Kan det passe?
Fra : KP

Dato : 14-01-05 09:26

Jvf. mit indlæg i sidste uge, kan det så passe at der ikke er nogen der
kan/vil hjælpe mig med mit lille regnestykke......

Jeg skal have valset/vredet et stykke fladstål så det danner et
spiralstykke, men har lidt problemer med at beregne længden af det.

Dimensionerne på fladstålet er i princippet lige meget, da der skal regnes
med middeldiameter, men det er 8x50 mm.

Det skal valses/vrides på højkant så det danner et spiralstykke med en
middeldiameter på 1000 mm og en længde på 2000 mm.
Det skal sno 90 gr. - Dvs. det er en fjerdedel af en spiral på 360 gr./8000
mm. (d=1000 mm)

Når man fremstiller sådan et spiralstykke (90 gr.), gør man det ofte ved at
man først valser fladstålet til en givet radius hvorefter man vrider det så
det danner et spiralstykke.
Jeg ved det virker i praksis, men mit problem er, at beregne den
(tilnærmelsesvise) radius som fladstålet skal valses til for at diameteren
passen på den færdige spiral.

Mvh.
Kasper

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-01-05 13:03

"KP" <tjaahh@hvorfor.ikke.dk> skrev i en meddelelse news:41e78200$0$256$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
I> Jeg ved det virker i praksis, men mit problem er, at beregne den
> (tilnærmelsesvise) radius som fladstålet skal valses til for at diameteren

Kan problemet ikke løses ved at lave et terningkast?

Mvh
Martin

Fra : KP

Dato : 14-01-05 13:08

> Kan problemet ikke løses ved at lave et terningkast?

Efter hvem ?

Fra : Jørgen Poulsen

Dato : 14-01-05 17:33

Det kunne tænkes at jeg kan hjælpe! Hvis din spiral er det samme som en
fjeder, kan jeg sige dig
hvordan længden udregnes ud fra mid. diameter af fjeder. Kan du ikke
bare valse på kant, og så trække
ringene fra hinanden? Hilsen jørgen.

Fra : KP

Dato : 14-01-05 22:18

"Jørgen Poulsen" <jh.poulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjeder, kan jeg sige dig
> hvordan længden udregnes ud fra mid. diameter af fjeder. Kan du ikke bare

Nej det blivet svært da stigningen er = 8 *diameteren.

Mvh.
Kasper

Fra : J. Nielsen

Dato : 14-01-05 21:14

On Fri, 14 Jan 2005 09:25:39 +0100, "KP" <tjaahh@hvorfor.ikke.dk> wrote:

> [...]
>Jeg ved det virker i praksis, men mit problem er, at beregne den
>(tilnærmelsesvise) radius som fladstålet skal valses til for at diameteren

Først skal du finde længden af en fuld spiral. Det gøres ved at udfolde en
cylinder med diameteren 1 og længden 8, herved får du et retangel
på 3.14 x 8 - træk en diagonal fra hjørne til hjørne og du har en retvinklet
trekant med en kort katete på 3.14, en lang katete på 8 og en hypotenuse på
8,6. Forholdet mellem den valsede/endelige radius må være den samme som
forholdet mellem den korte katete og hypotenusen - altså 3,14 : 8,6
(eller ca 1 : 2,74) Du skal altså valse emnet med en diameter på 2740mm.

   Disclaimer!

Det ovenstående er ren teori, men det ser da overbevisende ud, ikke?
--

-JN-

Fra : KP

Dato : 15-01-05 12:32

[...]

-----

Længden er vi helt enige om, men radien passer ikke. Det skal være en meget
større radius. Det skal ikke valses 360 gr. kun have en forholdsvis svag
krumning inden det bliver vredet.
Det skal ikke valses omkring sneglens omdrejningsakse, så får man den aldrig
vredet.
Det skal derimod valses på højkant med en stor radius vinkelret på sneglens
omdrejningsakse, hvorefter man vrider de to ender i forhold til hinanden.
Jeg har set det fungere i praksis, men kan bare ikke få beregnet radien.

Mvh.
Kasper

Fra : Jan Nielsen

Dato : 16-01-05 14:08

On Sat, 15 Jan 2005 12:31:45 +0100, "KP" <tjaahh@hvorfor.ikke.dk> wrote:

> [...]
>krumning inden det bliver vredet.
>Det skal ikke valses omkring sneglens omdrejningsakse, så får man den aldrig

Ok, jeg prøver igen. Denne gang i AutoCAD...

Ved et 90° "lagkagestykke" med radius på 500mm fås et buestykke med en
kordelængde på 707,1 og en pilhøjde på 146.44 - denne højde må være den samme på
det færdige emne - uanset spiralstigningen.

3D afstanden mellem start og slut på færdigt emne er 2121mm.

Beregner man radius på et buestykke med kordelængden 2121 og højden 146.44 får
man (ifølge en solver-ligning i min trofaste HP 27S) en radius på 3913mm.

--
- JN -

Fra : KP

Dato : 16-01-05 14:51

> [...]
> 146.44 får
> man (ifølge en solver-ligning i min trofaste HP 27S) en radius på 3913mm.

Det lyder lidt mere interessant selvom jeg stadig synes at radien skal være
meget større.
Jeg er heller ikke helt med på hvor du måler din korde på 707,1

Kan du evt .maile AutoCAD tegningen til mig på k(fjern
_dette)asper@besked.com

/Kasper

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-05 16:45

KP wrote:
> [...]
> spiralstykke, men har lidt problemer med at beregne længden af det.
>
> Dimensionerne på fladstålet er i princippet lige meget, da der skal regnes
-snip-

Jeg har ikke rigtigt forstået hvordan det ser ud, det du vil have
lavet... Men det kan da ikke være sværere end at du bare regner med
volumenkonstans?

Jeg har også lært om valsning m.m. men det var nu mere kræfter og
spændinger vi regnede på.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen