nordlys eller ?
Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 20:36

Hejsa her i Gruppen.

Her ved 20.15 var der i en lille landsby udenfor Aalborg meget kraftig
Nordlys.
Det var meget mørkerøde, grønne og blå striber og plamager som hele tiden
skiftede udseende og størrelse.
Vi stod længe udenfor huset og beundrede det flotte, og for mig, sjældne
syn.
Imens vi stod der, spurgte min datter selvfølgelig.... hvad er nordlys ?
og øheeee........ ja, hvad er det egentligt ? og er det tit vi kan se det
her i DK ?, og var det egentlig Nordlys vi så ?

Mange Hilsner
Bo

Fra : Mikkel Lund

Dato : 21-01-05 21:57

http://da.wikipedia.org/wiki/Nordlys

> og øheeee........ ja, hvad er det egentligt ? og er det tit vi kan se det
> her i DK ?

Ofte, et par gang i md. Men idag er det meget kræftigt (bor selv ved
aalborg).

>, og var det egentlig Nordlys vi så ?

Ja eller en vejrballon (hehe).

> Mange Hilsner
> Bo

Hilsen Mikkel

--
http://www.reklamermodregeringen.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-01-05 09:03

"Katrine & Bo" <kast[a]privat.dk> skrev:

> [...]
> hele tiden skiftede udseende og størrelse.
> Vi stod længe udenfor huset og beundrede det flotte, og for mig,

Der er en der har fået nogle gode billeder af Nordlyset igår:
http://martin.larsen.homepage.dk/nordlys/

Her dvs. Østerbro oplevede jeg desværre ikke noget.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 24-01-05 12:48

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Der er en der har fået nogle gode billeder af Nordlyset igår:
> http://martin.larsen.homepage.dk/nordlys/
>
> Her dvs. Østerbro oplevede jeg desværre ikke noget.

Jeg gjorde. Jeg bor tet ved Emdrup sø, så jeg gik derned. Fra en bro
på søens sydside, kunne man se nordlyset dels som en hvidlig diset bue
og dels som svagt rødligt skær ved den sydlige ende af buen (under
karlsvognen). Det mindede lidt om det næstsidste billede på linket
ovenover, men ikke nær så tydeligt (men det skyldes nok også den lange
eksponeringstid på billederne). Jeg vil også tro, at det jeg så som
en hvidlig bue, er grønt på billederne.

Torben

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-01-05 13:42

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> [...]
> nok også den lange eksponeringstid på billederne). Jeg vil også
> tro, at det jeg så som en hvidlig bue, er grønt på billederne.

Din beskrivelse passer meget godt med, hvad jeg så fredag aften
(desværre noget senere end kl. 20.30) her fra 3140 Ålsgårde.
Jeg var først lidt i tvivl om om det var skydannelser eller nordlys
jeg i virkeligheden så. Der var for mig ikke antydning af farver.

Forresten var der en flot halo om månen, selvom det ellers var
relativt stjerneklart.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-01-05 13:27

torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) skrev:

> Jeg gjorde. Jeg bor tet ved Emdrup sø, så jeg gik derned.

Ok. Jeg bor kun ca. 500m fra Emdrup Sø. Jeg har nok været uheldig og
måske for sent ude. Jeg var udenfor ved 12-tiden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-01-05 10:20

"Katrine & Bo" <kast[a]privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og øheeee........ ja, hvad er det egentligt ? og er det tit vi kan se det
> her i DK ?, og var det egentlig Nordlys vi så ?

Nordlys - eller polarlys - skyldes ladede partikler fra Solen anslår
luftens kvælstof- og iltmolekyler (N2 og O2).
Ilt er skyld i de grønne og blodrøde farver - kvælstof i violette og
karminrøde
farver. Nordlys er tegn på stor solaktivitet.
Det er ikke tilfældigt, at der er mange polarlys de senenste år - Solen
er i en periode med usædvanlig høj aktivitet, hvilket også kan ses ud fra
usædvanlig mange solpletter.
At der er sammenhæng mellem høj solaktivitet og det globale klima er
der f.eks. påvist gennem studier af iskerner.

At vi kan se fænomenet her i landet i visse perioder skyldes bl.a. , at det
foregår højt oppe.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-05 11:46

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev > At vi kan se fænomenet her
i landet i visse perioder skyldes bl.a. , at det
> foregår højt oppe.

Det er nok ikke hele forklaringen. Når der rigtig gang i den, kan man
betragte Nordlys både lige over = det foregår netop på den breddegrad man
står på, og i visse tilfælde kan man se det 'i sydlig retning' altså over
zenit.

Vi har ofte meldinger i 'astrolist' der går på at 'nu er der Nordlys i
Nordjylland', det kan blot ikke ses her fra Esbjerg, selvom det er klart.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-01-05 19:48

> [...]
> står på, og i visse tilfælde kan man se det 'i sydlig retning' altså over

Enig.
Derfor står der også "bl.a." - den korte version mener jeg er tilstrækkelig,
da man
let kan finde en mere detaljeret forklaring på nettet.
Det mest spændende er ikke farverne, men at man kan stadik kan
oberservere, at solaktiviteten stadig er højere, end man skulle forvente
så længe efter solpletmaksimaet.

Per A. Hansen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-01-05 14:01

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev:

> At vi kan se fænomenet her i landet i visse perioder skyldes bl.a.
> , at det foregår højt oppe.

Nej.
http://www.dmi.dk/dmi/naeppe_mere_nordlys_i_denne_omgang
Hvor langt sydpå nordlys kan ses er afhængig af hvor kraftig den
magnetiske storm er.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 22-01-05 17:11

Hejsa
Jeg så også "LYSET" i går aftes (21/1) - ret flot, men "kun" hvide striber
af lys, ikke nogle farve. Mon der er noget at se i aften?
Mvh. Bo

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 22-01-05 20:36

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Jeg så også "LYSET" i går aftes (21/1) - ret flot, men "kun" hvide striber
> af lys, ikke nogle farve. Mon der er noget at se i aften?

Ikke pt (kl 20:35) i Aalborg

Carsten