Kosmologidebat
Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-01-05 06:00

Endnu kan vi mennesker ikke vide om Big Bang teoriens antagelser er
faktiske og virkelige.

Vi har oplevet at BB teorien har forudsagt nogle ting der senere er
observeret, men det gør den ikke til et navnefast faktum.

BB teorien har et enkelt fænomen, hele dens eksistens er afhængig af
og det er det ekspanderende univers.

Når vi roder rundt med den opfattelse, at universet ekspanderer, er
det fordi vi kan konstatere at jo fjernere himmelobjekterne er fra os,
jo mere rødforskudt bliver lyset fra dem. Denne rødforskydning er
blevet opfattet som været opstået på grund af himmelobjekternes
bevægelse bort fra os, på samme måde som vi ellers kender til
Dopplereffekten ved lyd.

Nu er det blot sådan, at der hvor vi _kan_ konstateret
Dopplereffekten, der har vi haft en anden hastighedsmåling ind over,
således at vi har en anden iagttagelsesmåde at måle hastigheden på end
blot ved hjælp af rødforskydningen.

Når vi taler om universets ekspansion, da har vi kun rødforskydningen
som målereference. Vi har altså ikke mulighed for at måle
hastighederne på anden vis. Det gør målingerne af de fjerne
himmelobjekters hastighed til et spørgsmål om – tro det eller ej –
tro.

For hvad nu, dersom at rødforskydningen er opstået af anden årsag end
en bevægelse bort fra os?

Så står vi med et, 'ikke ekspanderende univers' og så bliver Big Bang
en fuser.

Kosmologien omkring Big Bang handler derfor om troen på –

om rødforskydningen af de fjerne himmelobjekters lys er opstået ved en
Dopplereffekt eller ej.

Jeg selv er ikke sikker på Dopplereffekten.

Herudover bevæger BB teorien sig mere og mere ud i ekstreme teorier om
mangt og meget, som vi end ikke har nogen fysisk reel mulighed for at
have kendskab til.

BB skulle have været sket for over 10. mia. år siden og med så
ekstreme størrelser af diverse fysiske hændelser, så vi, for at kunne
forstå BB, er nødsaget til at skabe os nogle spekulative og anderledes
eksistentielle teorier, som vi end ikke kan få observationer for, da
de ikke er eksisterende længere.

Jeg kan derfor kort og kontant sige: »Jeg tror ikke på Big Bang!«

At der er andre der gør det, fordi de mener at have beviser herfor
(ligesom gudetro mener at have beviser for Guds eksistens), så må de
da godt have den tro for min skyld, men ligefrem at gøre deres tro til
den absolutte sandhed, ja, så synes jeg, at deres kæde hopper af. En
simpel kædereaktion.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 21-01-05 13:34

> Kosmologien omkring Big Bang handler derfor om troen på -
>
> om rødforskydningen af de fjerne himmelobjekters lys er opstået ved
en
> Dopplereffekt eller ej.

Jeg tror på tyngdekraften. Og jeg må understrege at det drejser sig
om ren tro. Jeg kan godt nok iagttage at den virker her på jorden, men
om planeter der cirkler om fjerne stjerner virkelig skulle blive
fastholdt af tyngdekraften kan jeg ikke vide. Det kunne jo ligeså godt
være at det var tynde stærke snorer der holdt dem i bane, eller at en
stor usynlig kæmpe snorerede dem rundt på pegefingeren som en
basketbold!!!

J.O.