningen kan læses sådan her: "Denne type stråling ankommer til
Jorden få minutter efter udbruddet (ankommer)."

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : fb

Dato : 23-01-05 14:01

hejsa...

paa http://science.nasa.gov findes der et nyheds-brev, som man kan
abonere paa... det er gratis..... og der staar ofte naar der sker
hendelser paa solen, som kan forventes at give kraftig nordlys....

/finn

Fra : marlar

Dato : 23-01-05 15:11

Hejsa

> jeg har aldrig set det, men kunne godt
> tænke mig det.

ud enten når der er chancer for nordlys, eller hvis de rent faktisk er
i gang. Der blev f.eks. udsendt mail i fredags, da nordlyset bragede
på himlen.

Man melder sig til ved at sende en mail til
Nordlys-subscribe@yahoogrupper.dk.

Der findes en søsterliste, nordlyschat@yahoogrupper.dk, bestyret af
Jannik Holgersen, der minder om min liste, men det er muligt at sende
mails indbyrdes og fx diskutere nordlys eller udveksle billeder og
links mm. Min liste er en ren varslingsliste, dvs. kun jeg og en
medarbejder fra DMI kan sende varsler ud. Du bliver medlem af Janniks
liste ved at maile til nordlyschat-subscribe@yahoogrupper.dk.

> Bor på Sydsjælland - har det betydning i forhold til at kunne
> se nordlyset?

Kun teoretisk. Hyppigheden og intensiteten af nordlys tiltager med
breddegradden, men pga. Danmarks udstrækning betyder det ikke det
store.

Se billeder fra det flotte nordlys i fredags her:
http://martin.larsen.homepage.dk/nordlys/

Venlig hilsen
Martin Larsen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 23-01-05 21:47

"marlar" <martin_spamno_larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
Hejsa

> [...]

store.

Se billeder fra det flotte nordlys i fredags her:

Kan det ikke være en idé at forsøge at tage varsling fra fx Moskva. Det er
ca. samme bredde og kunne give et par timers varsel til at komme ud af røret
.... hvis nordlyset ellers ligger pænt langs breddegraden.

Carsten

Fra : marlar

Dato : 23-01-05 15:19

Sørme om ikke spambeskyttelsen æder emailadresserne til listerne!

Nå, men de relevante adresser for tilmelding er:

-
nordlys-subscribe(a)yahoogrupper.dk
nordlyschat-subscribe(a)yahoogrupper.dk
-

hvor (a) naturligvis betyder snabel-a!

Fra : Brian Lund

Dato : 23-01-05 18:57

>Sørme om ikke spambeskyttelsen æder emailadresserne til listerne!
>
>Nå, men de relevante adresser for tilmelding er:

> [...]

Jeg kunne nu ellers fint se mail adresserne i det foregående indlæg!

Brian

Fra : marlar

Dato : 24-01-05 00:44

Brian Lund wrote:

> Jeg kunne nu ellers fint se mail adresserne i det foregående
indlæg!

Ja - hvis du læser teksten i din newsreader! Men hvis man læser den
(fx senere) via Google Groups, ja så er adresserne skamferet
Martin

Fra : Benny

Dato : 24-01-05 00:18

her er et par link, der viser bl.a. solpletaktivitet og sandsynligheder for
nordlys:
http://www.spaceweather.com/
http://www.sel.noaa.gov/today.html
http://sohowww.nascom.nasa.gov/