skraber skoene i stykker, den MOEG #!@#!@ ~
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-05-01 22:08

Min hest har sko paa forhovene, og har de sidste 2 maaneder
haft smed 3 gange, med ca 2-3 ugers mellemrum.
Den slider nemlig naesen paa skoene op, og naar den saa uheldigvis
faar traadt paa den bagerste del af skoen, saa faar den flaaet
et stykke af hoven med af sammen med skoen.

Hele problemet er at den skraber og derved slider naesen paa
skoene op, langt hurtigere end resten af skoen, fx. er den bagerste
del naesten ikke slidt, men foran er metallet hurtigt papirtyndt.
Hvad kan man goere for at forhindre at den skraber ??

Det er ikke en mulighed at gaa uden sko, for saa kan vi ikke
ride i skoven paa den :/

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Tina

Dato : 23-05-01 22:47

Er det når den står på stald? Så er løsninge at få fat den slags gumimåtter
landmanden bruger under kørene for at de ikke skal skride når de rejser sig.
Hele gulveet dækkes i boksen eller forenden i spiltovet.Så skulle skoen ikke
blive slidt op med det samme.

Tina

Fra : Tina

Dato : 24-05-01 14:51

Hvorfor skraber hesten?

Skraben er en konfliktadfærd som viser, at hesten er i indre konflikt, så
den bedste løsning vil være at holde hesten, så den holder op med eller
begrænser unoden, men skraben kan være næsten ligeså hårdnakket som
krybbebidning og vævning.

Næstbedste forslag er at forsyne hesten med flapsko. Det løser ikke
problemet med, at den slider skoene på no time, men flapskoen er en ganske
lille sko, som kun dækker tåen, der slås vist 2 søm i. Resten af hoven
dækkes af en gummiflap der kun sidder fast i skoen og sidder løst bagpå,
altså kan hesten ikke træde den af. Løsningen er rimeligt billig, da skoen
bare er en almindelig hestesko, der er skåret over, og da flappen kan
genbruges - men det sparer ikke smeden hver 2-3 uge men løser problemet med
aftrådte sko og dermed følgende stykke af hov.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-05-01 10:05

> [...]
>den bedste løsning vil være at holde hesten, så den holder op med eller
>begrænser unoden, men skraben kan være næsten ligeså hårdnakket som

Hvordan holde den ??
Jeg har altid mindes at heste skraber naar der deles mad ud.
Nogle mere end andre, og nogle skraber i luften.

> [...]
>genbruges - men det sparer ikke smeden hver 2-3 uge men løser problemet med
>aftrådte sko og dermed følgende stykke af hov.

Det tror jeg er en daarlig ide, da skoen bliver slidt
meget hurtigt. Jeg tror jeg vil proeve med noget gummi.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Tina

Dato : 30-05-01 10:30

> Hvordan holde den ??
> Jeg har altid mindes at heste skraber naar der deles mad ud.
> Nogle mere end andre, og nogle skraber i luften.

Det er selvfølgelig almindeligt, at heste skraber ved fodringstid o.lign.
men skraber den så meget, at den slider skoene, så er det i en unaturlig
grad. Jeg sidestiller uvanen med vævning og krybbebidning, hvis den skraber
konstant, og her hjælper det at holde hesten på en måde, så stress
reduceres - altså megen tid på fold, legetøj i boksen, en træning der ikke
stresser unødigt osv. - altså at se på hesten, hvornår den skraber mest og
så give den livsbetingelser der minimerer uvanen.

> Det tror jeg er en daarlig ide, da skoen bliver slidt
> meget hurtigt. Jeg tror jeg vil proeve med noget gummi.

Man kan mig bekendt ikke få gummisko uden sko hvis du forstår, gummiet skal
jo hænge fast i noget - men ellers kunne du jo simpelt hen lægge gummi på
staldgulvet, hvis det er i stalden, at hesten skraber mest, det vil spare på
skoene, men der skal nok også nogle smedebesøg til, før gummibelægningen er
tjent ind. Helt generelt så siges det, at gummibelægning er en god løsning
til heste, let at holde, isolerer tilstrækkeligt og er blødt nok til, at
hesten vil lægge sig ned samtidig med, at det ikke giver allergiproblemer -
jeg overvejer det til min allergihest.

Fra : Iben Holst

Dato : 30-05-01 14:24

Hej Tina (+ andre)

Hvor finder man oplysninger og sælgere af gummi til belægning i boks, som
"erstatter" strøelse ??

Iben

Fra : Tina

Dato : 31-05-01 11:23

Den var værre....

Jeg har sommetider set reklamer for noget i hestebladene, noget flydende
gummi, der lægges på. Ellers reklameres der i landbrugsaviserne - men dem er
det jo ikke alle, der får.

Søg på nettet.... Hvis jeg finder en leverandør skal jeg skrive det.

Jeg har lige læst en artikel om det, i et udenlandsk hesteblad, men jeg
holder 3 stk, Reiter Revue (tysk), Cavallo (tysk) og Horse & Rider (engelsk)
og jeg kan ikke lige huske hvor...... De blade kan bestilles i DSB-kiosker
hvis du har lyst. Tyskerne har "sagerne".

Fra : Iben Holst

Dato : 01-06-01 17:33

Hej igen.

> Jeg har sommetider set reklamer for noget i hestebladene, noget flydende
> gummi, der lægges på.

Nå, kan man ligefrem få det flydende ?!

> Ellers reklameres der i landbrugsaviserne - men dem er
> det jo ikke alle, der får.

Næ, men nu bor jeg sammen med en landmand *S*, så han må da kunne vise mig
hvor jeg skal lede så.

> Hvis jeg finder en leverandør skal jeg skrive det.

Det må du meget gerne (!!!); trods jeg selvfølglig også selv leder.

Iben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-06-01 10:05

> [...]
>stresser unødigt osv. - altså at se på hesten, hvornår den skraber mest og
>så give den livsbetingelser der minimerer uvanen.

Det er ikke muligt at holde den paa andre maader.

> [...]
>hesten vil lægge sig ned samtidig med, at det ikke giver allergiproblemer -

Det er korrekt, de der gummisko, er jernsko med en speciel
slidstaerk gummibelaegning der helt omslutter jernet.
Vi undersoeger muligheden for at faa gummimaatter i boksen,
men har ikke helt fundet noget endnu.
Vi overvejer ogsaa bare at binde dens forben sammen, saaledes
at den ikke kan skrabe. Det har vaeret brugt igennem mange aar
naar man overnattede i det fri, og hesten ikke skulle kunne
loebe vaek. Personligt foretraekker jeg gummimaatter.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Tina

Dato : 04-06-01 11:54

> Det er ikke muligt at holde den paa andre maader.

Det er vel et spørgsmål om vilje....... Har du hesten opstaldet kan du
flytte den fx. til et sted med løsdrift, så den ikke tilbringer så meget tid
på stald - har du den hjemme, så kan heste godt leve ude hele året, bare de
har et læskur - eller de kan gå ude hele dagen og kun komme på stald om
natten. Heste er mindre aktive om natten og derfor vil den formentlig ikke
skrabe så meget om natten som om dagen.

Evt. kan løsningen kombineres med gummibelægning eller gummimåtter på
gulvet, så hesten ikke slider sine sko så meget når den skraber.

> [...]
> naar man overnattede i det fri, og hesten ikke skulle kunne
> loebe vaek. Personligt foretraekker jeg gummimaatter.

FORETRÆKKER gummimåtter? Jeg ville end ikke overveje muligheden for at binde
benene sammen på hesten - vil du virkelig hellere binde benene sammen på
hesten end at finde ud af, hvori dens problem består og give den bedre
livsvilkår? Ja, folk er jo forskellige, men jeg kan desværre ikke få min
kyllingehjerne til at forstå, at det er mere vigtigt for dig, hvor hurtigt
hesten slider skoene, end hvordan den har det! Er den på fold dagligt?

Jeg tror ikke, at heste har sat særligt stor pris på at få benene bundet
sammen om natten uanset i hvor mange århundreder man har gjort det - jeg
ved, at cowboys har brugt metoden, men de havde jo dengang heller ikke heste
for sjov, men fordi de var nødt til at have et transportmiddel og tog derfor
ikke så mange hensyn. I dag kan man få transportable indhegninger, som man
kan medbringe når man skal sove i det fri - hvilket hesten garanteret sætter
stor pris på. Vi har KUN heste for vores fornøjelses skyld, og derfor
skylder vi dem at behandle dem ordentligt og med respekt. Mange års
mishandling af heste berettiger ikke, at vi stadig fortsætter
mishandlingen - og i mine øjne er det mishandling at binde benene sammen på
en hest - og forhåbentlig også imod dyreværnsloven. Tænk dig om, du
risikerer at ødelægge din hest på krop og sjæl ved at bruge sådanne metoder.

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 04-06-01 13:27

In article <9ffobd$rnf$1@news.cybercity.dk>, "Tina" <tikla@image.dk>
wrote:

      Hej Tina :)

> [...]
> stald om natten. Heste er mindre aktive om natten og derfor vil den
> formentlig ikke skrabe så meget om natten som om dagen.

   Nu finder man alså ikke _bare_ lige en løsdriftstald:) Men du har da ret
i at man kan gøre rigtigt meget for hesten osse med få midler

> [...]
> imod dyreværnsloven. Tænk dig om, du risikerer at ødelægge din hest på
> krop og sjæl ved at bruge sådanne metoder.

   Jeg tror helt personligt at du glemmer at der er rigtig mange måder at
tilride og holde heste på! Og at den ene er lige så god som den anden.
Jeg tror du glemmer at de lande der har fostret hesteviskerne er de lande
hvor man bruger at binde benene sammen på hesten - og at de heste klarer
sig fint. Jeg er tilbøjelig til at tro at det er fordi man som cowboy
vælger en hest med fornuft i hovedet - den forsøger ikke at stikke af når
den har fået bundet benene - den græsser bare rundt lisså stille. For gå
- det kan den alså stadig.
   Men - jeg mener dog at nogen af de ting jeg ville gøre hvis det nu var
min egen hest ville være 1) Sørge for at den kom på fold _hver_ dag 1) At
den blev motioneret hver dag (Osse bare en halv times leg i ridehuset for
afvekslingens skyld!) 3) Sørge for at den kom i boks 4) At den havde
legetøj i boksen - evt. stod i en boks hvor den kunne snakke med naboen -
eller havde en legekammerat i boksen (En ged er glimrende til formålet!)
Og efter at have fået "skik" på de ting ville jeg nok overveje de lidt
mere utraditionelle metoder hvis det stadig ikke var stoppet - såsom at
binde benene på hesten løst sammen sådan at den ikke kan sparke langt nok
ud til at skrabe for alvor..... Men sådan er der så mange meninger om
ting :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-06-01 13:05

>   Nu finder man alså ikke _bare_ lige en løsdriftstald:) Men du har da ret
>i at man kan gøre rigtigt meget for hesten osse med få midler

og slet ikke i koebenhavn. Det er vist ikke specielt udbredt blandt
konkurence heste.

> [...]
>den har fået bundet benene - den græsser bare rundt lisså stille. For gå

ja, eller spise sin halv, eller i krybben, eller kikke ud af vinduet.

> [...]
>binde benene på hesten løst sammen sådan at den ikke kan sparke langt nok
>ud til at skrabe for alvor..... Men sådan er der så mange meninger om

1) det goer den
2) den bliver redet hver dag, overvejer 2 gange om dagen her i
sommerferien.
3) den staar i en box der er stoerrer end mit vaerelse :/
SNYD!, jeg vil tro den er ca. 4x4meter
4) det har den ikke, noget i kan anbefale ??
5) den kan se genboen, men til naboen er der en mur helt op til
loftet der gaar helt ud til gitteret foran paa boksen.
Den med geden er ny, den havde jeg ikke lige overvejet, mon
rideskolen gaar med til det ?? Hvad med et faar ??

Hvilket legetoej kan hjaelpe, og hvad findes der ??
I en anden box skrabede den ikke, men tilgengaeld
pillede den hele tiden sin krybbe op af holdere, og
smed rundt med den. Nu er der saa en fast staal krybbe
og den er begyndt paa det med skoene.
Vi undersoeger muligheden for gummi, og har faaet lov af
staldensejer, men vi skal bare lige have fundet noget
gummi. Ko maatter skulle vaere for bloede og blive
slidt i stykker af skoene. Vi har overvejet noget gummi
som er ment til en trailer, det er saamaend ikke saa dyrt,
ca. 1000 for hver plade, der vist er 180x120, eller
deromkring. Men det skal vaere rimelig holdbart til at
kunne bruges med sko paa.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Jon Larsen

Dato : 04-06-01 14:21

> Den med geden er ny, den havde jeg ikke lige overvejet, mon
> rideskolen gaar med til det ?? Hvad med et faar ??

Husk lige at får og geder meget gerne vil gumle i en hestehale :0(

> [...]
> pillede den hele tiden sin krybbe op af holdere, og
> smed rundt med den. Nu er der saa en fast staal krybbe

Kan den ikke få en bold at smide rundt med i boksen. F.eks en fender????
Ting der hænger ned fra loftet er også godt at skubbe til og lege med ;0)

V.H Ann-Rikka (Der nu har fundet sig en dejlig hest at passe igen :0)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-06-01 18:56

In article <lqMS6.1563$R84.312916@news010.worldonline.dk>, Jon Larsen wrote:

>Husk lige at får og geder meget gerne vil gumle i en hestehale :0(

okay, det har jeg ikke lige hoert om ??
De gamle har endda faar, der indimellem gaar sammmen
med hestene, men hesten vil vel ikke finde sig i det ??

Findes der noget faerdig lavet ??

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Jon Larsen

Dato : 04-06-01 20:19

Hej igen Jon

> okay, det har jeg ikke lige hoert om ??
> De gamle har endda faar, der indimellem gaar sammmen
> med hestene, men hesten vil vel ikke finde sig i det ??

Den hest jeg passer nu gik før sammen med får, der gnavede vædderen i hvert
fald det halve af halen. Geder er da kendt for det med at æde alt, men ja
det kommer sikkert an på om hesten tillader det.

> en fender ??

En kraftig gummiboldt med "håndtag" der hænges på både for at holde
afstanden til andre. De fås både som boldtformede og aflange. Det var bare
en tanke der faldt mig ind. Den er jo lavet af rimeligt kraftigt plastic, så
den kan holde til hesten tumler med den. Øjet man sætter rebet igennem
passer sikkert også godt til en hestemund kan løfte/bide/lege med den ;0)

> Findes der noget faerdig lavet ??

Aner det ikke, men kun fantasien sætter grænser. Så længe der er øjer/huller
i tingene og de er holdbare og kraftige skulle der vel ikke være noget i
vejen for at hænge dem op. Så kan man af og til udskifte dem, det bringer jo
også lidt afveksling ind i hverdagen :0)

V.H Ann-Rikka

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-06-01 21:25

> [...]
>den kan holde til hesten tumler med den. Øjet man sætter rebet igennem
>passer sikkert også godt til en hestemund kan løfte/bide/lege med den ;0)

udemaerket ide, det tror jeg at jeg vil proeve.

Jeg tror jeg vil proeve med en fender.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Tina Holtz Uhre

Dato : 04-06-01 15:06

Har du overvejet flydende epoxy (som selvfølgekig stivner!) i flere lag. Det
er ikke så hårdt som beton.Jeg ved ikke om det kunne være løsningen, om der
er noget i som heste ikke kan tåle eller hvad. Mennesker kan leve med det så
mon ikke også...?

Hilsen Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-06-01 18:57

In article <9fg4pr$1cb3$1@news.cybercity.dk>, Tina Holtz Uhre wrote:
> [...]
>er noget i som heste ikke kan tåle eller hvad. Mennesker kan leve med det så

Det er ikke min egen box, og desuden, saa vil jeg godt
kunne tage det med mig naar jeg flytter. Det maa heller
ikke vaere glat, heller ikke hvis det er vaadt.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : tnf

Dato : 04-06-01 21:36

Gør som tina siger! :)

Find en landmand der er ved at bygge en løsdriftstald og overlader
bindestalden til en gummiged. Der kan du sikkert få et par gummimåtter for
en kasse øl.

Og du behøver ik være bekymret for de skrider under hesten. De er PISSE
tunge.

De bliver lidt glattere når de bliver våde men ik spejlglatte, desuden er
det vel henne foran døren hesten skraber så chancen for den kommer galt
afsted er vel kun når den bliver trukket ud af boksen. Så er det jo bare
sparke lidt halm over inden du trækker lille pluto ud af boksen :))

tnf

Fra : Anet

Dato : 04-06-01 22:07

Hej
Mit forslag går ud på at kontakte en hestevisker som f.eks Shane Mosele. Han
er meget dygtig og kan måske finde ud af hvad der er galt og han kan måske
hjælpe med at få hesten kureret for sin unode. Jeg har selv brugt Shane til
min hest og det endda med stor succes.

Hos Hööks kan man få hestebolde som hænges op i boksen til hesten. Jeg har
prøvet at hænge en fender op i den ene boks i stalden først til den ene hest
og så til den anden hest. Der var ingen af dem der havde interesse i at lege
med fenderen så om det virker ved jeg ikke. Mine to heste var ikke
interesseret i det.

hilsen
Anet

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-06-01 22:29

In article <9fgr95$2bsp$1@news.cybercity.dk>, tnf wrote:
>Gør som tina siger! :)

Javel

>Find en landmand der er ved at bygge en løsdriftstald og overlader
>bindestalden til en gummiged. Der kan du sikkert få et par gummimåtter for
>en kasse øl.

og det hjaelper ikke meget naar skoen slider dem op ?? En
sko er lidt haardere end en hov.

>Og du behøver ik være bekymret for de skrider under hesten. De er PISSE
>tunge.

det var nu om hesten gled paa dem.

> [...]
>afsted er vel kun når den bliver trukket ud af boksen. Så er det jo bare
>sparke lidt halm over inden du trækker lille pluto ud af boksen :))

Ja, og det er jo ikke altid mig der goer det :/
Der er min soester, hendes kaereste, vores part, og 5-6 forskellige
staldpersonaler...

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Iben Holst

Dato : 07-06-01 09:43

Hej !

> Har du overvejet flydende epoxy (som selvfølgekig stivner!) i flere lag.
Det
> er ikke så hårdt som beton.

Det er ikke lige så hårdt som beton, men det ligger meget tæt derpå !!
Og hvis det skal være skridsikkert skal der blandes noget i som sand, sten
eller grus; og det ville jeg alligevel ikke synes er sikkert nok til en
hest.

> Jeg ved ikke om det kunne være løsningen, om der
> er noget i som heste ikke kan tåle eller hvad. Mennesker kan leve med det
> så mon ikke også...?,

Jo det kan de vel nok tåle.

Iben

Fra : Tina

Dato : 05-06-01 17:09

Uanset hvad så ville jeg ALDRIG binde benene sammen på en hest som en
permanent løsning MEN jeg kan godt se ud fra det beskrevne, at hesten har
udmærkede livsvilkår - når den kommer ud og bliver redet hver dag - altså er
det ikke så ligetil, kan jeg godt se. Jeg ville stadig foreslå løsdriften,
men jeg kender godt nok ikke steder i 10 min. cykleafstand fra
Nørrebro......

Når hesten står sådan, at den ikke kan komme i direkte fysisk kontakt med
andre heste, og når den endda ikke skrabede da den havde mulighed for
kontakten, så ville det da klart være at foretrække, at den får naboer, som
den kan komme i direkte kontakt med igen - måske det er hele dens problem.
Det er meget vigtigt for heste at de har social kontakt med andre heste. Går
den på fold sammen med andre eller alene.

Jeg ville heller ikke anbefale en ged, heste har behov for hesteselskab, men
en shetlænder kunne være en løsning. Når boksen er så stor, så kan de godt
dele, hvis du opdeler boksen, så shetlænderen har et sted, hvor den har
helle - slå nogle brædder op, så kun shetlænderen kan komme under - og
såfremt hestene kan lide hinanden. Det KUNNE være alletiders løsning - men
risikoen er, at du ikke kan finde en hest, som din hest vil elske højt nok
til at dele boks med den.

Der findes hestelegetøj i handelen, fx. i Hööks og hos Ingdams, og når
hesten gad lege med krybben, og tilmed ikke skrabede så vil det da være
nummer et. Du kan købe hestebolde med øje i forskellige størrelser, men de
koster fra 300 kr. og opefter - så en fender eller en billig hoppebold er en
ligeså god løsning - specielt indtil du ved, om din hest gider lege med
bolden. Ellers kan du give den grene i boksen, som den kan afbarke, bildæk
som den kan lege med, der findes specielle høbolde som kan hænges op i
loftet og fungere både som høhæk og som legetøj, og et eller andet, som
hesten kan slæbe rundt på kan også være en ide. Der findes sågar specielle
"dimser" som hesten kan lege med for at få foder og med sliksten med god
smag - og så kan man også få foderautomater, hvor hesten skal trykke på en
knap a la en vandkop for at få en håndfuld foder - det forlænger spisetiden
og automaten er ikke så dyr, ca. 300 kr.

Hvis du kunne skaffe hesten nærmere fysisk kontakt med andre heste, i bokse
uden tremmer, så de kan nusse hinanden når de vil og dertil skaffede den
legetøj og lagde en gummimåtte der, hvor den skraber mest, havde du så ikke
en rimelig løsning uden at skulle gå så drastisk til værks som at anskaffe
en shetlænder til den?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-06-01 19:55

In article <9fiv5u$1s04$1@news.cybercity.dk>, Tina wrote:
> [...]
>det ikke så ligetil, kan jeg godt se. Jeg ville stadig foreslå løsdriften,
>men jeg kender godt nok ikke steder i 10 min. cykleafstand fra

Pt. staar den 30-35 min vaek, det er bestemt acceptabel afstand.

> [...]
>Det er meget vigtigt for heste at de har social kontakt med andre heste. Går
>den på fold sammen med andre eller alene.

Ingen af boksene giver mulighed for hestene at snakke sammen.
Alle har mur og ikke gitter imellem boksene :/
Den har et vindue som er aabent hele dagen her om sommeren,
hvor den tit staar og kikker ud. Det er maaske ikke lige det
sjoveste sted, men der kommer da heste forbi der i tide og
utide. Ellers kan den se ud paa en motorvej ca. 20 meter vaek,
igennem nogle traeer/buske.
Den kommer vist paa fold alene, fordi folk er nervoese for
deres heste, og hvis der bare er det mindste larm/slaaskamp
som jo er naturligt for heste naar de lige skal laere deres
plads, saa uha, min/din hest kommer jo tilskade...
Det bliver maaske bedre snart, da mine foraeldre evt. saetter
en hest extra her over, saa vi kan ride den til, eller laaner
en ud til nogle venner af familien, som ogsaa studerer i kbh.
Og saa kender hestene jo hinanden.

> [...]
>risikoen er, at du ikke kan finde en hest, som din hest vil elske højt nok

Eller som vil dele med min hest. Min hest er 170, og er nok lidt
dominerende. Jeg maalte i oevrigt boksen efter, til gummiet, og
det viste sig at jeg tog fejl, boksen er ikke helt 4x4 meter, men
kun 340x280. Der er yderligere en 20 cm kant der gaar halvt op,
og som er i den ene side og i bagenden. Dvs, boksen kunne have
vaeret 360x300. Jeg vil kun holde en hest, eller 2 poni'er i den.

> [...]
>knap a la en vandkop for at få en håndfuld foder - det forlænger spisetiden
>og automaten er ikke så dyr, ca. 300 kr.

Vi har tidligere et andet sted haft en almindelig punkteret
fodbold i boksen, kan dog ikke huske hvorfor. Det hjalp ikke
men det var jo heller ikke designet til heste. Jeg har over-
vejet et pivedyr, hvis det kan holde til at hunde bider i det
hvorfor saa ikke ogsaa en hest ??
Den faar ikke hoe, men et eller andet andet groent der er
skaaret i stykker. Yderligere spiser den en del halm.

> [...]
>en rimelig løsning uden at skulle gå så drastisk til værks som at anskaffe

Jeg skal se om der er nogle af den slags bokse der ude. Der
er vist nogle, men de er mindre, og beregnet til ponier.
Uden tremmer gaar ikke, saa bider de jo hinanden og skader
dermed hinanden. (Nogle folk er ret hysteriske :/
Jeg overvejer stadig gummiet, men nu faar vi se om legetoej
kan goere det.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 05-06-01 19:06

In article <slrn9hmubk.tvk.bendtsen@brok.diku.dk>, "Jon Bendtsen"
<bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

      Hej Jon :)

> [...]
> loftet der gaar helt ud til gitteret foran paa boksen. Den med geden
> er ny, den havde jeg ikke lige overvejet, mon rideskolen gaar med til

   Man kan fx. købe sådan nogen bolde at hænge op i en bjælke. Og man kan
skaffe sådan en stor bold (+ 70 cm i diameter eller sådan.) som den kan
sparke lidt rundt med (Det er egentlig nok en god ide hvis den kaster med
benene når den skraber - og boksen er stor nok :)
   Med hensyn til bokskammerater gælder det jo at det skal være et
letfodedet dyr - og jeg ved ikke hvor rap på fødderne et får er? Når jeg
nævner en ged er det fordi jeg har oplevet en stor hest gå sammen med en
ged engang - og de var så gode venner. Når hesten lå ned (Og det gjorde
han tit ;) hoppede geden op og lagde sig oven på hesten - det havde de
meget glæde af :) Og igen - når du nævner en boks der er så stor så synes
jeg da at det kunne være en god ide - det var i øvrigt på en rideskole
han stod :)

> [...]
> skrabede den ikke, men tilgengaeld pillede den hele tiden sin krybbe op
> af holdere, og smed rundt med den. Nu er der saa en fast staal krybbe og

   Jeg tror din hest keder sig ;) Han har vel halm nok? Det er osse godt at
lege med nemlig :) I øvrigt - en billig "bold" til at hænge i loftet er
en 1½l colaflaske med vand i i et kraftigt tov. - bare det at den er der
til at skubbe rundt med er nok :) (Eller kan være det :)

> [...]
> er saamaend ikke saa dyrt, ca. 1000 for hver plade, der vist er 180x120,
> eller deromkring. Men det skal vaere rimelig holdbart til at kunne

   Prøv evt. med "legetøj" først - det er billigere :) Og hvis det er fordi
han keder sig på stald så er det osse sundt for ham :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-06-01 20:04

> [...]
>sparke lidt rundt med (Det er egentlig nok en god ide hvis den kaster med
>benene når den skraber - og boksen er stor nok :)

Boksen er 340x280 cm. Saa store bolde er jo ret specielle,
og en almindelig badebold gaar nok ikke, den gaar nok i
stykker for hurtigt.

> [...]
>meget glæde af :) Og igen - når du nævner en boks der er så stor så synes
>jeg da at det kunne være en god ide - det var i øvrigt på en rideskole

Tjo, det er da en mulighed, men det goer det jo mere
besvaerligt at traekke hesten ind og ud.
Ja, den staar paa en rideskole ikke langt fra lyngby
eller dyrehaven.

> [...]
>en 1½l colaflaske med vand i i et kraftigt tov. - bare det at den er der
>til at skubbe rundt med er nok :) (Eller kan være det :)

Det tror jeg ogsaa den goer. Den burde have halm nok,
der er ivertfald ikke snavset.
Jeg har fornylig observeret at det virker som om den er
holdt op med at skrabe skoene i stykker. Det falder sjovt
nok sammen med at vi skal til military staevne i juli, og
derfor er begyndt at konditions traene den 2 gange om ugen,
dvs, intervalg traening, hvor vi galloperer i kort galllop
i 3 min, og saa skridter i 3 min, og saa gentager en 3-4
gange. Bagefter traves der i 15-20 min for at faa evt.
maelkesyre ud af musklerne. Efter vi er begyndt paa det
i sidste uge, saa har jeg ikke set bart beton gulv, og
slet ikke med skrabemaerker, og skoene ser ikke saa slidte
ud. + ingen af os, min soester, mig eller vores part, har
set den skrabe. Men maaske er det bare fordi den er for
traet ?? olg vil begynde igen naar den faar bedre kondi ??
Derfor arbejder vi videre med de forskellige muligheder.

>   Prøv evt. med "legetøj" først - det er billigere :) Og hvis det er fordi
>han keder sig på stald så er det osse sundt for ham :)

Det vil jeg goere, hvad er der af butikker i kbh's
omraadet ??

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Lotte de Richelieu

Dato : 06-06-01 08:42

I København kan du sikkert finde noget legetøj hos Tattersall på Vester
Voldgade (mener jeg det er*SS*), men de er RET dyre. Du kan også se på
www.ingdams.dk de har postordresalg, så du kan få det sendt lige til døren.
Ellers er der Equito i Lyngby på Hovedgaden. De har også alt muligt
mærkeligt. *GG*

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvor du har din hest stående, for jeg
kommer selv fra Gentofte og kender højest sandsynligt den rideskole du står
på.

Held og lykke med dit militarystævne. Det med konditionstræningen og
skraberiet hænger højest sandsynligt sammen. Hesten er nu "brugt" så meget
at den ikke behøver at komme af med indestængt energi ved at skrabe, så det
kunne jo også være at lidt mere tid på fold ville løse problemet lidt.
Specielt hvis den kan komme ud med andre den kan lege lidt med. Det gjorde
jeg med min, og det hjalp lidt på dens krybbebidning.

Håber du finder en løsning

Mhv
Lotte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-06-01 11:34

In article <SblT6.4587$R84.818817@news010.worldonline.dk>, Lotte de Richelieu wrote:
> [...]
>www.ingdams.dk de har postordresalg, så du kan få det sendt lige til døren.
>Ellers er der Equito i Lyngby på Hovedgaden. De har også alt muligt

Tattersall kender jeg godt, de er nok lidt for dyre til min smag.

>Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvor du har din hest stående, for jeg
>kommer selv fra Gentofte og kender højest sandsynligt den rideskole du står
>på.

Det er muligt, men jeg er ikke meget for at specificere det
naermere, da der findes alle mulige underlige slags folk paa
nettet, der evt. kunne finde paa at besoege den.

> [...]
>Specielt hvis den kan komme ud med andre den kan lege lidt med. Det gjorde
>jeg med min, og det hjalp lidt på dens krybbebidning.

Tak, det er nu min soester der skal ride den til staevnet :(
Det er lidt snyd :(

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-06-01 12:42

> [...]
>natten. Heste er mindre aktive om natten og derfor vil den formentlig ikke

Jeg modtager gerne foreslag til et sted med loesdrift i
acceptabel afstand fra noerrebro. Jeg har tidligere haft
den staaende over en time vaek, og det er altsaa for
langt at cykle, og bil har jeg ikke. Hvis jeg saelger
hesten kan jeg godt koebe en bil, men det er jo lidt
aandsavgt. Pt. staar den en halvtime vaek paa cykel, et
sted med en stor box til den, og den kommer paa fold
dagligt.

>Evt. kan løsningen kombineres med gummibelægning eller gummimåtter på
>gulvet, så hesten ikke slider sine sko så meget når den skraber.

det leder vi ogsaa efter, meeen har ikke liiiige fundet
noget endnu.

> [...]
>kyllingehjerne til at forstå, at det er mere vigtigt for dig, hvor hurtigt
>hesten slider skoene, end hvordan den har det! Er den på fold dagligt?

Den er paa fold dagligt, den ride dagligt, og i skoven 2-3
gange om ugen, men stadig skraber den, det er sikkert en
uvane den har anskaffet sig, for den har ikke gjort det
foer. Jeg synes ikke dens livsvilkaar er daarlige, ellers
ville jeg ikke have den, men alligevel oedelaegger den sine
sko. Det lyder drastisk at binde benene sammen, men det
skal selvf. af hvis den kommer ud.

> [...]
>en hest - og forhåbentlig også imod dyreværnsloven. Tænk dig om, du
>risikerer at ødelægge din hest på krop og sjæl ved at bruge sådanne metoder.

Jeg kan ikke tro at det goer ondt paa hesten at dens forben
er bundet sammen saa kort at den godt kan bevaege sig, men
ikke skrabe ?? Ivertfald ikke mere ondt end det goer naar
vi ryttere traekker/hiver den i munden. Det er jo heller
ikke meningen at det skal vaere saa stramt at det goer ondt.
At det har vaeret brugt igennem flere aarhundrede, goer jo
netop at man godt ved at det ikke oedelaegger hesten fordi
ellers ville cowboy'der jo have oedelagt deres transport
middel, og det kunne de jo ikke overleve af. Saa slap af,
og overvej hvordan du mener det oedelaegger hesten ??

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Anet

Dato : 25-05-01 22:29

Hej

Det er nu ikke altid at skraberi eller forbensløft er en indre konflikt. Hos
b.la frederiksborghestene er det ligesom en medfødt tendens. De
løfter/skraber når de keder sig, er glade for at se deres ejer eller bare
venter på mad. Står de stille med rytter på så kan de også godt lave det.

hilsen
Anet