Alternativ Evolutionsteori
Fra : kvaerulant

Dato : 17-01-05 23:24

Naturen er indrettet sådan at arveegeskaberne kan ændre sig. De ændre
sig hurtigere og langsommere alt efter om de har forandret sig
fornyeligt. Hyppigheden af forandringer (mutationer) er arvelig, da for
mange mutationer vil forringe frugtbarheden, så vil der opstå mutationer
som hæmmer dannelsen af mutationer.

Og i en stor bestand vil mængeten af mutationer langsom stige ind til at
arten rammes af en sygdom eller hungersnød, efter tilbagegangen vil der
komme en ny fremgang, men da det ikke var alle individer, som overlevde
så er mange mutationer forsvundet, og alle er blevet mere ens, og derved
er der sket en udvikling.

Det er altså den stadige skiften mellem tilbagegang og fremgang, som
forandre arterne, selvom der også skabes en forskellighed i stabile
perioder.

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 18-01-05 08:41

On Mon, 17 Jan 2005 23:24:02 +0100, kvaerulant
<haabet2003@yahoo.dk> wrote:

>Det er altså den stadige skiften mellem tilbagegang og fremgang, som
>forandre arterne, selvom der også skabes en forskellighed i stabile
>perioder.

Hvori består det alternative i teorien? Det lyder meget som den
beskrivelse af evolutionen jeg har hørt hidtil. Set over en
længere periode vil fluktuationerne kunne viskes ud, omend det
kun er teori.

Fra : kjaer

Dato : 18-01-05 23:37

"kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Det er altså den stadige skiften mellem tilbagegang og fremgang, som
forandre arterne, selvom der også skabes en forskellighed i stabile
perioder.

Videnskaben ser evolutionen som noget positivt, de kristne fundamentalister
ser den som noget negativt, i form af arvesynden. Nu siger du den er lidt
frem og tilbage. Det er da i det mindste et kompromisforslag.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-01-05 03:55

"kjaer" <villykn@greennet.gl> wrote in message

> Videnskaben ser evolutionen som noget positivt,

evolutions-TEORIENS SEJR mener du

> de kristne fundamentalister
> ser den som noget negativt, i form af arvesynden.

De kristne er kede af at ubrugelig men smuk viden tolkes som modbevis på
biblen, som de ofte tolker klogt, nuanceret, allegorisk dvs I OVERFØRT
BETYDNING

Stridbare gemytter fra begge sider laver konflikt ud af
skoleundervisningen - so what.

Fra : kvaerulant

Dato : 19-01-05 08:55

kjaer wrote:

> [...]
>ser den som noget negativt, i form af arvesynden. Nu siger du den er lidt
>frem og tilbage. Det er da i det mindste et kompromisforslag.

Mener du det alvorligt?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 19-01-05 09:54

kvaerulant <haabet2003@yahoo.dk> writes:

> Det er altså den stadige skiften mellem tilbagegang og fremgang, som
> forandre arterne, selvom der også skabes en forskellighed i stabile
> perioder.

Jeg tror den ikke-alternative evolutionsteori er enig, de store
forandringer sker i små populationer hvor mindre mutationer der ellers
ville uddø får lov at udvikle sig videre. Det er vist endda empirisk
belæg for den hypotese.

(Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det).

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 19-01-05 21:49

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> [...]
> ellers ville uddø får lov at udvikle sig videre. Det er vist endda
> empirisk belæg for den hypotese. (Jeg kan ikke huske hvor jeg læste

Stephen Jay Gould nævner ideen i sin bog "Små fisk store fisk". Så
vidt jeg kan se stammer den her fra.

Gould and Eldredge. "Punctuated Equilibria: The Tempo and Mode of
Evolution Reconsidered." Paleobiology 3 (1977): 115-51.

Fra : kvaerulant

Dato : 20-01-05 10:39

Niels L. Ellegaard wrote:

> [...]
>
>Gould and Eldredge. "Punctuated Equilibria: The Tempo and Mode of
>Evolution Reconsidered." Paleobiology 3 (1977): 115-51.

tak for de oplysninger