Atju!
Fra : Claus Skaarup

Dato : 21-01-05 09:07

Når jeg udsætter mig selv for pludseligt skarpt lys, f.eks. da jeg stod op i
morges og tændte for lyset, kommer jeg ganske ofte til at nyse. Hvis jeg
befinder mig indenfor på en dag hvor solen brager ned, og jeg bevæger mig
udenfor, kommer jeg også straks til at nyse.
Jeg er ret sikker på, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan og jeg
kunne egentlig godt tænke mig at vide hvorfor.

mvh Claus

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-01-05 09:44

Claus Skaarup wrote:

> [...]
> er ret sikker på, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan og jeg
> kunne egentlig godt tænke mig at vide hvorfor.

Du er ikke den eneste. Har det også selv i mindre grad. Praktisk nok
når man er lige ved at nyse, men ikke helt kan! Jeg kender da også en
person der knapt nok kan træde udenfor før han begynder at serie-nyse.

Man er ikke helt klar over årsagen, men man mener at det er
pupil-reflexen og nyse-reflexen der bliver blandet sammen i hjernen hos
folk der er disponeret for det. Måske er det genetisk, men det er svært
at studere, da sol-nysere ofte tror at alle har det sådan, mens de
fleste andre aldrig oplever nogen sammenhæng mellem skarpt lys og nys.
Derfor er det svært at få pålidelige data for flere generationer end dem
der er blevet direkte undersøgt. Det vurderes at 25% af befolkningen er
sol-nysere. Hvis det er genetisk, så er det formentligt bare en
evolutionær rest. Det giver ingen rigtige fordele, men heller ingen
udprægede ulemper.

--
PeKaJe

Microsoft software doesn't get released - it escapes, leaving
a trail of destruction behind it.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-05 16:37

Peter Jensen skrev:

> Man er ikke helt klar over årsagen, men man mener at det er
> pupil-reflexen og nyse-reflexen der bliver blandet sammen i hjernen hos
> folk der er disponeret for det.

Min biologolærer i gym fortalte at hans søn nøs (!) hvis han
spiste mørk chokolade, men ikke ved lys chokolade.

(!) Spejlvendte ord.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Spangkuk

Dato : 21-01-05 20:17

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev

> Min biologolærer i gym fortalte at hans søn nøs (!) hvis han
> spiste mørk chokolade, men ikke ved lys chokolade.
>
> (!) Spejlvendte ord.

Tja, men da der ikke kan være nogen tvivl om, at alle
hovedpersonerne i dit OT-indlæg for længst er døde
og begravede, holder jeg mig til Peter Jensen's indlæg.

Dertil vil jeg sige at jeg er en sol-nyser, eller måske rettere,
en lys-nyser.

Spang

Fra : Bo Warming

Dato : 21-01-05 09:42

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg er ret sikker på, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan og jeg
> kunne egentlig godt tænke mig at vide hvorfor.

Man sku tro at det er noget psykisk dvs man kunne vænne sig af med at opleve
en lys-irritation som en slimhinde-irritation og det er jo kun sidste slags
nys hjælper på

Nys og host er vel opbygning af overtryk i lungerne, som pludselig udløses
og fjerner fremmedlegeme - er nys aflukning højere oppe så især svælget
højtryk-renses?
Hvor præcis sker aflukning(erne))?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-01-05 11:11

Claus Skaarup skrev:
> Når jeg udsætter mig selv for pludseligt skarpt lys, f.eks. da
> jeg stod op i morges og tændte for lyset, kommer jeg ganske
> ofte til at nyse.

Det fænomen kender jeg også. Jeg plejer at sige "kig ind i
lampen" eller "kig ud i lyset" til mig selv og andre, hvis et nys
er længe om at udløses.

Uden at være forkølet eller lignende, har jeg også oplevet at
et snedækket landskab i solskin har fremkaldt nys (plus tårer
i øjnene).

--
Med venlig atju :·)
Herluf Holdt

Fra : BuFFerz

Dato : 21-01-05 21:14

Samme sker hvis jeg fx napper mig - relativt hårdt - i øjnbrynet.
(Eller trækker et bryn ud)

Aaah...tjuu !

--
Bufferz