Polyeder
Fra : Martin Larsen

Dato : 22-01-05 15:29

Hedder "uniform polyhedron" mon ca det samme på dansk?

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-01-05 17:33

Martin Larsen skrev:

> Hedder "uniform polyhedron" mon ca det samme på dansk?

Er det ikke det vi kalder "regulære polyedre"? Altså dem der
kun findes fem forskellige af.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-01-05 17:36

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:41f2800c$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Er det ikke det vi kalder "regulære polyedre"? Altså dem der
> kun findes fem forskellige af.

Nix

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-01-05 19:53

Martin Larsen skrev:
> [...]

Så må de jo hedde de "uniforme polyedre" på dansk.
Der er 5 regulære (platoniske) plus 13 semiregulære (archimediske)
polyedre.

Og så (i alt?) de der ca. 80 "uniforme polyedre".

http://da.wikipedia.org/wiki/Platonisk_legeme
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-01-05 21:58

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:41f2a0fe$0$45734$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Så må de jo hedde de "uniforme polyedre" på dansk.

Hvorledes slutter man det?

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-01-05 22:17

Martin Larsen skrev:

> Hvorledes slutter man det?

Jeg prøvede først at oversætte ordene enkeltvis, men så
så jeg på den side jeg henviste til i forrige indlæg, at der
stod "de uniforme polyedre" ved et link næsten nederst på
siden.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-01-05 22:56

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:41f2c2b2$0$45697$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg prøvede først at oversætte ordene enkeltvis, men så
> så jeg på den side jeg henviste til i forrige indlæg, at der
> stod "de uniforme polyedre" ved et link næsten nederst på
> siden.

Hmm, det virker ikke særlig overbevisende.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-05 16:17

Martin Larsen skrev:
> [...]

Så satte jeg ordene "uniforme polyedre" ind i en ny søgning
via Google *på dansk*. [...]

> Hmm, det virker ikke særlig overbevisende.

Hvad er det der ikke virker særlig overbevisende? At ordet
"uniform" kan bruges adjektivisk? At "polyhedron" hedder
"polyedre" i flertal på dansk?

Jeg kan forstå at jeg har rodet mig ud i en debat med dén
"Martin Larsen", som kun bidrager med *uimødekommende*
svar som "nix" og "Hmm, det virker ikke særlig overbevisende".

Det kan da umuligt være den "Martin Larsen", som forleden
bragte en række smukke billeder af nordlyset her i gruppen.

--
Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-01-05 17:03

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:41f3bfe4$0$45752$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvad er det der ikke virker særlig overbevisende?

Den ene kilde - og så fra et link.

Mvh
Martin