Underbukser i Auschwitz
Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-05 16:08

Underbukser i Auschwitz

"Næsten alle havde snavsede underbukser, da der ikke fandtes papir til at
tørre sig med efter latrinbesøg og undertøjet kun blev skiftet med ugers
mellemrum" kan man læse i Gyldendals ny kz-bibel v Peter L Smith

Jeg har i ulande klaret mig fint uden toiletpapir i lange perioder og har
lært af lokale, hvad man gør. Inden man finder afsides buskads, hvor man kan
skide - eller latrin - så plukker man nogle brede blade. De er næsten så
velegnede til aftørring af lorte-rester fra anus som papir. Ellers tørrer
man røvhullet af med en finger og tørrer fingeren af på jorden eller på et
træ eller husets ydermur.

Men fanger uden håb bliver ulykkesfugle, der ikke anstrenger sig for at
overleve, og som evt kan lide at have ondt af sig selv og gå til grunde
hurtigt - derfor har kz-underbukser og toilet-rum nok været mindre
hygiejniske end på en dansk skole. Mange kz-toiletter var i øvrigt med
træk-og-slip - og hvis det ikke fortsatte at fungere i krigens slutning ,
ville overlevelses-interesserede ikke blive ved at fylde på tilstoppet
W-kumme men grave latrinhul i jorden i nærheden.

Selvfølgelig var krigs-Tyskland overordnet ansvarlige for at fanger
udstødtes til faciliteter med unormale mad og hygiejne-forhold, men de
fanger der havde noget at leve for, blomstrede faktisk op ved det
resultatrige udendørs arbejde, hvilket beskrives af psykiater Viktor Frankl
i hans mange bøger - efter at have overlevet mange år i Auschwitz
grundlagde han i USA sin terapi på erfaringer om de mange overlevende og
deres seje personligheds-ændring.

Sammenhold med fx dagens avis
http://www.jp.dk/login?url=udland/artikel:aid=2845098
Og indse at vi føres bag lyset vedr. nazi-ondskab - hvormed jeg ikke
ønsker at benægte at krig er hæslig.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 26-01-05 00:06

Bo Warming wrote:

> Ellers tørrer
> man røvhullet af med en finger og tørrer fingeren af på jorden eller på et
> træ eller husets ydermur.

Det lyder *meget* uhygiejnisk.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-05 00:38

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Det lyder *meget* uhygiejnisk.

Patogene bakterier overføres ikke af hvad "lyder" - i ulande og kzlejre
undlader man nok at bide negle lige efter sådant primitivt toiletbesøg, hvis
man ikke er ulykkesfugl.
Du lyder som om du aldrig har haft kontakt med det virkelige liv, fx været
spejder. Når vi "gik spadetur" hændte det, at patruljeføreren ikke havde
husket at bringe en rulle lokomspapir med på teltturen. Der var iøvrigt ikke
af sugende crepe-papir dengang, men billligt, tyndt, sejt brunligt
billigpapir.
Når man er analfabet mht forholdene i fjerne tidsaldre, bør man ikke gejle
sig op til kæmpe dømmesyge, når man hører om det liv som tyskerne udsatte
arbejdslejr-arbejderne for - og som ofte var bedre end hvad den fattigste
halvdel af den tids landmænd var udsat for.

Kz-lejre var delvis en social hjælpeforanstaltning, fordi den ny
naziregering havde rationaliseret samfundet og fjernet så mange
papirnusserherhverv, at hundredtusinder af jøder var blevet arbejdsløse.
Uden lejrene havde mange sultet ihjel - nu fik de noget at rive i, som
gavnede samfundet og mange blomstrede op ved at prøve det for første gang i
deres liv.Og der var diætberegninger, som overholdtes, så ingen fik skørbug,
beriberi eller anden vitaminmangel eller blev mager hvis ikke infektion fx
tyfus skabte magerheden. Bergen Belsen havde 49000 fanger da den befriedes
men var bygget til 15000 fanger.
De allierede havde bombet drikkevandsforsyningen hvilket havde bidraget til
en kæmpe tyfusepidemi, der gjorde nogle få % af de befriede fanger
ultra-magre. Men der var mad i lageret - men det ændrer ikke på magerheden
når denne sygdom er blevet alvorlig.
Da tyske lejrchefer i Neuengamme så de danske RødeKors pakker sagde det
"sikker noget pjat - tror de at vi sulter fangerne" for det gjorde de ikke
udfra hvad ER SUNDT.
Danskerne har altid spist mere end hvad er sundt - ligesom min kones katte
og de fleste skødehunde er konstant sultne og hvis man gav dem den mad de
tigger om, ville de blive syge og overvægtige.
Landmænd søger for sund overlevelse af deres husdyr og slavekaptajner
sørgede for at de sorte der skulle sælges var tilstrækkeligt fodrede -
ligeledes var lejrkommandanter så kærlige og humane som tidsånd og landets
økonomi muliggjorde.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-05 10:14

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Det lyder *meget* uhygiejnisk.

Jeg glemte den vigtigste forklaring på at kineserne aldrig bruger
toiletpapir - ulandsfolk spiser fiberrigt og så falder afføringen ud i
klatter og næsten intet klæber til anus-omgivelserne.
Grund nr 2 - de ville ikke have skove idag, hvis alle 1,3 mia kinesere slog
sig på vor luksusvane

Kz-fangers mad var hvedebrød og rugbrød i store mængder og roesuppe,
rødbedesuppe, kålrabisuppe, kartoffelsuppe - og kartofler. De kogte
grøntsager især rodfrugter spistes også - intet gik til spilde - som på en
bondegaard - og lidt margarine og marmelade på brødet og en enkelt skive
pølse i ny og næ.

De har ikke haft vor klæbrige lort, men fik de dysenteri eller anden
diarresygdom, har fiberindholdet og deraf følgende "slagger" i lorten ikke
beskyttet dem

Forklar hvor du ser uhygiejne altså spredning af smitte med sygdom til
følge. Lorterester skal ind i munden for at blive infektions-kim. Og man har
været anderledes "naturligt vaccineret" end idag, hvor overdreven hygiejne
ifølge SerumInstituttet er hovedårsag til allergi.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 27-01-05 00:15

Bo Warming wrote:

> Forklar hvor du ser uhygiejne altså spredning af smitte med sygdom til
> følge. Lorterester skal ind i munden for at blive infektions-kim.

Det er et faktum, at folk sjældent vasker fingre/hænder. Så lortet
bliver hurtigt spredt til mange. Risikoen for leverbetændelse,
tarmproblemer osv, bliver derfor ret stor.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-01-05 05:36

> Det er et faktum, at folk sjældent vasker fingre/hænder. Så lortet
> bliver hurtigt spredt til mange. Risikoen for leverbetændelse,
> tarmproblemer osv, bliver derfor ret stor.

Der er mange fejlkilder i dit ræsonement.
Der er ikke beviser på at manglende håndvask øger smitte udover for kirurger
Når hånden tørrer, og det sker oftest før den rører mund eller mad, så dør
de fleste smittekim.
Især SPORER overlever indtørring - antrax=miltbrand og lignende
sjældenheder.
Hvis du har set serien om pest der hærgede storbyerne i Europa indtil 1720
(i DK 1712) så ses ingen bevislig effekt af karantæne og en enorm
inkonsekvens i tolkning og forebyggelsesadfærd - alt flyder.
Meget er ammestuehistorier, fx at fluer der har siddet på lort og bagefter
på fugtig mad afsætter nok smittekim til at overføre sygdom. Det lyder
logisk. Men man har ikke gidet foretage et studie af spørgsmålet med
objektive sammenlignende kriterier, for folk skal have deres overtro
bekræftet - det er alt hvad journalister og videnskabsmænd lægger vægt på.
Hvor der er noget forudsigeligt eller sjovt at undersøge - gøres det, Men om
kondomer kan gå i stykker har en overlæge i Ugeskrift for Læge afvist til
mig at man må undersøge, for det er ublufærdigt!!!

Lortens overflade er især slim der ikke indeholder patogener. Ser du en flue
med synligt snavs på - og det er det der skabte overtroen - så har det vist
sig altid at være en parasitsygdom, der kun dræber fluer

Leverbetændelse og tarmproblemer opstår isår fra drikkevand og når kokke er
svinske med maden - men man ved ikke om håndvask indgår i problemet. Måske
leverbetændelse hertillands især er fra kanyler.
I Afghanistan fik jeg det aldrig trods konsekvent sjusk og manglende vask af
alt jeg spiste. Min renlige fysioterapeutsøster var en måned hos mig og
passede ekstremt på og fik leverbetændelse - psykosomatik og manglende
naturlig vaccinering var nok årsag, mente den tyske læge i Kabul som
analyserede hendes blod